Husarer

Mörner
Medlem

Inlägg av Mörner » 13 april 2004, 15:35

Har precis läst färdigt SMB's bok "Sista Striden" och rekomenderar den skarpt till alla som är intresserade av husarer under Napoleonkrigen... Underbara person- och stridsskildringar.

Farb
Ny medlem

Inlägg av Farb » 17 december 2004, 17:54

Kan även jag rekomendera Sista striden. Intressant med roliga små extra fakta.

Thomas som skrivit den är huvudansvarig för historian på Kristianstad högskola där jag läser. Har haft honom 35 av mina 60p Historia, en rolig och kunnig människa och en förebild för min kommande lärarroll!

Tomas Ibsen: Var står det vilken av de 9990 det är? Min har författarens personliga hälsning 8)

/ Farb

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 december 2004, 20:00

Inte att förglömma, den störste husaren blev nog med tiden nog ändå Marsalk Blücher, en gång skolad vid de mörnerska husarerna men blev tillfångatagen och gick i preussisk tjänst.

Var inte de svarta husarernas uniformer förebild för SS uniformerna under tredje riket, med sina dödskallar och färgsättning?

Andra kända husarer är W.S Churchill 1st Husars i indien, sedan 21st lancers i Sudan.

Husarrerna är lite som 1800-talets jaktpiloter, lite synd att inte K3 har M/ä, i allafall som paraduniform och dolma till mässdräkten(se Hillman deckarn Ryttare i blått för målbild)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 december 2004, 21:13

Min bok har nummer 8187, dock ingen personlig hälsning.

Jag har skrinlagt alla författarplaner, då jag anser mig för dåligt påläst om i stort sett allting. Och nite har jag tid att läsa på heller. Jag är en person som kan lite om allting. Med vissa fördupningar. Men men.... Det kommer väl. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 december 2004, 12:37

Jaha! Du undrade var i BOKEN det stod, inte vilket nummer min hade... :oops:

Det står bland de första sidorna. Så om du bläddrar från allra första sidan så hittar du det vid titeln.

Vet itne om du blev mycket klokare nu, men förhoppningsvis hittar du. :)

/Tomas

Skriv svar