Tolkiens stampub "Eagle & child"
Tolkiens stampub "Eagle & child"
Hej allihopa;
Jag tror att detta är det första inlägget jag skriver i Tolkienforumet. Hursomhelst, medan jag var borta i Oxford var jag även inne i Tolkiens och hans väns C S Lewis stampub "Eagle and child" där de satt flera gånger i veckan och hade diskussioner med varandra om allt möjligt under 20- till 60talen. Puben, som har funnits sedan 1600-talet då puben byggdes för att tillhandahålla resande till Oxford kost&logi, finns fortfarande kvar idag även om man har renoverat och gjort om sedan Tolkien satt där. Jag var visserligen för ung för att beställa något i baren, men som tur var släppte de in mig för att titta hur det såg inomhus trots att jag inte är 18.Bortsett från en skylt på väggen, så var det som tur var inte speciellt kommersialiserat. Jag är inget direkt Tolkienfan, tänkte bara att det kunde vara kul att dela med sig en reseberättelse och alla Tolkienfans som besöker Oxford får inte missa puben, just för att det var Tolkiens stamställe, klart värt ett besök, även om det inte finns mycket att titta på. Så har ni vägarna förbi Oxford nästa gång, vet ni vad ni inte skall missa...
/Erik, alias Ereyk
Jag tror att detta är det första inlägget jag skriver i Tolkienforumet. Hursomhelst, medan jag var borta i Oxford var jag även inne i Tolkiens och hans väns C S Lewis stampub "Eagle and child" där de satt flera gånger i veckan och hade diskussioner med varandra om allt möjligt under 20- till 60talen. Puben, som har funnits sedan 1600-talet då puben byggdes för att tillhandahålla resande till Oxford kost&logi, finns fortfarande kvar idag även om man har renoverat och gjort om sedan Tolkien satt där. Jag var visserligen för ung för att beställa något i baren, men som tur var släppte de in mig för att titta hur det såg inomhus trots att jag inte är 18.Bortsett från en skylt på väggen, så var det som tur var inte speciellt kommersialiserat. Jag är inget direkt Tolkienfan, tänkte bara att det kunde vara kul att dela med sig en reseberättelse och alla Tolkienfans som besöker Oxford får inte missa puben, just för att det var Tolkiens stamställe, klart värt ett besök, även om det inte finns mycket att titta på. Så har ni vägarna förbi Oxford nästa gång, vet ni vad ni inte skall missa...
/Erik, alias Ereyk
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Ja, den gamla delen av puben var rätt liten och med tanke på att de säkert har en del "Tolkientalibaner" därinne var de nog tvungna att bygga ut. Annars trodde jag det skulle vara betydligt mer Tolkienkommersialism än vad det faktiskt var.B Hellqvist skrev:Puben har en gammal del i traditionell engelsk pubstil, och ett nyare "backroom". Det är kanske inte som "Ponnyn", men det är historisk mark!
- Björn (som var där 1996)
/Erik, alias Ereyk
- birger_kung
- Medlem
har tolkien sett delar som inspererat honom som t.ex massa kullar som i hans huvud blev sire och en gammal skog som blev old forest?
han blev säkert påverkad av naturen, eftersom att den var något han gillade.
Min tråd tycks ha spårat ur... nu fattar jag inte vad ni pratar om!Rätta mig om jag har fel, men nämns det inte i Letters någonstans (eller i Carpenters biografi) om ett träd som dom högg ner och bara lät stammen ligga kvar? Hur som helst är den beskrivningen väldigt likt det öde som drabbade stora kalas-trädet i böckerna...
Som Tolkienamatör är det kanske bäst att jag helt enkelt lämnar över den här tråden sakta med säkert till er andra och så låter jag mig själv försvinna härifrån detta forum....
/Erik, alias Ereyk
händer ganska ofta att trådarna spårar ur..Min tråd tycks ha spårat ur... nu fattar jag inte vad ni pratar om!
Som Tolkienamatör är det kanske bäst att jag helt enkelt lämnar över den här tråden sakta med säkert till er andra och så låter jag mig själv försvinna härifrån detta forum....
/Erik, alias Ereyk
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt: