Napoleons längd

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Napoleons längd

Inlägg av Hexmaster » 14 november 2005, 20:34

(Avhandlat här? Hittar inget.)

T.o.m. Herman lär ta upp den här gamla missuppfattningen...
It was widely thought that Napoleon was very short. However, it is possible the inaccurate translation of old French feet ("pieds de roi") to English is partly responsible. The French measure of five foot two (5' 2"), recorded at his autopsy, actually translates into five feet six and one half inches (5' 6.5") in English measure, which was about the average height of the Frenchman of his day. It is also probable that the men of his Imperial Guard, with whom he was usually seen against were very tall, creating the illusion that Napoleon was short.
http://www.solarnavigator.net/history/n ... aparte.htm

Den gamla kungliga foten skulle alltså ha varit 32,5 cm, sen fanns det visst en enhet pouce på 2,71 cm - om det var dessa enheter som användes så blir det knappt 168 cm, att jämföras med de 155 cm som var den tidigare uppfattningen. Måhända även i Frankrike? Hittar fler sidor på engelska än franska som tar upp det hela, om det nu tyder på något.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Re: Napoleons längd

Inlägg av Örjan » 14 november 2005, 21:40

Hexmaster skrev: T.o.m. Herman lär ta upp den här gamla missuppfattningen...
Herman är faktiskt oskyldig. I sin bok nämner han att Napoleon var 168 cm lång och hjälper därmed till att avliva den gamla myten om att Napoleon var väldigt kort.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 november 2005, 10:42

Örjan skrev:
Hexmaster skrev:T.o.m. Herman lär ta upp den här gamla missuppfattningen...
Herman är faktiskt oskyldig. I sin bok nämner han att Napoleon var 168 cm lång och hjälper därmed till att avliva den gamla myten om att Napoleon var väldigt kort.
Ja, det var det jag menade, uttryckte mig lite otydligt.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 15 november 2005, 12:38

Att Napoleon bara skulle vara 1.55 var väl en del av den engelska propaganden under den tiden mot honom, som senare har fått leva kvar?

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 november 2005, 14:23

Örjan skrev: Herman är faktiskt oskyldig. I sin bok nämner han att Napoleon var 168 cm lång och hjälper därmed till att avliva den gamla myten om att Napoleon var väldigt kort.
168 cm torde väl vara närmast över snittlängd under tidigt 1800-tal?

Charles
Medlem

Inlägg av Charles » 15 november 2005, 14:55

Jag hade tillfälle att se Napoleons kläder och uniformer i somras vid ett besök på armémuseet bakom invaliddomen. Det kan ju naturligtvis vara möjligt att textil krymper p.g.a. olika former av förvaring men om det inte är så måste jag nog säga att han var kort, även jämfört med sina samtida. Vilket exakt mått han sedan hade kanske är svårt att uppskatta.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2005, 15:19

Jag har inte lyckats hitta stället i Hermans Napoleonbiografi där han med siffror gick igenom Napoleons kroppslängd och den franska genomsnittslängden. Men i ett annat avsnitt skildrar han Napoleon som varandes "av dåtida fransk medellängd", dessutom hade han skostorlek 39. Vår egen Jean Baptiste Bernadotte var 185 cm lång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 november 2005, 16:01

Örjan skrev:Jag har inte lyckats hitta stället i Hermans Napoleonbiografi där han med siffror gick igenom Napoleons kroppslängd och den franska genomsnittslängden. Men i ett annat avsnitt skildrar han Napoleon som varandes "av dåtida fransk medellängd", dessutom hade han skostorlek 39. Vår egen Jean Baptiste Bernadotte var 185 cm lång.
OK, ja, jag har alltså inte läst Lindqvist själv, men har ett minne nånstans ifrån av att han påstås ha avlivat myten - gör han det, eller nämner han bara längden i förbifarten?

Värst vad högrest Karl Johan var, där ser man. Förresten, det nämndes ju i citatet jag lade in att Nappe kanske såg kort ut i jämförelse med livvakten, till vilken ju pluttar inte utses. Om det nu har med saken att göra, låter inte särskilt övertygande för det är ju inget unikt förhållande precis.

Vad beträffar den engelska propagandan så bör den ju ha varit igång när kejsaren var i livet, men myten som den förklaras går tillbaka till obduktionen. Fanns det något öknamn under hans livstid som anspelade på längden?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2005, 16:16

Hexmaster skrev:
Örjan skrev:Jag har inte lyckats hitta stället i Hermans Napoleonbiografi där han med siffror gick igenom Napoleons kroppslängd och den franska genomsnittslängden. Men i ett annat avsnitt skildrar han Napoleon som varandes "av dåtida fransk medellängd", dessutom hade han skostorlek 39. Vår egen Jean Baptiste Bernadotte var 185 cm lång.
OK, ja, jag har alltså inte läst Lindqvist själv, men har ett minne nånstans ifrån av att han påstås ha avlivat myten - gör han det, eller nämner han bara längden i förbifarten?
Jo, han avlivar myten och som synes såg han till att nämna att Napoleon var av medellängd på flera ställen. Jag har för mig att Herman Lindquist kom fram till att Napoleon var något under den exakta genomsnittslängden men definitivt inte kortväxt.
Vad beträffar den engelska propagandan så bör den ju ha varit igång när kejsaren var i livet, men myten som den förklaras går tillbaka till obduktionen. Fanns det något öknamn under hans livstid som anspelade på längden?
I de engelska karikatyrteckningarna förlöjligades han genom att hela tiden framställas som mycket kort och mager. Detta trots att Napoleon under de senare åren var varken det ena eller det andra...

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2005, 17:04

*Stön*... Här har jag bläddrat och bläddrat i Hermans bok för att hitta kommentaren om Napoleons längd och så fanns informationen hela tiden på den allra första sidan i förordet!

Nåväl, enligt Herman Lindquist var Napoleon 1,686 meter lång vilket då var fransk medellängd, någon exakt siffra anges inte. Däremot säger Herman att medellängden för svenska beväringar i början av 1800-talet var 1,634 meter. Napoleon var alltså inte något under medellängd som jag mindes det, utan istället något längre än en genomsnittlig svensk soldat.

Genomsnittslängden för svenska soldater ska dock inte tolkas som något genomsnitt för svenska män i allmänhet. Soldaternas siffror varierar från olika tider och tycks i början av 1800-talet ha varit väldigt låga.
Ålder på en ny soldat skulle ligga mellan 18 och 36 år under 1700-talet. Han skulle vara väl byggd, frisk och sund och minst 5 fot 8 lång (172 cm). Dessutom skulle han visa upp ett intyg från prästen om god frejd. Vidare skulle han genomgå en läkarundersökning.
[...]
Kravet på längd och ålder har ändrats genom åren.
År 1775 bestämdes att en knekts längd skulle vara 5 fot 9 tum (175 cm). Under ryska kriget 1788 - 1790 sänktes kravet till 5 fot 6 tum (167 cm) då behovet av manskap ökade.
År 1819 sänktes maximiåldern på nyrekryter till 30 år och 1871 var den nere i 25 år.
http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm
De år 1837 födda Ynglingarnas medellängd utgjordes, enligt den vid 1858 års Bewärings mönstringar werkställda uppmätning, 5 fot 8,01 tum. Samma Manskap, vid innevarande års 2:a Bewärings möte å nyo uppmätt, har angifvits en medellängd af 5 fot 8,86 tum.
http://www.ljungbykompani.se/1859/oevni ... rt1859.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 november 2005, 20:25

Superb forskning, Örjan. Det här blir en utmärkt faktoid.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 november 2005, 20:38

Örjan skrev:*Stön*... Här har jag bläddrat och bläddrat i Hermans bok för att hitta kommentaren om Napoleons längd och så fanns informationen hela tiden på den allra första sidan i förordet!

Nåväl, enligt Herman Lindquist var Napoleon 1,686 meter lång vilket då var fransk medellängd, någon exakt siffra anges inte. Däremot säger Herman att medellängden för svenska beväringar i början av 1800-talet var 1,634 meter. Napoleon var alltså inte något under medellängd som jag mindes det, utan istället något längre än en genomsnittlig svensk soldat.

Genomsnittslängden för svenska soldater ska dock inte tolkas som något genomsnitt för svenska män i allmänhet. Soldaternas siffror varierar från olika tider och tycks i början av 1800-talet ha varit väldigt låga.
Ålder på en ny soldat skulle ligga mellan 18 och 36 år under 1700-talet. Han skulle vara väl byggd, frisk och sund och minst 5 fot 8 lång (172 cm). Dessutom skulle han visa upp ett intyg från prästen om god frejd. Vidare skulle han genomgå en läkarundersökning.
[...]
Kravet på längd och ålder har ändrats genom åren.
År 1775 bestämdes att en knekts längd skulle vara 5 fot 9 tum (175 cm). Under ryska kriget 1788 - 1790 sänktes kravet till 5 fot 6 tum (167 cm) då behovet av manskap ökade.
År 1819 sänktes maximiåldern på nyrekryter till 30 år och 1871 var den nere i 25 år.
http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm
De år 1837 födda Ynglingarnas medellängd utgjordes, enligt den vid 1858 års Bewärings mönstringar werkställda uppmätning, 5 fot 8,01 tum. Samma Manskap, vid innevarande års 2:a Bewärings möte å nyo uppmätt, har angifvits en medellängd af 5 fot 8,86 tum.
http://www.ljungbykompani.se/1859/oevni ... rt1859.htm
Nu är jag inte riktigt med 8O
Kraven 1775 var 175cm för att bli soldat, 1788-1790 var kravet minst 167cm. Hur kan då medellängden ha varit för soldaterna vara 1,634 meter i början av 1800-talet?? Medellängden borde ju vara mer än minimumkravet och dessutom med en viss marginal...

/CvD

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2005, 20:55

CvD skrev:Nu är jag inte riktigt med 8O
Kraven 1775 var 175cm för att bli soldat, 1788-1790 var kravet minst 167cm. Hur kan då medellängden ha varit för soldaterna vara 1,634 meter i början av 1800-talet?? Medellängden borde ju vara mer än minimumkravet och dessutom med en viss marginal...

/CvD
Oklarheten beror på att siffrorna i mitt första citat syftade på indelta soldater som var yrkessoldater medan Herman Lindquist hänvisade till beväringar som var värnpliktiga. Beväringsinrättningen infördes 1812 när de indelta regementena utökades med en tredje bataljon bestående av just beväringar.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 november 2005, 21:06

Då måste alltså de indelta ha varit en bra bit över medellängden, vilket borde ha kraftigt begränsat urvalet ur den manliga delen av befolkningen som kunde soldater under 1700-talet.

/CvD

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2005, 21:10

Fast i mitt andra citat anges medellängden för beväringar år 1859 ligga mellan 172 och 175 cm. Den låga siffran i början av 1800-talet beror nog på att Sverige hade varit i krig sedan 1805 och haft missväxt när man kallade in de första beväringarna 1812. De utgjorde nog inte gräddan av den svenska ungdomen.

Skriv svar