Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 20 januari 2004, 18:43

Ja här var det livat!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 januari 2004, 15:31

Never Spirit skrev:Shit Gothmog menar jag :oops: :oops: :oops:
Tackar :) jag håller på att utveckla mig ganska mycket, kan ju lägga in en ny bild så får ni se...jag har inte kunnat använda internet på evigheter nu så det har blivit mycket tecknande. Så fort skannern kommer igång så ska jag skanna in allt.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 25 januari 2004, 11:16

Gothmog, väldigt snygg bild på smaug, den blir säkert väldigt bra :wink: men säg mig, har du inte fått lite inspiration från framsidan på nyaste utgåvan av bilbo? väldigt lik.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 januari 2004, 14:09

gjabben skrev:Gothmog, väldigt snygg bild på smaug, den blir säkert väldigt bra :wink: men säg mig, har du inte fått lite inspiration från framsidan på nyaste utgåvan av bilbo? väldigt lik.
Det kan vara möjligt, men jag skulle inte tro det. Jag har sett många rita sovande drakar och den här formen är tämligen vanlig. Jag har i huvudsak försökt ge min gamla Smaug-bild en mer 3D-look, och orginalet ritade jag 2002 och jag kommer inte ihåg inspirationskällan, tyvärr.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 26 januari 2004, 17:16

okej.. :wink:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 26 januari 2004, 18:31

Tänkte bara att jag kunde visa en relativt ny bild som jag gjort, eller...tja, den är från hösten 2003 men det är relativt nytt för mig då jag arbetar väldigt länge med samma bild.

Okej, jag vet, det är ingen 100% nazgûl (egentligen så är det Spawn) men vi kan låtsas att det är en nazgûl för ett tag.
Bilagor
Nazgul.jpg
Nazgûl?
Nazgul.jpg (63.39 KiB) Visad 2457 gånger

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 27 januari 2004, 16:09

Och här kommer en nästintill avslutad version av min Smaug-bild. Som ni kan se så har guldhögar ploppat upp lite här och var, och ett klent försök till bakgrund har också påbörjats (därav valvbågarna. Jag är relativt nöjd med själva Smaug faktiskt, han fick något av det nöjda flinet från min första version av bilden, vilket var meningen.

Varsågoda allihop.
Bilagor
Smaug The Greedy.jpg
Smaug Den Girige
Smaug The Greedy.jpg (85.15 KiB) Visad 2445 gånger

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 27 januari 2004, 16:13

Och, jag kunde inte låta bli heller att posta min senaste skiss, har inte kommit på nån flummig story till den...än, men jag antar att det blir nåt i stilen med att det är en avari (svartalv) som blir överraskad av en orch från Morgoth.

Nu när jag tittar på den så ser jag att den skulle kunna vara en detalj i en större bild *tillbaka till skissblocket*
Bilagor
Avari II.jpg
Avari och orch
Avari II.jpg (26.04 KiB) Visad 2442 gånger

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 31 januari 2004, 01:58

Kom igen, kan man inte få några kommentarer?

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Jodå, jag ska kommentera dig!

Inlägg av jimPeMelin » 31 januari 2004, 12:31

Gothmog skrev:Kom igen, kan man inte få några kommentarer?
Jodå, jag ska kommentera dig! :)

Fast jag gör det i egenskap av tecknare själv. Jag har tyvärr inte publicerat något här som jag ritat så jag var rädd att jag skulle låta självgod om jag gav kritik, men eftersom du ber så desperat så ska jag försöka.

Nazgûl:
Jo, det är ju mer SPAWN än nazgûl, det kan man nog se. Dödskalle emblem och jättestora hårdrocksnitar är dessutom inte något jag kommit att asociera med Nazgul.

Teckningsmässigt gillar jag dock den trasiga, veckade kappan, tills jag kommer till bältet som ser ut som på en trenchcoat. Får nånslags konstig Hellblazer vibb av den, eller The Question om du känner till den serien?

Smaug:
Mycket bättre, men den är väl också mer klar än de tidigare. Rummets perspektiv och sådant känns väldigt fel till hur Smaug ligger, men det är något som tar tid att lära sig vet jag av egen erfarenhet. Smaugs ansikte är också lite plattare än resten av kroppen och känns mer som en komisk serieteckning jämfört med den ganska noggrannt sitade kroppen och vingarna.

Avari & Orch:
Det är en bra actionbild och det ser ut som du använt en helt annan teknik att rita till denna. Du skuggar i jämna valörer konsekvent, men det ser också ut som om det är helt olika ljus på alven och orchen, möjligen för att du ville rita många fler detaljer på orchen och tärmed inte kunde använda valörerna till ljusspelet eftersom de fick användas till detaljerna istället.
Anatomiskt proportionerligt finns en del att anmärka på, men det är ändå bra gjort för det är ett avancerat perspektiv och konstiga ställningar och det är inte det lättaste att få fason på.


Jag hoppas att du fortsätter att teckna, för du har lärt dig för mycket för att sluta nu. Jag gjorde själv ett uppehåll på många år och försöker nu börja igen och det är svårt. Jag har löjliga prestationskrav på mig själv som jag försöker bli av med.

Jag ska iallafall se om jag inte kan rita något jag kan publicera här inom kort. Jag blir alltid sugen att teckna när andra gör det. :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Re: Jodå, jag ska kommentera dig!

Inlägg av Gothmog » 31 januari 2004, 13:55

jimPeMelin skrev:Nazgûl:
Jo, det är ju mer SPAWN än nazgûl, det kan man nog se. Dödskalle emblem och jättestora hårdrocksnitar är dessutom inte något jag kommit att asociera med Nazgul.

Teckningsmässigt gillar jag dock den trasiga, veckade kappan, tills jag kommer till bältet som ser ut som på en trenchcoat. Får nånslags konstig Hellblazer vibb av den, eller The Question om du känner till den serien?
Som man kan se, det är mer Spawn än nazgûl, men teckningen måste ju ha Tolkien-anknytning så ;) Teckningen är lite min egen tolkning av hur Spawn ser ut, främst med bältet då, och visst är det från Hellblazer jag har fått inspiration av den.
jimPeMelin skrev:Smaug:
Mycket bättre, men den är väl också mer klar än de tidigare. Rummets perspektiv och sådant känns väldigt fel till hur Smaug ligger, men det är något som tar tid att lära sig vet jag av egen erfarenhet. Smaugs ansikte är också lite plattare än resten av kroppen och känns mer som en komisk serieteckning jämfört med den ganska noggrannt sitade kroppen och vingarna.
Perspektivet på rummet blev fel, det håller jag med om. Håller smått på att redigera det, svansen och bakre delen "hänger" liksom i luften. Annars är jag rätt nöjd med bilden, brukar aldrig rita drakar (det här är min andra) så jag antar att jag ska vara nöjd.
jimPeMelin skrev:Avari & Orch:
Det är en bra actionbild och det ser ut som du använt en helt annan teknik att rita till denna. Du skuggar i jämna valörer konsekvent, men det ser också ut som om det är helt olika ljus på alven och orchen, möjligen för att du ville rita många fler detaljer på orchen och tärmed inte kunde använda valörerna till ljusspelet eftersom de fick användas till detaljerna istället.
Anatomiskt proportionerligt finns en del att anmärka på, men det är ändå bra gjort för det är ett avancerat perspektiv och konstiga ställningar och det är inte det lättaste att få fason på.
Jag vet vad du tänker på främst, alvens underkropp. Så här i efterhand så har den ett par löjligt stora ben. Den här bilden, var precis som du sa, ett experiment med en ny teknik/stil som jag såg någonstans (kommer inte ihåg vart).
jimPeMelin skrev:Jag hoppas att du fortsätter att teckna, för du har lärt dig för mycket för att sluta nu. Jag gjorde själv ett uppehåll på många år och försöker nu börja igen och det är svårt. Jag har löjliga prestationskrav på mig själv som jag försöker bli av med.

Jag ska iallafall se om jag inte kan rita något jag kan publicera här inom kort. Jag blir alltid sugen att teckna när andra gör det. :)
Tackar så mycket för den väldigt konstruktiva kritiken, jag har verkligen tagit åt mig av den. Alltid kul att få kritik av "brothers-in-arms" så att säga. Hoppas du publicerar någonting här, det skulle vara intressant att se.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

nu har jag köpt en skissbok

Inlägg av jimPeMelin » 2 februari 2004, 18:07

Gothmog skrev:
jimPeMelin skrev:Jag hoppas att du fortsätter att teckna, för du har lärt dig för mycket för att sluta nu. Jag gjorde själv ett uppehåll på många år och försöker nu börja igen och det är svårt. Jag har löjliga prestationskrav på mig själv som jag försöker bli av med.

Jag ska iallafall se om jag inte kan rita något jag kan publicera här inom kort. Jag blir alltid sugen att teckna när andra gör det. :)
Tackar så mycket för den väldigt konstruktiva kritiken, jag har verkligen tagit åt mig av den. Alltid kul att få kritik av "brothers-in-arms" så att säga. Hoppas du publicerar någonting här, det skulle vara intressant att se.
Nu har jag köpt en skissbok att ha med mig överallt!
Snart ska det bli nåt värt att titta på! :D

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 7 februari 2004, 02:04

Gothmog

Varför färglägger du inte figurerna i photoshop?

http://www.sijun.com för lite tips och tricks. Skapa liv i dem.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 februari 2004, 13:34

Joachim skrev:Gothmog

Varför färglägger du inte figurerna i photoshop?

http://www.sijun.com för lite tips och tricks. Skapa liv i dem.
Jag har försökt, men jag blir inte nöjd med färgläggningen. Jag sitter med photoshop nån timma varje dag för att lära mig det helt, men det tar lång tid...speciellt färgläggningen.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 13 februari 2004, 14:36

Jag hade tråkigt en natt och satte mig ner och tecknade lite. Jag tycker inte om anime (japanska tecknarstilen) sen tidigare och jag försöker alltid driva med den. Resultatet blev Ringens Brödraskap i anime. Kalla bilden för flams-produktion, men jag är nöjd med den.
Bilagor
fellowship.jpg
Gang of the Ring
fellowship.jpg (57.28 KiB) Visad 2278 gånger

Skriv svar