Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 februari 2004, 15:12

Har kommit på varför Sauroman är så sur i filmerna!Han har ju tre bröstvårtor! Klart man är irriterad då! :lol: Beviset? Kommer:

Bild
Här ser vi Sauroman tänka tillbaka på tider som flytt (Hm, blir det rätt?)


Läses med lite humor.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 14 maj 2004, 14:41

En smygtitt på mitt nuvarande projekt, en illustration från FemHärarslaget i Bilbo.

"Löpare kom för att rapportera att en dvärghär hade kommit fram runt Bergets östra utsprång och nu skyndade mot Dalen. Dain hade anlänt. Han hade gått i ilmarsch hela natten och kommit över dem förr än de hade väntat. Alla hans soldater var klädda i stålbrynjor som gick ända ner till knäna, och på benen bar de hosor av fin smidig metallväv som bara Dains folk förstod att tillverka. Dvärgar är utomordentligt starka för att vara små, och de flesta av de här var ovanligt starka även för att vara dvärgar. I strid hanterade de tvåskaftade hackor, men var och en hade dessutom ett kort brett svärd vid sidan och en rundsköld på ryggen"

Bild

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 17 maj 2004, 10:35

intressant. hur pass stor kommer den att bli? alltså illustrationen av femhärarslaget.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 17 maj 2004, 12:50

Är Gothmogs illustrationer utlagda någonstans?

/A

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 17 maj 2004, 17:14

Aldarion,

troligtvis bara på en A4, trots storleken så kommer det nog bli bra, det kommer förhoppningsvis ge ett intryck av ett hårt packat och ansatt slagfält med mycket kaos.

Usque,
http://elfwood.lysator.liu.se/art/b/o/b ... strom.html <= där finns en del, men inte alla.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 17 maj 2004, 17:49

Ok tack, ska bli intressant!

/A

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 18 maj 2004, 23:14

Gothmog. Hoppas du lägger in den här sedan. Det är verkligen fascinerande med härar på bild.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Re: Jodå, jag ska kommentera dig!

Inlägg av Halifírien » 20 maj 2004, 14:47

Gothmog skrev: ett experiment med en ny teknik/stil som jag såg någonstans (kommer inte ihåg vart).
Men det gör jag! :D
I häftet till dataspelet Age of Kings finns en bild som är kusligt lik din, där en frankisk svärdkille attackerar en anglisk longbowman! Ringer det någon klocka?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Re: Jodå, jag ska kommentera dig!

Inlägg av Gothmog » 20 maj 2004, 22:15

Halifírien skrev:Men det gör jag! :D
I häftet till dataspelet Age of Kings finns en bild som är kusligt lik din, där en frankisk svärdkille attackerar en anglisk longbowman! Ringer det någon klocka?
*Ding dong* haha, det var som sjutton :D jag har tydligen påverkats av bilden undermedvetet.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 10 juni 2004, 23:10

får inte in bilden... det är synd för då skule dom nio komma.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 23 mars 2005, 10:40

jag kommer med ett bidrag jag med! (har aldrig sett denna tråd innan)

http://artpad.art.com/?idstefm6ph0

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 13 april 2005, 16:59

En uppdatering på min bild om Femhärarslaget
Bilagor
Dvärgar.jpg
Dvärgar.jpg (78.49 KiB) Visad 1716 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 april 2005, 18:13

Det är Alan Lee som designat Orthanc. Här är förlagan. Undrar förresten om inte den här bilden är en av de Lee-målningar som illustrerade en ganska tjusig upplaga av böckerna för några år sedan. Någon som vet om den utgåvan fortfarande går att få tag på, eller om den trängts bort av alla filmupplagor? Förr eller senare skall jag få tummen ur och köpa mig engelska versioner av böckerna...
Oj, ursäkta att jag gräver upp en sådan här gammal OT fråga i denna tråd. Hursomhelst så vet jag att Houghton Mifflin i Boston publicerade trilogin 1988 (2nd edition) med Alan Lees illustrationer som omslag. Jag köpte den i pocketform i USA 1994, himla snygga.

Det roliga var att när man såg de allra första bilderna från första trailern (ni vet för många år sen), så tänkte man direkt: Alan Lee! :D

Har fortfarande enbart läst (och sett) trilogin på engelska, slipper helst töntnamnen från den svenska versionen.

Finns fortfarande på Amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 67-2996960

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 31 juli 2005, 20:47

En bild som jag har valt att kallat Fëanors Fall (The Fall of Fëanor) är mitt nuvarande projekt. För er som inte är allt för hemma i Silmarillion så kan jag kort beskriva vad bilden kommer visa. Bilden föreställer Fëanor och hans lilla följe av lojala som tog sig mot Angband för att återta silmarillerna från Morgoth men mötes i gränsmarkerna till Angband av balrogarna. De slogs länge och Fëanor inte minst, som till slut sårad och fångad i eld fälldes till marken av Gothmog, balrogarnas herre!

Einarsson
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 augusti 2005, 19:31
Ort: Botkyrka

Inlägg av Einarsson » 7 augusti 2005, 21:21

Puh. Har just klickat mig igenom 115 sidor Tolkiennördar som diskuterar (nåja...) Tolkienillustrationer. Tur att inte internet fanns när jag var fjorton och läste Ringen (yngre stenåldern, 1974) och försökte teckna orcher i tusch, då hade jag blivit som ni. De flesta av bilderna är, om vi ska vara ärliga, rätt usla (jmf Sturgeons law: 90 % av all science fiction är skit, men å andra sidan är 90% av allting skit); pretentiösa eller löjliga eller både och. Okej, en del är rätt häftiga. Men pretentiösa och löjliga. Och då kan jag ändå uppskatta både Marcus Larsson och, till och med, Frazetta. Den stora diskussionen tycks gälla Kor Blok (var det så han hette?). Har inte sett hans (hennes?) bilder förut. Kan förstå att de inte älskas omedelbart, men - de är ju alldeles underbart bra! Fula? Javisst! Men bra! Äckliga? Nja, det kan man kanske tycka. Men lik förbannat bra! Särskilt den med den lille svarte Gollum. Genial! Kom nu inte och käfte emot, ungdomar, case closed. :D

Skriv svar