Kryphålet i den amerikanska konstitutionen?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Kryphålet i den amerikanska konstitutionen?

Inlägg av Angus » 31 januari 2007, 22:53

Har under en tid studerat USA:s konstitution och lagt särskild vikt vid staternas rättigheter. Det jag undrar är hur den såg ut runt 1860, alltså innan utbrytningarna började? Hur pass bröt sydstaterna mot konstitutionen när de förklarade sitt utträde? Finns det någon kopia på nätet av handlingarna som går att beskåda?

Intressant är att när Konfederationen skrev under sin egen konstitution så kopierade de enbart stora delar av USA:s, men strök och bytte ut där det passade. Det är också värt att notera att slavhandel från andra länder utanför konfederationen förbjöds. Kanske ett rent ekonomiskt tilltag, importförbud höjde ju priserna på inhemska slavar...

Självklart skrevs rätten att inneha slavar in. För att citera stycke XI, Amerikas konfedererade staters konstitution:

No [] law denying or impairing the right of property in negro slaves, shall be passed.

//EMS

dinata
Ny medlem

Inlägg av dinata » 12 februari 2007, 20:10

Huruvida sydstaterna bröt mot konstitutionen eller inte beror på hur man väljer att tolka konstitutionen, framför allt article 1 section 8 ( http://www.law.cornell.edu/constitution ... l#section8 ). Det var ganska tidigt en diskussion kring "enumerated powers" dvs vilka rättigheter som konstitutionen verkligen gav den federala regeringen. Var det bara de som stod uppräknade i section 8 eller gav konstitutionen regeringen makt utöver det "unenumerate powers"? Det fanns alltså ganska tidigt två läger, det ena med Hamilton i spetsen som förespråkade den vidare tolkningen, det andra med Jefferson som förespråkade en mer bokstavstrogen tolkning. Detta blev också föremål för många Supreme Court-fall och i den kanske mest kända McCulloch vs Maryland säger den ledande domaren J. Marshall "Let the end be legitimate, let it be within the scope of the Constitution, and all means which are appropriate, which are plainly adapted to that end, which are not prohibited, but consist with and the spirit of the Constitution, are constitutional". Den Hamiltonska vs den Jeffersonska synen gav det "konstitutionella rastret" i konflikten Nord - Syd.

OT: Jag hittade för ett tag sen en snubbe på nätet som ger "lektioner" i konstitutionen som man kan ladda hem och titta i godan ro hemma. Jag började titta på den första men tyckte efter 10 min att han gav vibbarna av konspiratorisk rättshaverist och eftersom jag är småbarnsfarsa måste jag ransonera min tid. Likväl, det kanske är någon som orkar lyssna på honom och han kanske har något vettigt att säga så här är adressen http://www.archive.org/details/Michael_Badnarik
/D

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 14 februari 2007, 14:55

Att flera delar av den amerikanska konstitutionen är mycket tolkningsbara har ju gett landet lite problem efteråt, t ex om vapeninnehav ("a well regulated milita..."). Det domstolsfallet du tar upp gick jag faktiskt igenom nyligen, fantastiskt hur oense vissa politiker faktiskt är än idag.

//EMS

Skriv svar