Ta död på myten om Titanic!

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 8 september 2003, 19:13

Att Titanic försökte slå hastighets rekord över atlanten på sin första resa.

Titanic var utrustad med en kolvmaskineri för bättre bränsle-ekonomi, lyx kostade rederierna mindre en farten. Titanics topp fart var ca 21 knop.

Murtania (stavning) som var turbindriven gjorde den snabbaste resan över atlanten med en medelfart på 25knop. Hur Titanic med en toppfart på 21 knop skulle ha en teoretisk möjlighet att slå rekordet är löjligt.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 september 2003, 19:46

Berätta gärna lite mer utförligt om detta?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 8 september 2003, 22:10

Ja77 skrev:Att Titanic försökte slå hastighets rekord över atlanten på sin första resa.

Titanic var utrustad med en kolvmaskineri för bättre bränsle-ekonomi, lyx kostade rederierna mindre en farten. Titanics topp fart var ca 21 knop.

Murtania (stavning) som var turbindriven gjorde den snabbaste resan över atlanten med en medelfart på 25knop. Hur Titanic med en toppfart på 21 knop skulle ha en teoretisk möjlighet att slå rekordet är löjligt.
Titanic hade en topphastighet på 25 knop. 21 knop var normalhastigheten.
Tilläggas ska att det inte finns någon absolut topphastighet, allt beror på hur mycket man pressar maskinerna.

Snabbast över atlanten beror även om väder, vilken rutt man tar, is (!) och medelhastigheten (man kör ju inte på topp hela tiden).

Titanic hade en mycket god chans att ta det blå bandet.

Cunardlinjens Maerotania (stavning) tog dessutom rekordet EFTER Titanics förlisning om jag inte minns helt fel.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 september 2003, 00:28

Mauretania (rättstavat!) börjades byggas 1904, sjösates 1906, färdig för tjänstgöring 1907 och vann det blå bandet 1907. källa Skeppet av Björn Lindström.

Mauretania hadde en toppfart på 27,4 knop alltså Titanic hadde inga möjligheter att utmana Mauretania. Var har du fått uppgifterna att Titanic kunde göra 25 knop? Kan aceptera några knop fortare än 21 knop, om man pressar maskinerna men inte 6 knop.

Tror du har gått på en av de berömda myterna :)

Vet inte när reglen kom till men det blå banet startar och avslutas på en bestämd longitud, så snabbast båt inte beror på vilken kajplatts man har i new york.

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 9 september 2003, 01:23

Det som gör mig lite konfunderad med Titanics förlisning är det att ett flertal av de som överlevde hela denna tragiska historia påstår sig ha sett en båt jämsides med Titanic som seglade motsatt håll, emot Europa.
Detta skepp lär ha siktats när Titanic befann sig i ett synnerligen prekärt läge och där nödraketer skickades upp och där livbåtar satts i vattnet.
Här kan det ha rört sig om 500 meters avstånd någonting. Finns det loggböcker på vilka båtar som siktade Titanic denna nollgradiga natt den 15 April 1912 och i så fall vid vilken tidpunkt detta skedde?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 september 2003, 08:45

Detta kan vara fel, men en båt på mycket långt håll såg "fyrverkerierna" från Titanic, men hadde sin radio avstängd för att de bara hadde en telegrafist. 500 meter nä det låter också som en myt.... :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 september 2003, 13:32

En av de överlevande besättningsmännen från Titanic såg ett mindre fartyg vid horisonten runt ettiden, cirka en timme innan fartyget gick till botten. Han försökte nå den via signallampa utan svar. Möjligvis fattade inte besättningen på fartyget nånting eller så har de gjort nån fuffens. Det är nog en omöjlighet eftersom besättningsmännen på denna båt inte lämnade någon notering om det och de är för längesen döda. Man kan nog inte får reda på det om någon av deras ättlingar lever idag.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 september 2003, 13:45

Om det lilla fartyget existerade, så kanske det helt enkelt inte uppfattade att Titanic var i nöd och seglade därför vidare.

Det där pratet om "fuffens" vad skulle det vara? storskalig smugling mitt ute i atlanten?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 september 2003, 13:46

Det ska finnas flera böcker skriva om detta med "okänt fartyg vid horisonten" och andra saker.
Kaptenen på det fartyg som låg närmast hette väl nåt i stil med Loyd, eller något?
Fartyget som ev. kan vara det som sågs... Hmmm.
Har för mig det var "Californian"? För "Carpathia"(stavning) var väl det fartyg som plockade upp livbåtarna o räddade de överlevande?

Vad jag vag kommer ihåg om detta var väl huruvida det fartyg som sågs från Titanic var Californian, eller om det var ett tredje okänt fartyg.
Jag drar mig till minnes någon historia om ett norskt (tror jag) fartyg som ska ha varit ute på illegal säljakt, men om det ligger minsta lilla susbstans i detta har jag ingen aning om.
Har ett par böcker om Titanic, men de finns hos mina föräldrar, så jag får kolla uppgifterna där...
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 9 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 september 2003, 13:55

En mycket bra hemsida om Titanic är:

http://www.encyclopedia-titanica.org/

Information om händelseförloppet, besättningen och passagerarna.

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 9 september 2003, 19:01

Enligt boken En natt att minnas, sid 9, gjorde Titanic 22,5 knop natten då hon rände in i isberget. Boken nämner också att fartyget hade en toppfart på 24-25 knop (sid 7).
Då bokens författare Walter Lord tycks ha lagt ner enormt mycket tid med att få allt i boken att stämma exakt så betvivlar jag inte uppgifterna om fartygets hastighet.

Mauretania var i teorin snabbare än Titanic, men det intressanta är egentligen inte respektive fartygs hastighetskapacitet. Snarare handlar det om andra faktorer så som väder och rutt i första hand. Det är fullt möjligt att White Star Line såg en teoretisk chans att slå Mauretanias rekord från 1907 genom att välja en snabbare rutt. Det är inte heller säkerställt att Mauretania utnyttjade sin topphastighet då rekordet slogs.



Vad gäller California så ha det aldrig kunnat säkerställas till 100% att fartyget befann sig nära Titanic. Vissa hävdar att det är en efterhandskonstruktion för att rentvå White Star Line från det höga dödsantalet genom att påstå att det fanns en hjälpande hand som aldrig kom till undsättning.
Huruvida besättningen på California såg Titanic vill jag ha osagt, men jag vill minnas att jag läst någonstans att två besättningsmän såg ett stort fartyg vid horisonten som kan ha varit Titanic.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 september 2003, 19:46

Hamister skrev:Enligt boken En natt att minnas, sid 9, gjorde Titanic 22,5 knop natten då hon rände in i isberget. Boken nämner också att fartyget hade en toppfart på 24-25 knop (sid 7).
Då bokens författare Walter Lord tycks ha lagt ner enormt mycket tid med att få allt i boken att stämma exakt så betvivlar jag inte uppgifterna om fartygets hastighet.
Ett annat argument att Mauretania var snabbare är att ingen av de andra av Titanics 2 syster fartygen slog henne.

Intresant enligt http://www.encyclopedia-titanica.org/

"Smith to go at full speed in icy water, so that they could break the record set by Titanic's sister ship Olympic" här pratar de om Titanics syster fartygs rekord, inte de blå bandet

Det är därför myten kanske uppstod om att slå rekord.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 september 2003, 05:41

Som paapekats ovan byggdes inte TITANIC for att bli snabb - snarare for att vara bekväm. MAURETANIA var ett betydligt snabbare fartyg och byggd for hög fart. TITANIC hade 'bara' 3 propellrar, de bagge yttre drevs av kolvmaskiner om c:a 2 x 15000 hk, mittaxeln av en turbin pa omkring 16000 hk, alltsaa iallt saadar 46000 pållar for hennes 46000 ton.
MAURETANIA (32000 ton) hade 4 turbiner med 4 propellrar om c:a 68 000 Hk - saa fartmassigt kunde inte TITANIC konkurrera. Gissningsvis kunde TITANIC om man pressade maskineriet (foga troligt med splitternytt maskineri) komma upp i kanske 22-23 knop medan MAURETANIA gjorde over 25 knop redan paa provturen. Hon höll Blåa Bandet fraan 1907 till 1929 daa hon forlorade det till tyska BREMEN. MAURETANIA blev snabbare med aaldern - hennes basta tider e f t e r 1929 blev snitt paa hela Atlantresan paa 27knop och under en av hennes sista gjorde hon en spurt uppfor Engelska Kanalen da hon loggade 29,7 knop.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 10 september 2003, 09:57

varjag: mycket intresant att läsa.

Slutsats: Titanic kunde inte utmana Mauretania...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 september 2003, 12:27

Ja77 skrev:Om det lilla fartyget existerade, så kanske det helt enkelt inte uppfattade att Titanic var i nöd och seglade därför vidare.

Det där pratet om "fuffens" vad skulle det vara? storskalig smugling mitt ute i atlanten?
De flesta studenter, liksom sjöförklaringarna (det var 2 en engelsk, en amerikansk) om TITANIC's förlisning var overens om att ljuset fraan 'ett annat fartyg' som siktades fraan TITANIC, var Stanley Line's s/s CALIFORNIAN under befal av en kapten Lord. (Ingen slakting till forfattaren av 'En Natt att Minnas').. CALIFORNIAN hade stoppat for natten paa grund av isen - tror t.o.m. att innan hennes telegrafist gick till kojs - sande han isvarningar till annan trafik paa radion. Vill minnas - ej helt saker, att bryggvakten paa CALIFORNIAN siktade och loggboksforde 8 stycken 'raketer' fraan ett 'stort fartyg' väster om deras position. Kapten Lord underrattades - men vidtog ingen aatgard. Avstaandet var naturligtvis inga 500 meter, snarare omkring 10-20 knop (eller sjomil) eller mera daa man en klar natt kan uppfatta saadana ljus over de avstaanden. Ratt eller fel - saa dömde samtiden kapten Lord paa sitt eget sätt - han erhöll aldrig mera naagot befäl over ett fartyg.

Skriv svar