Trafalgar 200
Psilander beklagar sig över att inte svenska skepp deltog i 200-årsfirandet. Min fråga är då vad de skulle ha där att göra över huvud taget, för visst kan jag förstå att enskilda individer väljer sida i denna gamla konflikt men Sverige som helhet är väl ändå inte inblandat i det här? Annars vill jag gärna veta vilka effekter som den brittiska vinsten i sjöslaget fick för Sverige (utav ren kunskapstörst).
Vi borde varit med av rent diplomatiska skäl, vi hade ftg i området och örlogsfartyg behöver ju inte endast användas i krig och övningar,de är utmärkta diplomater också dessutom passar det bra in i Sveriges internationellla engagemang dvs så både officerare och manskap kan knyta kontakter, utbyta erfarenher osv med utlänska kollegor.vilket kommer ganga Sverige på sikt. Dessutom får ju världen se våra system, vilket också är bra för Sverige att vi marknadsför våra specialiteter
Sveriges vinster från trafalgar är inte min starka sida heller, men jag det bidrog säkerligen till att trygga den svenska trä och tjär exporten till England, som Frankrike starkt ogillade, dock är det ju bidragande till kriget i Finland vilket inte var nån höjdare. Men 1805 stod väl Sverige på England, Österrikes och Rysslands sida i kriget mot antikrist Bonaparte.
Sveriges vinster från trafalgar är inte min starka sida heller, men jag det bidrog säkerligen till att trygga den svenska trä och tjär exporten till England, som Frankrike starkt ogillade, dock är det ju bidragande till kriget i Finland vilket inte var nån höjdare. Men 1805 stod väl Sverige på England, Österrikes och Rysslands sida i kriget mot antikrist Bonaparte.