Inget svar på denna våldsamma händelse

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inget svar på denna våldsamma händelse

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2003, 16:58

På Sveriges Släktforskarförbund så ställde jag en fråga en gång om en händelse som inträffade i Kalmartrakten under mitten av 1850-talet.

Jag skrev följande

"Det var nån gång på 1850-talet när några bönder var på hemfärd efter ett möte, de passerade ett skogsområde och där stod fem "vilda män". Dessa män slog bönderna så svårt att det blev dödliga utgångar för några av bönderna."

Enligt vad jag kommer ihåg så kom en av bönderna ganska så lindrigt undan i jämförelse med de andra.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2003, 17:14

Nån av er kanske vet vad straffet blev.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 september 2003, 00:10

Inte en aning.

Men specificera gärna "Kalmartrakten", har rötterna där så jag är nyfiken...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Inlägg av Hillstrom » 2 september 2003, 00:15

Kan tyvärr inte besvara din fråga, men min farfars farfar var med om någonting liknande, i Västergötland dock. Han gjorde sig en rejäl hacka på att bränna brännvin och sedan köra det med häst och vagn till uppköpare inne i städerna. För att skydda sig mot rövare och dylikt hade han beväpnat sig med en torkad tjurpenis, vilken han var tvungen att bruka vid ett tillfälle, när två ljusskygga individer krävde att han skulle överlämna sin dyrbara last.

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 2 september 2003, 00:22

Hillstrom skrev:Kan tyvärr inte besvara din fråga, men min farfars farfar var med om någonting liknande, i Västergötland dock. Han gjorde sig en rejäl hacka på att bränna brännvin och sedan köra det med häst och vagn till uppköpare inne i städerna. För att skydda sig mot rövare och dylikt hade han beväpnat sig med en torkad tjurpenis, vilken han var tvungen att bruka vid ett tillfälle, när två ljusskygga individer krävde att han skulle överlämna sin dyrbara last.
Jag undrar hur man kommer på tanken att välja just denna något udda beväpning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 september 2003, 12:19

Jag kollade i databasen över avrättade personer i Sverige som finns tillgänglig på http://www.genealogi.se och för Smålands del så avrättades en person som har varit ledare över en rånarliga under 1840-talet. Året för avrättningen skedde 1850 och av 14 domar så blev endast ledaren avrättat. Jag vet inte om en del av ligan var uppe i Kalmartrakten för att terrorisera, men de flesta av rånen inträffade i Blekinge och södra Småland. Sedan inträffade en ny avrättning 1853 för dråp och några år senare en avrättning för ett okänt brott.
Denna databas uppdateras kontinuerligt och det kan hända om någon hitta motsvarande fall så smånginom. Jag har själv bidragit med en avrättning så det är inte främmande att det kommer upp mera.
En teori som jag har är att det BARA hände en gång och de skyldiga försvann ifrån intet.
Vapnen som användes var bl a påkar, klubbor och händer samt eventuella stenar. Vad jag kommer ihåg så var det fem "skäggiga gubbar", men det kanske var liga som huserade runt Kalmar på mitten av 1800-talet.

GUTEKRIGAREN: Jag har själv varit bosatt i Kalmar under ett par år, men har inga direkta rötter därnere. Ett tips: Om du känner till socknarna som dina förfäder levde i så kan du söka i "hela rötter" och ett efternamn som du känner inom haröronen. Om du har ett vanligt efternamn så bör du nog fylla i mera fakta om du inte redan besitter några.

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Inlägg av Hillstrom » 12 september 2003, 22:52

Besuchov skrev:
Hillstrom skrev:Kan tyvärr inte besvara din fråga, men min farfars farfar var med om någonting liknande, i Västergötland dock. Han gjorde sig en rejäl hacka på att bränna brännvin och sedan köra det med häst och vagn till uppköpare inne i städerna. För att skydda sig mot rövare och dylikt hade han beväpnat sig med en torkad tjurpenis, vilken han var tvungen att bruka vid ett tillfälle, när två ljusskygga individer krävde att han skulle överlämna sin dyrbara last.
Jag undrar hur man kommer på tanken att välja just denna något udda beväpning.
Har inte en aning. Det var väl den tidens motsvarighet till ett järnrör eller batong, kan man kanske tänka sig... Tydligen blir en sådan stenhård när den torkas. Det var väl lagom längd på den också.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Inget svar på denna våldsamma händelse

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 november 2010, 00:05

Nu har jag gjort lite efterforskningar och blev mer o mer säker på att det är en skröna, iallafall få det betraktas som en tillfällig sådan.
Boken som jag läste i när jag var i Kalmar trycktes någon gång mellan 1940-60.

Stefan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re:

Inlägg av Stefan » 13 november 2010, 21:44

Besuchov skrev:
Hillstrom skrev:...men min farfars farfar var med om någonting liknande, i Västergötland dock. Han gjorde sig en rejäl hacka på att bränna brännvin och sedan köra det med häst och vagn till uppköpare inne i städerna. För att skydda sig mot rövare och dylikt hade han beväpnat sig med en torkad tjurpenis, vilken han var tvungen att bruka vid ett tillfälle, när två ljusskygga individer krävde att han skulle överlämna sin dyrbara last.
Jag undrar hur man kommer på tanken att välja just denna något udda beväpning.
Jag har bestämt för mig att i vissa länder användes dylikt råmaterial till piskor... Ja alltså piskor / avsedda att göra människor, typ slavar, illa.

Minnet fortsätter, det var nog inte bara piskor. Det var faktiskt batonger som användes för att kväsa upplopp... Det innebär väl att vissa polisstyrkor använt dem.

Frågan är möjligen, hur hittade en sådan uppfinning hit till svenskt botten.

Skriv svar