Tojo88 skrev:
Om du syftar på några hundra år tillbaks i tiden, innan Österrike drev ner turkarna till balkan, så var väl egentligen, dem södra delarna av Tjeckien/alternativt norra italien, inom Österrikes influenssfär(akta stavning

). Det var först under 1500-talet i samband med det Habsburgska väldets utbredning som resten av "Tjeckien"(Böhmen) annekterades. I slutet av 1500-talet började oroligheter sprida sig i det nuvarande Tjeckien med anledning av Martin Luther. Dessa uppror slogs blodigt ner av Österrikarna, resten är historia, en skön svensk sådan.
Rätta mig gärna om jag har fel gällande årtal, 1500-tal är inte min starkaste sida.
Lite snurrigt blev det allt. Begreppet Österrike som vi använder det är starkt länkat till huset Habsburg, och Rudolf av Habsburg lyckades ett par decennier före 1200-talets slut få kontroll över ett lite större område än det gamla hertigdömet Österrike (=ungefär längs Donau mellan Passau och Bratislava). Redan från början hörde inlandsdelen av nuvarande Slovenien dit. Det som idag är Tjeckien plus Schlesien och dåvarande Ungern (som blev allt mindre när turkarna expanderade) kom i habsburgska händer ("blev österrikiskt") först på 1520-talet. Landet växte mot sydost när turkarna trängdes tillbaka vid slutet av 1600-talet. Från tid till annan omfattade huset Habsburg under nämnda tidevarv också områden som dagens Spanien (och därmed halva den amerikanska kontinenten) och Belgien och delar av Italien, men de områdena skulle nog ingen komma på att identifiera med begreppet "Österrike". Områdena på Karpaternas utsida (ungefärs södra Polen och västra Ukraina) samt Dalmatien tillkom som ett resultat av Napoleonkrigen och Bosnien-Herzegovina först långt senare.
De länder som man kanske med någon historisk rätt kan kalla för primärt österrikiska är - förutom det forma hertigdömet - Steiermark, Kärnten, Krain och Tyrolen (inkl Vorarlberg) samt det senare tillkomna ärkestiftet Salzburg med omland. Därnäst med viss tvekan de s k böhmiska länderna (Böhmen, Mähren och Schlesien). Men knappast de delar som idag ligger i Polen, Ukraina, Ungern (inkl Slovakien, Rumänien och Serbien), Kroatien och B-H.
/ Probstner
Jag var inte helt fel ute i alla fall.

Men det stämmer, habsburskariket hade ju även land i nuvarande belgien, holland, norra frankrike.