Gettysburg

tobbel
Medlem

Inlägg av tobbel » 25 december 2003, 14:58

Han menar förmodligen Sid Meier's Gettysburg, som jag själv spelat åtskilliga timmar. Vore intressant att höra hur historiskt korrekt det egentligen är, man får iaf intrycket att det är (nästan) helt korrekt. Riktigt underhållande är det i varje fall, och kan nog köpas för en mycket billig peng då det är ganska gammalt. Det släpptes även en uppföljare om slaget vid Antietam, som jag dock inte testat.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 25 december 2003, 17:14

Borta med vinden har nog med Gettysburg. Någon general omtalas med kommer inte på namnet.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 25 december 2003, 19:14

Vill inte verka otrevlig eller leka moderator, men jag tror det finns trådar för både spelet och filmen Gettysburg. :wink:

HJ, ditt antagande är väl grundat, för en isolerad LRT skulle som du säger inte hålla ut länge, men Longstreet skulle kanske inte kunna hålla de positioner han tagit om han brutit sig igenom ovanför LRT. Då skulle han ju bl a ha nordstatsarmén i ryggen - riktigt förödande. Han skulle då vara tvungen att rikta in en del av armen mot höjderna ovanför LRT, vilket antagligen skulle försvaga andra delar av linjen.

//

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 23 februari 2004, 09:59

Lite off topic först

Spelet Gettysburg är ett utmärkt spel, jag spelar det mycket på internet och är även klanledare där. Ni som spelar offline, gå till Sid Meier's Gettysburg avdelningen på gamespy och leta efter killarna med GAR framför sitt namn. Min klans hemsida: http://www.gar-clan.com

Tillbaka till slaget.

Slaget var i högsta grad avgörande för kriget, med tanke på hur kriget i väst såg ut. Mycket riktigt föll också Vicksburg den 4 Juli 1863, och det var Sydstaternas sista fästning vid Mississippi.

Kriget hade dock kunnat avgöras redan ett år tidigare vid slaget vid Antietam (Sharpsburg), om inte McClellan had varit så defensiv (läs: klantig), men det är en annan historia.

Sydstaterna kunde inte försörja sina trupper mycket längre, medan nordstaterna fick allt större arméer och sedan industrin omställts till krigsindustri fanns krigsmateriell i stort sett obegränsad mängd. Det var som en klocka som tickade åt "fel" håll och som måste stoppas.

Lee invaderar sålunda Nordstaterna i början på sommaren 1863 och genom skickligt taktiskt arbete av både Lee och hans kavalleri chef, J E B Stuart. När hela Army of Northeren Virginia är i Pennsylvania, är Army of the Potomac fortfarande i Virginia. Hooker är vid den här tidpunkten befälhavare över Army of the Potomac, men han begär avsked någon gån i slutet på juni pch ersätts med Meade, befälhavare över V kåren. Han är dock inte 1:a alternativet, både Reynolds (I) och Sedgewick (VI) är före, men båda avböjer. Sykes blir nu befälhavare över V. Detta sker runt den 28:e juni, jag kommer inte riktigt ihåg.

Nåväl, Lee's armé avancerar mot Harrisburg, men viker av (delvis p.g.a problem med brända broar) sydöst mot Washington. Gettysburg blir samlingspunkten för hans nu delade armé, där möts vägarna som hans armé fraktioner marcherar på.

Lee's kårbefälhavare har inför 1:a juli, alltså slagets första dag, tydliga order att INTE anfalla fienden. Henry Heth anfaller ändå Buford på morgonen den 1:a juli, eftersom han inte har en aning om att Nordstaternas armé är i antågande. Att han inte vet detta måste skyllas på Stuart, som inte har rapporterat om nordstatsarmén förflyttningar på ett tag.

Heth har 4 brigader, och driver efter en stund bort Buford's två brigader från Cashtown Pike och från Herr's ridge, sär de återsamlas. Buford faller tillbaks en andra gång, nu till McPhersons Hill, väster om Seminary Ridge. Här stoppas Heth för en liten stund, och då hinner Reynolds dit men sina trupper. Hade det varit någon annan än Reynolds, had förmodligen slaget slutat på helt annat sätt. Inte nog med att I kåren had bäst trupper, de som kom först var Wadsworth's division, de abslout bästa trupperna i nordstatsarmén, bl.a. Meredith's brigad, ofta kallad "The Iron Brigade".

Heth, även med hjälp från nytillkoman Pender, blir tillbakadrivna från McPherson's ridge och Will's Woods. Här blir också Reynolds dödad i strider med Archer's brigad under Heth. Doubleday, en divisionsbefälhavare under Reynolds tar över befälet.

Nordstatstrupperna, främst I:a kåren är nu formerad västerut, utan några trupper åt norr. Detta upptäcks och general Rodes anfalled med sin division den norra flanken men stoppas i Will's Woods.

Den XI kåren under befäl av Howards har nu anlänt och ska ta hand om den norra flanken. Detta misslyckas dock kapitalt och genom förnyade anfall och med hjälp av nykommne Early, lyckas de konfedererade driva tillbaka de federala trupperna som omgrupperar på Cemetery Hill och Culp's Hill. Här väljer Ewell att inte anfalla. Skälen till att han inte gör det är svåra att förklara, men en simpel förklaring är att hans order var fortfarande att inte anfalla fienden annat än i nödfall eller om så beordrades.

Att han inte använde sitt omdöme och anföll i alla fall bör skyllas på Thomas Jackson, hans tidigare befälhavare, som hade en mycket hård befälsteknik och lät sällan sina underordnade bestämma, eller ens veta, vad man skulle göra. Han avslöjade för det mesta inte sina planer förrän i sista sekunden. Bortsett från allt det här var Jackson en otroligt skicklig befälhavare och i kombination med det ovanstående var han mycket svår att ersätta.

Jag vet tyvärr inte så mycket om vad som hända på Unionens högra flank den andra dagen, förutom att dom faktiskt lyckades ta Cemetery Hill vid ett tillfälle, med generalen som gjorde det, Wright, hade problem med kommunikationen bakåt så han kunde inte få förstärkningar och var tvungen att falla tillbaka.

På södra flanken skedde dock det viktigaste. Om I kåren hade tagit LRT hade nord varit tvunget att ta den tillbaka, och det hade blivit mycket svårt, för att inte säga omöjligt. Terrängen var ännu lättare att försvara österut än västerut vid ett dirket anfall.
Dagen började dock med att Sickles avancerade till the Peach Orchard utan tillåtelse eller order från Meade. Han tyckte med rätta att Weikert's Hill, som är en fortsättning av Cemetery Ridge, var "ett hål" som var svårt att försvara. Läs mer om just det på http://polyticks.com/Hole/
Senast redigerad av 3 Johan Ekstrand, redigerad totalt 27 gång.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 26 februari 2004, 15:07

Jag hade tänkt att vänta med kommentarer tills T_Jackson var färdig med sitt inlägg, men han (ev hon) väntar kanske på respons från pss andra, så för att komma igång:
T_Jackson skrev:Nordstatstrupperna, främst I:a kåren är nu formerad västerut, utan några trupper åt norr. Detta upptäcks och general Rodes anfalled med sin division den norra flanken men stoppas i Will's Woods.
Så det var ett medvetet beslut av Rhodes att anfalla från flanken? Jag har hela tiden trott att anledningen till att Rhodes (och Early) anföll från norr var för att det var rakaste vägen till Gettysburg (sydstatsarmén var ju uppdelad).

En annan fråga: Jag har i en del sammanhang hört att Heath gick mot Gettysburg eftersom det skulle finnas ett lager med skor i staden. Har du mer info om detta?

/Håkan

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 27 februari 2004, 07:45

Så det var ett medvetet beslut av Rhodes att anfalla från flanken? Jag har hela tiden trott att anledningen till att Rhodes (och Early) anföll från norr var för att det var rakaste vägen till Gettysburg (sydstatsarmén var ju uppdelad).
Det är lite beroende på hur man ser det, båda marscherade från norr, men när dom såg att dom hade läge att anfalla så gjorde dom så.
En annan fråga: Jag har i en del sammanhang hört att Heath gick mot Gettysburg eftersom det skulle finnas ett lager med skor i staden. Har du mer info om detta?

Stämmer, anledningen till att han var på väg mot Gettysburg var att han skulle få tag i ett skoförråd där. Jag har dock inte så mycket info om detta.

Rainmaker
Ny medlem

Inlägg av Rainmaker » 8 mars 2004, 22:29

Vill bara sticka in med ett låttips:

Iced Earth - Gettysburg

Ett episk mästerverk, uppdelad i tre delar: The Devil To Pay, Hold At All Costs och High Water Mark. Tillsammans 32 minuter lång.

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem

Inlägg av Old Blue Light » 10 mars 2004, 14:24

Citat:

Stämmer, anledningen till att han var på väg mot Gettysburg var att han skulle få tag i ett skoförråd där. Jag har dock inte så mycket info om detta.

Ur Shelby Footes The Civil war
"Heth's division went into camp while the other two were still on the road, and hearing that Early's men had overlooked a supply of shoes while passing through Gettysburg the week before, Heth sent his lead brigade forwad next morning, June 30, to investigate the rumor. Its commander, Brigadier General Johnston Pettigrew, mindful of Lee's warning not to bring on a battle until the whole army was at hand, prudently withdrew when he encountered Federal troopers along a creekbank west of town, not knowing what number of blue soldiers of all arms might be lurking in the rear of the cavalry outposts. He returned to Cashtown late that afternoon, having put his men into bivouac about midway between there and Gettysburg, and reported on the day's events. Heth did not think highly of such wariness. What was more, he wanted those shoes. So he took Pettigrew to Hill and had him repeat the account of what he had seen. Hill agreed with Heth. "The only force at Gettysburg is cavalry," he declared, "probably a detachment of observation" Meade's infantry forces were still down in Maryland, he added, "and have not struck their tents."
Heth was quick to take him up on that. "If there is no objection," he said, "I will take my division tomorrow and go to Gettysburg and get those shoes."
"None in the world," Hill told him."
Alltså.. General Early KUNDE ha lämnat trupper i Gettysburg om staden hade haft någon millitär betydelse och skor ansågs knappast inneha någon millitär betydelse. Hade Early lämnat kvar trupper därimot, vilket ansåg onödigt eftersom han trodde att Meade fortfarande var kvar i sitt läger vid Fredrick, kunde slaget kanske ändat annorlunda..

Men helt klart så var det bara ett rykte igentligen om skorna som skulle finnas där.

Vem vet.. :|

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 17 mars 2004, 12:12

Lite Off Topic, men jag fann den här sidan med ett diorama över slaget vid Gettysburg, kan kanske vara roligt att kolla in.

Väntar för övrigt spänt på att få hem filmen på DVD (prel. release datum 31/3-04).

http://www.fuhrmann-figuren.de/bemalen- ... od2003.htm

/Mikael Sundholm

-vils-
Medlem

kul

Inlägg av -vils- » 31 mars 2004, 08:46

En sak jag läst var att lee's arme var inte alls ute att förgöra någon nordstats-arme vid Gettysburg inledningsvis, utan ville ta en skofabrik som låg i Staden gettysburg, välbehövliga stövlar till fotinfanteriet.

..nu blev det ju inte precis så..

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Re: kul

Inlägg av Angus » 11 april 2004, 15:06

-vils- skrev:En sak jag läst var att lee's arme var inte alls ute att förgöra någon nordstats-arme vid Gettysburg inledningsvis, utan ville ta en skofabrik som låg i Staden gettysburg, välbehövliga stövlar till fotinfanteriet.

..nu blev det ju inte precis så..
Se ovan? :)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 maj 2004, 20:00

där ser man ja...ja jag har läst att sydstaterna hade bekymmer med skodon till och från, Lee skrev och beklagade sig för Davis angående detta, men det var iofs i samband med invasionen av Maryland 1862, ett år tidigare.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 11 maj 2004, 19:40

Perra skrev:där ser man ja...ja jag har läst att sydstaterna hade bekymmer med skodon till och från, Lee skrev och beklagade sig för Davis angående detta, men det var iofs i samband med invasionen av Maryland 1862, ett år tidigare.

Ett av de ständigt största hoten mot konfederationsarmén under hela kriget var just materialbristen, som gällde princip allt förutom... bomull :)

//EMS

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 25 oktober 2004, 13:00

har sett en sida med en uppspaltning av alla slagen under inbördeskriget samt exakta siffror på stupade, sårade etc...kan hitta den nu...ngn som vet?

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 27 oktober 2004, 17:56

zyx83 skrev:har sett en sida med en uppspaltning av alla slagen under inbördeskriget samt exakta siffror på stupade, sårade etc...kan hitta den nu...ngn som vet?
Kan det vara denna?

http://www.civilwarhome.com/Battles.htm

//EMS

Skriv svar