von Fersens död
von Fersens död
Det finns en underbar sida om von Fersens död:
http://user.tninet.se/~zak826c/index.htm
Jag tycker att det är konstigt att det fanns så många finländare inblandad i händelserna, bl.a.: generalerna Carl Johan Adlercreutz och Wilhelm Mauritz Klingspor, och finska adelsmannen Tandefeldt som gav dödsstöten. Det fanns också många finska matroser och sjömän bland folkmassan. Trodde finländarna att von Fersen var skyldig till förlusten av Finland? Vad gjorde von Fersen 1808-09?
http://user.tninet.se/~zak826c/index.htm
Jag tycker att det är konstigt att det fanns så många finländare inblandad i händelserna, bl.a.: generalerna Carl Johan Adlercreutz och Wilhelm Mauritz Klingspor, och finska adelsmannen Tandefeldt som gav dödsstöten. Det fanns också många finska matroser och sjömän bland folkmassan. Trodde finländarna att von Fersen var skyldig till förlusten av Finland? Vad gjorde von Fersen 1808-09?
Läs Garadr Salbergs bok Fersenska mordet och Herman Lindsqvist bok om von Fersen.
Tandenfeldt var en ganska misslyvkad adelsman.
Värre är den ryktes spridning som föregick mordet, den var ett drag från Karl XIII läger att bli av med gustavianerna.
Jag har fått uppfattningen att finnarna var mer lojala mot kronan än vanligt folk från själv sverige, men det är min uppfattning.
Tandenfeldt var en ganska misslyvkad adelsman.
Värre är den ryktes spridning som föregick mordet, den var ett drag från Karl XIII läger att bli av med gustavianerna.
Jag har fått uppfattningen att finnarna var mer lojala mot kronan än vanligt folk från själv sverige, men det är min uppfattning.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Ståhlspets
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nu är det ju lätt att leta konspirationer i detta ärende och nog verkar det som om livgardet hade order om att inte försvara von Fersen. Är det alls möjligt att tänka sig ett annat scenario? Jag kan fundera i temer som att livgardets agerande berodde på att det inte ingick i deras instruktioner hur de skulle bete sig i en situation som denna? Deras uppgift torde väl vara ett skydda stoffet efter Karl-August, inte att skydda rikskanslern. Tokigare saker har ju onekligen "militären" gjort sig skyldig till.
Faktiskt så ingrep en del soldater och försökte rädda Fersen, men befälet återkallade dom omedelbart.Stefan Lundgren skrev:Soldaterna som skulle vakta när von Fersen dödades var passiva när det inträffade.
Stefan
Ska jag vädra min personliga åsikt så tycker jag det är en skamfläck på Svea Livgardes historia.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag tror våra kunskaper går isär lite grann, du "fyllde på" med att befälet återkallade soldaterna medan jag skrev helt enkelt passivitet. En annan detalj, den trupp som var på plats var för liten för att hejda en massiv attack mot von Fersén och det var en av anledningarna befälet återkallade soldaterna.Engman skrev:Faktiskt så ingrep en del soldater och försökte rädda Fersen, men befälet återkallade dom omedelbart.Stefan Lundgren skrev:Soldaterna som skulle vakta när von Fersen dödades var passiva när det inträffade.
Stefan
Ska jag vädra min personliga åsikt så tycker jag det är en skamfläck på Svea Livgardes historia.
Just nu har inte det i huvudet, vem var det som förde befälet???
Stefan
- Ståhlspets
- Medlem
- Ståhlspets
- Medlem
Axel von Fersen dy, är en av en handfull svenskar som kunnat hävda sig internationellt (A. Oxenstierna, D. Hammarskiöld) dessutom var han en äventyrare utan like och verkligen visste sin plats (och står för det) som dessutom demonstrativt behandlar dåtidens starke man (Boney) som den uppkomling han är. Tyvärr kommer vi nog aldrig få se en man av hans kaliber och klass igen.
Mordet på honom var nog i Karl XIIIs ögon politisk tur (eller en nödvändighet för att gå vidare?), han var väl en av få som kunnat hävda sig i tronföljdsfrågan, både som kandidat och politisk kraft, i valet av tronföljare. Det hade kanske blivit en Bourbon itället för Bernadotte vid Örebro riksdag med von Fersen i livet.
Mordet på honom var nog i Karl XIIIs ögon politisk tur (eller en nödvändighet för att gå vidare?), han var väl en av få som kunnat hävda sig i tronföljdsfrågan, både som kandidat och politisk kraft, i valet av tronföljare. Det hade kanske blivit en Bourbon itället för Bernadotte vid Örebro riksdag med von Fersen i livet.
Alternativet till Bernadotte var nog snarast antingen den existerande kronprinsen Gustav, eller Karl Augusts bror som jag nu glömt namnet på. Var Fersen stod i tronföljdsfrågan vet jag inte riktigt, men en inte alltför vågad gissning är väl att han åtminstone inför valet av Karl August stödde det gustavianska partiet och kronprins Gustav.
/P
/P