Fel i Bilbo!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Fel i Bilbo!

Inlägg av Gothmog » 13 maj 2002, 22:04

I Bilbo, översatt av Britt G. Hallqvist, 11:e editionen, första tryckningen, Pocket-versionen står följande på sida 16:

Bilbo skådar dvärgarna som ligger i en hög utanför hans dörr, varav Gandalf sedan säger:

"Ta det lugnt, Ta det lugnt. Det är inte likt dig Bilbo, att låta goda vänner vänta utanför och sen smälla upp dörren som en knallpulverpistol"

Knallpulverpistol?????

Vad jag känner till så finns det inga vapen av gevär- eller pistoltyp i Midgård...

Annatar
Medlem

Inlägg av Annatar » 13 maj 2002, 23:38

jag har för mej att det finns ett antal liknande saker, framförallt i bilbo.
typ som att något beskrevs med att det var lika "snabbt som ett tåg" (kan minnas fel)

lite samma sak som trollen: bill, william och bengt eller vad det nu var de hette...troll kan heta så lika lite som det finns knallpulverpistoler i midgård.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 maj 2002, 00:19

"Pop-gun" kan även betyda "ärtbössa". Med tanke på att Bilbo ursprungligen var avsedd för en yngre publik, får man väl förlåta enstaka "anakronismer". Jag menar, ska potatis verkligen finnas i Midgård? Den borde väl komma från... Sydgård? ;)

Vidugavia
Medlem

Inlägg av Vidugavia » 14 maj 2002, 03:35

Gandalfs fyrverkeridrake på Bilbos födelsedagsfest beskrivs väl såsom lika snabb som ett snälltåg eller liknande?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 14 maj 2002, 09:10

hm. tror det var expresståg t.o.m.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 09:39

Visst är det lite irriterande med anakronismer, men när det gäller Bilbo retar jag mig faktiskt inte så mycket på det om jag ska vara ärlig. Den är trots allt en barnbok och knappast jämförbar med Silmarillion eller "Sagan om Ringen".

Vad gäller första kapitlet i Sagan om Ringen, så gäller nästan samma sak, även om det är mer vuxet än Bilbo. Om jag minns rätt så hade Tolkien skrivit det kapitlet tidigare, och beslöt att behålla det oförändrat när berättelsen började ändra riktning. Men trots det har jag lite svårt att acceptera anakronismer i själva trilogin. Fast å andra sidan, vem förväntade sig något annat från gamle O's översättning? :wink:

Är det inte rätt lustigt förresten att vi hela tiden kallar hela trilogin för "Sagan om Ringen"? Det är ju egentligen bara den första boken(ja, jag vet att det egentligen är en bok...), så egentligen borde vi väl skriva härskarringen när vi menar hela trilogin... Fast eftersom "Lord of the Rings" troligen syftar på Sauron så känns det ju lite dumt att hänvisa till en felöversättning. I så fall är vi ju inte mycket bättre än Ohlmarks när han hänvisade till "Bilbo" som "hoberna".

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 maj 2002, 09:42

Jag brukar kalla trilogin för "Ringen", när jag diskuterar den här... Vet inte varför.

Annars har jag alltid kallat hela trilogin för "Sagan om Ringen", och det är ju så den kallas i media. Jag tycker nog att vi kan fortsätta med det. "Härskarringen" gillar jag inte alls. Vad sägs om att använda mitt "Ringarnas Herre"?! :)

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 12:19

Ringarnas herre är acceptabelt(heter den inte så på norske eller danske?), fast jag önskar det fanns ett bättre ord än "herre"... Det har en ful klang på något sätt... "Ringarnas härskare"?, "Ringarnas furste"?... Som sagt, det är svårt. :?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 14 maj 2002, 14:19

Ringarnas herre, är det bara jag som direkt tänker på "Flugornas Herre" då eller? Ringarnas furste låter lite bättre enligt mig..

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 14:47

8O Gwaah! Var du tvungen att nämna just den boken? Jag är allergisk mot den...

Jag vet att den gäller för att vara stor litteratur, och den är helt klart välskriven, men "Flugornas herre" är nog den mest vämjeliga(kunde inte hitta bättre adjektiv) bok som någonsin har skrivits. Golding är nog den enda författare jag känner till som kan göra mig både fysiskt och psykiskt illamående samtidigt.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Igen !

Inlägg av Ori » 14 maj 2002, 14:56

Lord of the Flies -> Flugornas Herre
Lord of the Rings -> Ringarnas Herre

Inte så konstigt kanske ? :wink:

I båda fallen syftas på något otrevligt, så det stämmer även det. :o

Diskussionen har varit uppe tidigare och slutade då med ovanstående slutsatser har jag för mig :?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 maj 2002, 15:07

Precis. Tom Shippey tar upp både "The Lord of the Rings" och "The Lord of the Flies" som exempel på typisk litteratur kring åren runt Kriget. Jag tycker faktiskt att associationen till Flugornas Herre inte är så dum.

Dessutom tycker jag att "Ringarnas Herre" har en på något sett bredare betydelse än "Ringarnas Furste".

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 15:11

Dessutom tycker jag att "Ringarnas Herre" har en på något sett bredare betydelse än "Ringarnas Furste".
Kan du utveckla det? :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 maj 2002, 17:24

ja tycker iaf att furste låter bättre, furste är ett väldigt snyggt ord enligt mej, har alltid gillat raden 'dvärgarnas furstar i salarna av sten' t.ex. :D
Golding är nog den enda författare jag känner till som kan göra mig både fysiskt och psykiskt illamående samtidigt.

ja, den är fruktansvärt hemsk, mår jätte-dålig efter ja sett den. har iofs bara sett filmen, eller ja har sett den tre gånger, förstår inte hur ja orkade med den tredje, men den är otroligt hemsk. tycker verkligen så synd om han där fete killen så ja knappt kan beskriva det med ord... :cry:
det enda som om möjligt kan få en att må lika dåligt i filmväg är nog 'resan till melonia' eller vad den heter. en totalt avskyvärd film. usch.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 14 maj 2002, 17:53

Jag gillar också ordet furstar, det har lite äldre klang än herrar också...

Vad gäller resan till Melonia, så har jag inte så mycket emot den, mer än att jag tycker den är rätt tråkig. Fast jag gillade den när jag var mindre så det måste väl finnas något bra i den...

Skriv svar