Napoleon
Men till Bernadottes försvar så var han en av de få marskalkar som släpptes iväg av Napoleon utom dennes kontroll med ganska avsevärda styrkor under sitt befäl. Sedan skall också sägas att hans agerande vid Auerstaedt är helt och hållet enligt Napoleons order. Den kritik som han fick efter Auerstaedt är mycket en efterkonstruktion av Napoleon själv för att han missbedömde situationen så totalt.
Sedan kan man ju spekulera i om vad som hade hänt om inte hertigen av Brunswick inte bitit i gräset i slagets inledning, eller om Preussarnas chef för arriärgardet hade haft vett att använda det tunga kavalleriet på ett riktigt sätt.
Sedan kan man ju spekulera i om vad som hade hänt om inte hertigen av Brunswick inte bitit i gräset i slagets inledning, eller om Preussarnas chef för arriärgardet hade haft vett att använda det tunga kavalleriet på ett riktigt sätt.
- Kapten_Gars
- Medlem
Det är sant, notera att jag öht inte tagit upp Auerstädt. Å andra sidan så är Bernadotte den enda marskalk jag kan komma på som blivit avskedad för inkompetens direkt på slagfältet... Huruvida Bernadotte orättvist blev utsedd til syndabock vid Wagram lär aldrig bli helt klarlagt men i mina ögon så imponerar hans insats där inte särskilt mycket, dock så tror jag inte att han deltog i massflykten av rädsla, mod verkar ha varit något som Bernadotte kunde utveckla i rätt stor mängd vid behov.
Men var det verkligen inkompetens han blev avskedad för, eller för att han yttrade sig ofentligt om vilken kår som utmärkt sig innan Napoleon sade något om saken? Och faktum var ju att hans kår tog en hel del stryk vid Wagram.
Anldningen att jag tar upp Auerstaedt är att det är oftast det exemplet som tas upp på Davouts förträfflighet och Bernadottes inkompetens.
Anldningen att jag tar upp Auerstaedt är att det är oftast det exemplet som tas upp på Davouts förträfflighet och Bernadottes inkompetens.
- Kapten_Gars
- Medlem
Napoleon avskedade Bernadotte på stället när han mötte Bernadotte "i spetsen" för den flyende sachsiska kåren, B. fick order att omedelbart lämna Kejsarens närhet och han skulle ha lämnat La Grande Armee inom 24 timmar. Bernadotte skrev den ökända dagordern samma kväll dvs efter att han fått lämna ifrån sig befälet över IX:e kåren. Kopplat till Bernadottes kritik av Napoleons stridsplan inför slaget samt hans skryt om att han skulle avgöra striden med "en avögrande" manöver istället så var dagordern sista spiken i hans kista.peojon skrev:Men var det verkligen inkompetens han blev avskedad för, eller för att han yttrade sig ofentligt om vilken kår som utmärkt sig innan Napoleon sade något om saken? Och faktum var ju att hans kår tog en hel del stryk vid Wagram.
När jag läser J. R. Arnolds "Napoleon Conquers Austria" så tycker jag nog att Massena är precis lika inkompetent!
Bernadottes kår tar 40-50% förluster under den första dagen, och det är således ett under att de fortfarande finns med den andra dagen. Att Massena rycker fram utan att se efter vad som finns på sin flank är synnerligen klantigt, och får också de österikiska grenadiärerna i sidan. När den Saxiska kåren börjar springa är det redan lika många fransmän som springer, vilket de även gjorde dagen innan då delar av Davouts kår samt 57e linjeregimentet lade benen på ryggen.
Bernadottes kår tar 40-50% förluster under den första dagen, och det är således ett under att de fortfarande finns med den andra dagen. Att Massena rycker fram utan att se efter vad som finns på sin flank är synnerligen klantigt, och får också de österikiska grenadiärerna i sidan. När den Saxiska kåren börjar springa är det redan lika många fransmän som springer, vilket de även gjorde dagen innan då delar av Davouts kår samt 57e linjeregimentet lade benen på ryggen.
Det är den beskrivning som ges av Marbot, men frågan är om den stämmer. Enligt Höjers Karl Johan-biografi kom entledigandet i ett brev från Berthier, uppsatt på eftermiddagen den 9 juli, vilket nådde Bernadotte på morgonen den 10. Den skrytsamma dagordern utfärdades på kvällen den 8. Berthiers skrivelse innehöll också meddelande om att Bernadotte skulle få ett nytt befäl. Bernadottes dagorder publicerades sedan i olika tidningar, vilket gjorde Napoleon uppbragt. Den riktiga krisen dem emellan tycks därför ha kommit först mot slutet av juli 1809. Fast den 6-7 augusti var det inte värre än att Napoleon då satte honom i spetsen för för de trupper som skulle bekämpa den brittiska landstigningen på Walcheren. Det problematiska förhållandet mellan Napoleon och Bernadotte berodde nog inte på den senares bristande militära talanger, i så fall fanns det väl åtskilliga marskalker som hade kunnat avpolletteras. Snarare var det väl på det personliga planet det hela inte fungerade, även Bernadotte var ju en ambitiös man.Kapten_Gars skrev:Napoleon avskedade Bernadotte på stället när han mötte Bernadotte "i spetsen" för den flyende sachsiska kåren, B. fick order att omedelbart lämna Kejsarens närhet och han skulle ha lämnat La Grande Armee inom 24 timmar. Bernadotte skrev den ökända dagordern samma kväll dvs efter att han fått lämna ifrån sig befälet över IX:e kåren. Kopplat till Bernadottes kritik av Napoleons stridsplan inför slaget samt hans skryt om att han skulle avgöra striden med "en avögrande" manöver istället så var dagordern sista spiken i hans kista.peojon skrev:Men var det verkligen inkompetens han blev avskedad för, eller för att han yttrade sig ofentligt om vilken kår som utmärkt sig innan Napoleon sade något om saken? Och faktum var ju att hans kår tog en hel del stryk vid Wagram.
- S.P.Q.R.
- Medlem
Wellington var INTE engelsman. Han var i allra högsta grad Irländare! Ett liten parantes förvissor - men rätt ska vara rätt - n´est pas?Stefan Lundgren skrev:Om inte hans överman kan vara människa så kunde vädret vara det. Efter Napoleon hade tagit Moskva 1812 eller 1813? så höll han till där i fem veckor. Sedan började han marschera ut från Moskva och det var ingen slagen armé som lämnade staden. När hans armé återvände från Ryssland så slog den ryska vintern till och den kom mycket tidigare än normalt. Under återfärden så anföll bl a kossackerna och kringstrykande bondeskaror armén yttersta flanker samt gav sig på de eftersläntade soldaterna. Mer eller mindre humoriskt så kan man nästan påstå att "ryska vintern" var hans största fiende då. Detta berodde på att hans armé inte var rustat för att klara av kylan. Nu vet jag inte riktigt vad han hade med sig för uniformsbyten när han begav sig till Ryssland. Men han led också med kylan och gjorde allt för att förbättra omständigheterna.Användarnamn? skrev:Ingen vet varför han inte hade några övermän?
Slaget vid Waterloo, engelsmannen Wellington, slog hans här på platsen. Jag kan nästan våga påstå att det var hans överman. Om någon har en annan lösning på frågan så är dessa också välkommande. :D
Stefan
S.P.Q.R.
Senast redigerad av 1 S.P.Q.R., redigerad totalt 26 gånger.
-
pandersson2
- Medlem