tyskland och englands industrialisering!
tyskland och englands industrialisering!
Hej! Vet nån vart jag kan hitta information för att kunna jämföra england och tyskland( och gärna svergie också) utifrån frågor som: vilka förutsättningar (ekonomisk, politiskt, socialt..) fanns för denna industrialisering i dessa länder, och vilka ekonomiska och politiska resultat fick det?
Nån hemsida med information, eller nån här som redan kan lite, och kan ge mig tips, som jag sen kan söka vidare på?
Vore jätte tacksam för svar. Hej!
Nån hemsida med information, eller nån här som redan kan lite, och kan ge mig tips, som jag sen kan söka vidare på?
Vore jätte tacksam för svar. Hej!
Hej,
Det du har valt att undersöka är absolut ingen omöjlig uppgift, förövrigt är frågorna som du ska hitta svar på mycket intressanta. Nationalencyklopedin är ett bra sätt att starta därför att det finns alltid bra referenser till intressanta böcker att söka sig vidare på. Jag tvivlar inte heller på att det finns bra Internetsidor, men vill inte referera till några, eftersom jag tror att du kan söka själv. Gjorde en snabbsökning på Google och det kanske finns en massa intressant. En bok som jag läst under min studietid i historia lästes en bok som heter Världens ekonomiska historia, en omfattande bok som tar sin börja i "flintastensrevoulutionen" och slutar i det (post)moderna samhället. Själva industrialismen behandas på ett mycket utförligft sätt och genom att behandla de stora industrinationerna var för sig. Om du blir "jätte" intresserad kan man ju alltid köpa boken, som faktiskt kommit ut som en ny upplaga (vet inte vad det finns för förändringar i själva texten och upplägget). Annars går det oftast förhoppningsvis att låna boken från närmaste bibliotek. Jag har för mig att Sverige finns behandlad där under ett eget kapitel också, i varje fall finns något om Skandianviens industrialisering om inte Sveriges.
Att du ska jämföra både Tysklands och Englands industriella låter mycket intressant. Ofta när man håller på med ett slags "eget projekt" med speciellt utvalda och intressanta frågor kan det vara svårt att hitta några direkta svar. Vad jag tänker på att det kan vara svårt att exempelvis hitta en internetsida med en "redan-gjorts"-jämförelse mellan länderna. Så därför bör man ta och läsa sig igenom ländernas utveckling skilt och sedan sammanställa det slutgiltiga resultatet i en jämförande text. Jag tror att du kommer mycket långt med boken som jag föreslog. Så om du har tid att leta igenom bibliotek eller beställa den så gör det. Detta är mitt förslag.
---
S.P.
Det du har valt att undersöka är absolut ingen omöjlig uppgift, förövrigt är frågorna som du ska hitta svar på mycket intressanta. Nationalencyklopedin är ett bra sätt att starta därför att det finns alltid bra referenser till intressanta böcker att söka sig vidare på. Jag tvivlar inte heller på att det finns bra Internetsidor, men vill inte referera till några, eftersom jag tror att du kan söka själv. Gjorde en snabbsökning på Google och det kanske finns en massa intressant. En bok som jag läst under min studietid i historia lästes en bok som heter Världens ekonomiska historia, en omfattande bok som tar sin börja i "flintastensrevoulutionen" och slutar i det (post)moderna samhället. Själva industrialismen behandas på ett mycket utförligft sätt och genom att behandla de stora industrinationerna var för sig. Om du blir "jätte" intresserad kan man ju alltid köpa boken, som faktiskt kommit ut som en ny upplaga (vet inte vad det finns för förändringar i själva texten och upplägget). Annars går det oftast förhoppningsvis att låna boken från närmaste bibliotek. Jag har för mig att Sverige finns behandlad där under ett eget kapitel också, i varje fall finns något om Skandianviens industrialisering om inte Sveriges.
Att du ska jämföra både Tysklands och Englands industriella låter mycket intressant. Ofta när man håller på med ett slags "eget projekt" med speciellt utvalda och intressanta frågor kan det vara svårt att hitta några direkta svar. Vad jag tänker på att det kan vara svårt att exempelvis hitta en internetsida med en "redan-gjorts"-jämförelse mellan länderna. Så därför bör man ta och läsa sig igenom ländernas utveckling skilt och sedan sammanställa det slutgiltiga resultatet i en jämförande text. Jag tror att du kommer mycket långt med boken som jag föreslog. Så om du har tid att leta igenom bibliotek eller beställa den så gör det. Detta är mitt förslag.
---
S.P.
ok, tack så mycket. Jo jag har faktiskt hittat lite om england, men det är tyskland som jag inte hittat mycket om på nätet. Och nej, det är inte så att jag letar efter en hemsida med redan gjorda jämförelser, för det första så tror jag inte att det ens finns sånna. Jag vill bara hitta information om varje lands utveckling utifrån just dessa frågor jag ställt. Och ville ha lite tips, så att jag vet ungefär vad ska ska söka på, bland all information som finns. Eller om nån här som vet , och kan berätta lite kortfattat som en hjälp på traven. Vore jätte tacksam!
Hej, igen!
Jag har sökt lite runt om Tysklands industrialisering. Vad man bör komma ihåg är landet blev en enad stat först 1871. Innan enande bestod det tyskatalande området av ett hundratal mindre stater. Ett av de ledande staterna var Preussen under vars ledning enandet skedde. Under 1870-talet börjar den tunga industrin att dominera i Tyskland, främsta faktorna är att man vann, i kriget mot Frankrike, viktiga områden (Lothringen) som hade järngruvor. Innan dess har jag för mig att den lätta industrin (textilier osv) var den dominerande grenen. Så Tyskland karaktäriseras av en mycket sen industrialisering och faktiskt en ofullständig demokratisering, vilket gör landet mycket intressant att studera.
Här följer några intressanta länkar, förhoppningsvis har du redan hittat dessa:
- http://hem.passagen.se/jervrud/industrikap.htm (om Tyskland finns i mitten av dokumentet)
- http://www.hgu.gu.se/files/ekonomisk_hi ... sprids.ppt (power point krävs)
- http://www.tyskland.com/articles/view.asp?articleid=16 (lite godsaker, här också)
- hittar inte mer intressanta länkar, tyvärr...
Här följer lite om faktorer varför Sverige lyckades industrialisera sig:
- råvaror, speciellt då om man tänket på alla skogarna, men också järnmalmen blev senare allt viktigare.
- kunskap, kanske en mycket viktig faktor vid sidan av skogarna
- energitillgångar, Sverige har många älvar vilket möjliggjorde att sågverk kunde etableras vid kusterna.
- tekniska uppfinningar (dynamiten m fl)
- transportmöjligheter (Göta kanal och senare järnvägen som byggdes)
Sedan kan jag rekommendera en bok till:
Omvandlingens sekel av Andersson-Skog (red.)
---
S.P.
Jag har sökt lite runt om Tysklands industrialisering. Vad man bör komma ihåg är landet blev en enad stat först 1871. Innan enande bestod det tyskatalande området av ett hundratal mindre stater. Ett av de ledande staterna var Preussen under vars ledning enandet skedde. Under 1870-talet börjar den tunga industrin att dominera i Tyskland, främsta faktorna är att man vann, i kriget mot Frankrike, viktiga områden (Lothringen) som hade järngruvor. Innan dess har jag för mig att den lätta industrin (textilier osv) var den dominerande grenen. Så Tyskland karaktäriseras av en mycket sen industrialisering och faktiskt en ofullständig demokratisering, vilket gör landet mycket intressant att studera.
Här följer några intressanta länkar, förhoppningsvis har du redan hittat dessa:
- http://hem.passagen.se/jervrud/industrikap.htm (om Tyskland finns i mitten av dokumentet)
- http://www.hgu.gu.se/files/ekonomisk_hi ... sprids.ppt (power point krävs)
- http://www.tyskland.com/articles/view.asp?articleid=16 (lite godsaker, här också)
- hittar inte mer intressanta länkar, tyvärr...
Här följer lite om faktorer varför Sverige lyckades industrialisera sig:
- råvaror, speciellt då om man tänket på alla skogarna, men också järnmalmen blev senare allt viktigare.
- kunskap, kanske en mycket viktig faktor vid sidan av skogarna
- energitillgångar, Sverige har många älvar vilket möjliggjorde att sågverk kunde etableras vid kusterna.
- tekniska uppfinningar (dynamiten m fl)
- transportmöjligheter (Göta kanal och senare järnvägen som byggdes)
Sedan kan jag rekommendera en bok till:
Omvandlingens sekel av Andersson-Skog (red.)
---
S.P.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
förresten vet du eller nån annan här vad en interventionsstat är för nåt? blev tyskland det efter industriella revolutionen?
Tysklans hade ju naturtillgångar osv, men vilka politiska förutsättningar ledde till att tyskland indutrialiserades (och england)? har inte hittat det nånstans.
Vore jätte tacksam för svar!
Tysklans hade ju naturtillgångar osv, men vilka politiska förutsättningar ledde till att tyskland indutrialiserades (och england)? har inte hittat det nånstans.
Vore jätte tacksam för svar!
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det kanske inte går att "hitta", utan meningen med din skoluppgift är att du utifrån infromationen om hur länderna såg ut vid den här tiden själv skall räkna ut vad som var gynnsamt eller ogynnsamt för industrialisering.li88 skrev:men vilka politiska förutsättningar ledde till att tyskland indutrialiserades (och england)? har inte hittat det nånstans.
Mvh Petter
jag har läst lite om tyskland och om england kan man redan, england hade frihandel (inga tullar alltså?) och yskland hade tullar för deras egen vinning? jag har fortfarande inte fått grepp om hur tyskland politik, alltså hur skiljde sig tysklands politik från england? vad var den största skillnaden? nån som kan hjälpa mig med det? vore jätte snällt. *förvirrad*
-
Gutekrigaren
- Medlem
jo visst fanns det andra faktorer, som naturtillgångar t.ex, och dessa fakta har jag fått reda på om respektive land. Men just det här med politiska och ekonomiska förutsättningar som jag inte riktigt har fått grepp om. Nån som vill och kan förklara lite för mig om bägges politik? vore jätte snällt.
petter: så kan man säga att tull/frihandel är de ekonomiska förutsättningarna?
petter: nej, jag vet att dagens tyskland var splittrat en gång i tiden, men när industrialiserades det?
petter: nej, jag vet att dagens tyskland var splittrat en gång i tiden, men när industrialiserades det?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Svar på fråga 1: Ja, en av dem. Det finns fler, använd fantasin.li88 skrev:jo visst fanns det andra faktorer, som naturtillgångar t.ex, och dessa fakta har jag fått reda på om respektive land. Men just det här med politiska och ekonomiska förutsättningar som jag inte riktigt har fått grepp om. Nån som vill och kan förklara lite för mig om bägges politik? vore jätte snällt.
Svar på fråga 2: Vad innebar splittringen och det senare enandet för industrialiseringen?
Mvh Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Kolla på denna sida, här har du en viktig beståndsdel i det tyska enandet. http://en.wikipedia.org/wiki/Zollverein
Om du vet hur det gick till när England industrialiserades se om du kan hitta liknande förutsättningar i Tyskland. Frigjordes det människor från jordbruket som kunde bli arbetare, fanns det människor som var villiga att finansiera uppbyggnad av fabriker med mera, vilken roll hade naturresurserna i de båda länderna, hur såg staten på investeringarna?
/Martin
Om du vet hur det gick till när England industrialiserades se om du kan hitta liknande förutsättningar i Tyskland. Frigjordes det människor från jordbruket som kunde bli arbetare, fanns det människor som var villiga att finansiera uppbyggnad av fabriker med mera, vilken roll hade naturresurserna i de båda länderna, hur såg staten på investeringarna?
/Martin