Bilder kring slaget vid Adwa (Adowa, Adua) 1896?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Bilder kring slaget vid Adwa (Adowa, Adua) 1896?

Inlägg av hans lindquist » 29 mars 2006, 12:18

Jag jobbar med en tidskriftsartikel om slaget vid Adwa i norra Etiopien (Abessinien) för ganska exakt 110 år sedan och är nu i akut behov av bilder. Några synnerligen dramatiska handgemängsteckningar (rimligt gjorda i efterhand) publicerades i europeiska tidningar åren efter drabbningen. De visar heroiska italienska soldater i strid mot idel framrusande, spjutbeväpnade vildar, vilket inte riktigt tycks stämma med verklighetens abessinska armé 1896. Sådana bilder har jag.
Vidare finns en paradmålning, utförd 1898 av en europeisk konstnär, som visar kejsar Menelik till häst under slaget. Fotografier och tecknade porträtt av Menelik finns också. Foton av några etiopiska målningar och vävnader i traditionell ikonstil med motiv från bataljen är också tillgängliga..
Nu till saken. Vet någon om det överhuvudtaget finns fotografier bevarade från det för italienarna så ödesdigra slaget? För länge sedan såg jag en gammal tidningsbild, sannolikt en xylografi, som visar hur italienska officerare ödmjukt kapitulerar inför kejsaren, som på österländskt manér intar en magnifik pose på sin divan i sitt tält. Vet ngn var man kan återfinna den bilden, som jag tror mig ha sett i ngt populärhistoriskt verk?
mvh
Hasse L

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 29 mars 2006, 16:57

Ja det där med magnifik pose. Värt att märka är att det tycks ha varit kutym. Således finns det välkända bilder på brittiska officerare som i motsvarande poser tar emot kapitulerande svart konung.


Djingis och jag hade en liten diskussion om, tror jag just det här slaget. Djingis hade gott grepp om detaljer, jag stod för lite nytolkning. Du hittar säkert diskussionen om du bläddrar lite.

Den etiopiska uppställningen bestod tydligen bl.a. utav ett antal skyttar som sköt på avstånd, medan flertalet angrep på närhåll, dvs sprang in på 5-10 meters håll och sköt därifrån. Jag antar att en del fullföljde också med bajonett/spjut i hand...
Så uppgifterna om inrusande svarta krigare är inte helt fel...

Och min nytolkning?

Djingis berättade att de hade gott om gevär och ammo. närmare 100 000 gevär, och hela 5-7 miljoner patroner.

Jag påpekade att 5-7 miljoner, är alltså storleksordning 50 patroner per gevär, och då förutsätter vi att alla leveranserna och logistik fungerar perfekt. 50 patrone är inte mycket, det skjuter man bort på en dags strid. Och man måste ju träna om man vill komma nånvart.
Så i själva verket hade de inte alls gott om patroner, de hade nätt och jämnt så det räckte nödtorftigt...

Och en rimlig uppdelning var då att koncentrera flertalet patroner till vana skyttar som kanske hade god gevärsvana sedan tidigare (fast kanske med enklare gevär), och övriga, flertalet, som inte var vana skyttar fick kanske skjuta ett par provskott och fick kanske 5 patroner var med order att skjuta dem bara på närhåll eller mot grupper...

Och strategin att låta dessa rusa in och skjuta först från extremt närhåll är således inte något slags primitiv infödings strategi - bara halvsteget från spjutet, utan sund militär taktik och maximalt utnyttjande av de tillgängliga resurserna...

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Kejserlig kspeld...

Inlägg av hans lindquist » 29 mars 2006, 20:03

...från välvalda, höglänta eldställningar ska snabbt ha tystat italienarnas fältkanonenr (ett 50-tal pjäser) genom att skjuta bort artilleristerna.
Menelik II hade förutom att båda upp en enormt stor styrka för säkerhets skull även införskaffat moderna repetergevär (ironiskt nog bl a genom köp från Italien vid tidigare politiska konjunkturer) samt ett 40-tal maximkulsprutor. Kejsaren lämnade tydligen ingenting åt äran och slumpen.
Slaget vid Adwa är ytterst intressant såtillvida att det är första gången sedan Hannibals dagar som en afrikansk armé vinner en strategisk seger över en europeisk krigsmakt. Den italienska hären vid Adwa var dessutom den största armé som någon kolonialmakt dittils fört i fält på den afrikanska kontinenten (drygt 20 000 man inklusive hjälptrupper.)
mvh. Segern hyllas ännu i dag i Etiopien på "Adwadagen" (2 mars) och åberopas ibland i Rastafarimusiken, som har en säregen kult kring det numera avskaffade etiopiska kungahuset, som enligt sägnen härstammar i rakt nedstigande led från "lejonet av juda". dvs kung Salomo som påstås ha praktiserat visst vänsterprassel med drottningen av Saba.
Hasse L

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: Kejserlig kspeld...

Inlägg av wreezig » 31 mars 2006, 21:45

hans lindquist skrev:...från välvalda, höglänta eldställningar ska snabbt ha tystat italienarnas fältkanonenr (ett 50-tal pjäser) genom att skjuta bort artilleristerna.
Italienarnas artilleri var delat i två delar varav endast en tredjedel deltog i själva attacken och två tredjedelar stannade hos reserven fast båda delar förlorades men främst genom stormning enligt mina källor.
Menelik II hade förutom att båda upp en enormt stor styrka för säkerhets skull även införskaffat moderna repetergevär (ironiskt nog bl a genom köp från Italien vid tidigare politiska konjunkturer) samt ett 40-tal maximkulsprutor. Kejsaren lämnade tydligen ingenting åt äran och slumpen.
Menelik II blev kejsare 1889 och då hade redan dom europeiska stormakterna delat upp Afrika och Etiopien ansågs tillhöra den italienska intressesfären så det låter ganska otroligt att etiopierna skulle få köpa så avancerade vapen som maxim-kulsprutor av någon europeisk stat.
Den enda staten som sålde stora kvantiteter vapen till etiopierna var fransmännen i Djibouti och dom borde knappast vilja ge etiopierna kulsprutor med tanke på att deras kolonisering av området inte erkändes av Menelik förrän året efter slaget vid Adwa.
Har du några bra källor som visar att dom hade Maxim-kulsprutor vore det intressant.

Angående bilder från kriget har jag ett foto som visar krigare från Denakaklistammen som firar Meneliks mobiliseringsorder 1885.
Dom är beväpnade med spjut och sköld och det är det enda fotot jag hittat från denna tid , vid tillfälle kan jag försöka få någon att scanna det om du vill ha det.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 april 2006, 11:24

Har heller aldrig hört att abessinierna skulle haft maximkulsprutor; det borde ha varit mer allmänt känt om de nu verkligen skulle förfogat över såpass exklusiva vapen. Speciellt om de nu hade haft hela 40 stycken! (vilket är ungefär lika många pjäser som den stora anglo-egyptiska armén förde till lands samt på kanonbåtar i slaget vid Omdurman två år senare). Säkert är däremot att den abessinska krigsmakten hade en handfull "primitiva" kulsprutor av olika typer, ex. Gatling, Nordenfeldt, Gardner - men om dessa var operationsdugliga och verkligen användes i slaget vid Adwa vet jag inte.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 april 2006, 12:29

Djinghis Khan skrev:Har heller aldrig hört att abessinierna skulle haft maximkulsprutor; det borde ha varit mer allmänt känt om de nu verkligen skulle förfogat över såpass exklusiva vapen. Speciellt om de nu hade haft hela 40 stycken! (vilket är ungefär lika många pjäser som den stora anglo-egyptiska armén förde till lands samt på kanonbåtar i slaget vid Omdurman två år senare). Säkert är däremot att den abessinska krigsmakten hade en handfull "primitiva" kulsprutor av olika typer, ex. Gatling, Nordenfeldt, Gardner - men om dessa var operationsdugliga och verkligen användes i slaget vid Adwa vet jag inte.
Precis , Maxim kulsprutor var det allra senaste inom vapenteknologin på den tiden och att en afrikansk stat skulle ha lyckats införskaffat hela 40 av dessa låter väldigt osannolikt.
Den s.k "galne mullahn" i Somalia lyckades komma över en maximkulspruta 1916 och försökte då förhandla med engelsmännen för byta bort den mot vanliga skjutvapen då det inte fanns ammonution tillgängligt för den.
Hade grannlandet Etiopien haft dessa vapen borde han rimligtvis förhandlat med kejsaren om att byta den mot ett antal gevär.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 1 april 2006, 12:46

Tittade igenom mina källor och inga av dem nämner Maxim-kulsprutor i den etiopiska armen, däremot så återfinns siffran 40 men då i form av 40st bergskanoner vars besättningar utbildats av ryska "äventyrare". Utöverdetta så fanns det ett antal Mitraileuser, Gatlings och Nordenfeldts i den etiopiska armen men det är oklart om dessa ens var med vid Adowa.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 2 april 2006, 12:45

Kapten_Gars skrev:så fanns det ett antal Mitraileuser, Gatlings och Nordenfeldts i den etiopiska armen men det är oklart om dessa ens var med vid Adowa.
Var det flera helt olika typer så kan man ju misstänka starkt att de hade därmed logistikproblem och därmed ont om ammo till var och en... Jag utgår ifrån att de var skilda ammotyper. Däremot är det ju fullt möjligt att de lyckades få tag i ammo till NÅGON av dem.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Ryska kontakter

Inlägg av hans lindquist » 21 april 2006, 02:06

Enligt tidskriftsartiklar om slaget vid Adwa skulle Menelik ha odlat ryska kontakter och den vägen lyckats inhandla Maximsprutor. Vapentypen fanns i tsarens armé. Prima grejor! Krigarnas vapentekniska förkovran sköttes enligt dessa uppgifter av ryska instuktörer. Ryssland och Etiopien uppges ha haft gamla förbindelser genom ryska kyrkans kontakter med den koptiska. Vet ngn ngt om detta? Åtskilligt i ämnet finns numera tillgängligt på internet.
Uppgifterna om etiopernas kulspruteförband kan vara spridda och i varje fall överdrivna av italienarna, som fann det genant att bli strategiskt besegrade av illa beväpnade "vildar".
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 21 april 2006, 10:34

Det är mycket tveksamt om den ryska armen hade Maxim kulsprutor vid tiden för Adwa, ryska beställningar av vapnet ägde inte rum förrän 1899-1901 enligt mina källor då man köpte kulsprutor från Storbrittanien och Tyskland. Inhemsk produktion kom inte igång förrän med model 1905 som skulle hänga med i två världskrig.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: Ryska kontakter

Inlägg av wreezig » 22 april 2006, 15:41

hans lindquist skrev:Enligt tidskriftsartiklar om slaget vid Adwa skulle Menelik ha odlat ryska kontakter och den vägen lyckats inhandla Maximsprutor. Vapentypen fanns i tsarens armé. Prima grejor! Krigarnas vapentekniska förkovran sköttes enligt dessa uppgifter av ryska instuktörer. Ryssland och Etiopien uppges ha haft gamla förbindelser genom ryska kyrkans kontakter med den koptiska. Vet ngn ngt om detta?
Den Etiopiopiska koptiska kyrkans patriark är i Alexandria där den är överhuvud för alla koptiska samfund i regionen och jag kan inte se ett enda skäl till att den ryska ortodoxa kyrkan skulle vilja ha kontakter med Etiopien.

Dessutom var ryssarna upptagna med "the great game" med britterna i kamoen om centralasien och Iran samt striderna mot Japan så jag betvivlar att ryssarna ville ge ett avlägset afrikanskt rike avancerade vapen som dom behövde själva.
Åtskilligt i ämnet finns numera tillgängligt på internet.
Uppgifterna om etiopernas kulspruteförband kan vara spridda och i varje fall överdrivna av italienarna, som fann det genant att bli strategiskt besegrade av illa beväpnade "vildar".
mvh
Hasse L
Dom enda bekräftade uppgifterna om moderna vapen levererade till Etiopien var 4000 gevär som Yohannis fick av fransmännen för järnvägskoncessionen för linjen mellan Etiopien och Djibouti och dom vapen Menelik fick av italienarna när han stred på deras sida mot den dåvarande kejsaren Yohannis.
Dessutom erövrades handeldvapen och några kanoner av britterna efter deras betraffningsexpedition 1868 men utöver det har jag inte hittat några säkra källor för att etiopierna skaffat några stora mängder moderna skjutvapen.

Skriv svar