Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Torsdag!

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 mars 2002, 22:33

Om ingen annan tar på sig ansvaret för torsdagens bild så får väl jag ta två dagar i rad! Tänkte slå ett slag för bröderna Hildebrandt, som har en väldigt egen stil i sina Tolkien-målningar - ganska naiv, lite barnboksillustration över det hela. De kanske av den anledningen egentligen passar bättre till Bilbo än till SoR. Men när de får till det så kan det bli väldigt bra (om än kanske inte helt detaljtroget), ofta med ett varmt ljus och en allmänt sympatisk framtoning i bilderna.

Om någon råkar äga Terry Brooks Shannara-böcker så är det förresten goda odds att det är just bröderna H som gjort omslaget. (Det är det i alla fall på min utgåva.)

Skall man säga något negativt också så är det att de är rätt värdelösa på att måla vissa personer. Gimli ser t ex ut som en Leprechaun! Och hoberna som barn, men med förvuxna näsor, öron och händer (och fötter förstås). Jag har som synes noga undvikit att ha med några personer i den bild jag valt. (Men kolla gärna in andra Hildebrandt-bilder i Rolozo-galleriet. De kan vara rätt kul!)

The Golden Hall of Rohan - bröderna Hildebrandt

Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

fredag

Inlägg av Flikkan » 29 mars 2002, 16:13

hmm, jag tycker inte att Hildebrandt är såååå bra. men den där var rätt fin, lite för stel bara. som fyrkantig.

En som gjort väldigt bra bilder av Tolkiens värld är då Ted Nasmith. Den bilden jag valt till fredagen är då denna, väldigt fina illustration av honom.

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: fredag

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 mars 2002, 01:20

Den Nasmith-bilden är helt underbar! 8O -> :) -> :D

Den har bara ett enda fel: Den har fel format för att bli en bra bakgrundsbild på datorn... :cry:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Lördagens bild

Inlägg av Mats » 30 mars 2002, 08:10

Denna bild heter Farewell To Lorien och är ritad av Ted Nasmith. Jag tycker att bilden är helt underbar. Vad tycker ni?


Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 30 mars 2002, 10:04

den var också väldigt fin! Ted Nasmith hra en väldigt bra förmåga att få alla färger och saker att smälta in i varandra, och det ser väldigt "mjukt" ut. det man kan vara lite kritisk mot på denna bild är att ansiktena är lite otydliga, men annars är den jättefin! tycker väldigt mycket om den där bilden personligen.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 mars 2002, 17:46

Som vanligt när det gäller Nasmith så är det mesta helt lysande, men han är mindre bra på personer. De ser så stela och onaturliga ut, jämfört med den totala realismen i t ex vattnet och träden.

Den här bilden fanns i Tolkien-kalendern någon gång sent åttiotal eller tidigt nittiotal. (Precis som min Nasmith-bild ovan, "An Unexpected..."). Det fanns många stora favoriter i den kalendern (som givetvis prydde min vägg)!

Det verkar som om Nasmith är en favorit hos många. Det kändes annars ett tag som om han hamnat i skuggan av Alan Lee och John Howe, eftersom de var med i filmprojektet.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Måndagens bild

Inlägg av Mats » 1 april 2002, 09:29

Detta skall vara Gollum, en ful liten bild tycker jag.


Bild

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 1 april 2002, 13:19

Bilden är ritad med skön stil, men inte speciellt lik Gollum...........
Jag förstår inte logiken i att rita tjocka ben när det står att de är smala :D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 1 april 2002, 18:14

hehe. precis. men bilden var jäklans kul :)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 1 april 2002, 18:41

Japp :D :D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 2 april 2002, 14:50

här är dagens bild, av John Howe. Tycker att han ritar lite hårdare, starkare alltså, men det blir väldigt fint !

ska väl ta en av mina favoritbilder, Sam och Honmonstret. även min fina lilla avatar :) Bild

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 2 april 2002, 15:28

Jag tycker att alla bilderna hittills har varit väldigt lyckade. Jag gillar Nasmith, även om det blir lite väl mycket hötorgskonst över hans målningar ibland. John Howe är nog annars min favorit. Som Flikkan sade har han en mer kraftfull stil, och dessutom är han mycket bra på att fånga rörelse i bilderna.

Hildebrandt brukar misslyckas med det mesta, men här fick de faktiskt till det ganska bra. Nordisk stämning, som jag tycker passar Rohan mycket bra.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 2 april 2002, 16:42

håller med Danne...
skulle vara kul att veta vilken man tycker är bäst på att måla/rita bilder till Tolkiens verk, och på så sätt kanske få tips om "nya" konstnärer...

jag tycker iallafall att Ted Nasmith är väldigt bra. I min Silmarillion har han målat bilderna, och kan inte säga annat än att de är lysande! Men Howe har också gjort väldigt vackra, starka bilder. kan inte riktigt bestämma mig för vilken som är bäst.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Onsdag

Inlägg av Den stegrande kamelen » 3 april 2002, 00:04

En Tolkien-konstnär som jag inte riktigt gillar är Alan Lee. Han målar egentligen väldigt bra; realistiskt, suggestivt och med fantastisk detaljrikedom, och det är inte svårt att förstå varför han anlitades i filmproduktionen. Men hans stora fel är att han nästan inte tycks ha några färger i sin palett, bara gråskalor! Det är väl en smaksak, men jag tycker det är tråkigt.

Här är dock ett undantag där han har hittat färgtuberna, och lyckats väldigt bra.

...this one is THE Carrock..." - Alan Lee

Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ur led är tiden...

Inlägg av Den stegrande kamelen » 3 april 2002, 00:06

För övrigt går klockan i forumet fortfarande på vintertid. Det var över midnatt när jag postade mitt förra inlägg, och alltså legitimt att lägga in onsdagens bild. Jag lovar! 8)

Skriv svar