Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 7 april 2002, 10:40

Nasmiths bild av Döda TRäsken var otroligt snygg och bra tycker jag.
Alan Lee-bilden var lite trist, som så många av Alan Lees bilder.
Bilden av Melkor var grotesk på nåt sätt. Alldeles för flashig.

Användarvisningsbild
Gustav
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:39
Ort: Norrköping

Re: Söndagens bild

Inlägg av Gustav » 7 april 2002, 12:05

Mats skrev:Denna heter Mordor och är ritad av David Wyatt. Mycket Mörk, stämningsfull och mäktig bild tycker jag. Men en kanon? Någon som har bra koll som kan svara på om det är ett utslag av så kallad konstnärlig frihet?
Kanske inte så jag tänker mig orcherna riktigt, men jag tycker att bilden i övrigt var riktigt bra. Tornet och skarorna av krigare runt kring det var väldigt bra plus fåglarna i skyn... 8)
En tidig Söndagsbild! Morgonpigg?

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 7 april 2002, 12:14

Det står ju att orcherna satte upp en massa katapulter som kastade brandbomber och huvuden och annat smått o gott över murarna, men kanoner nämns inte.. iofs står det att orcherna använder sig av tekniska uppfinningar på rätt många ställen... fan, det kanske inte ens är en kanon utan "något djävlafunder som utkläckts i svarta landet" som det heter i svenska upplagan :)

Gillar inte bilden riktigt.. Orcherna ser ut som blå gollums och himlen i mordor ska väl inte vara blå?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 april 2002, 13:43

jag tycker bilden var rätt snygg! :mrgreen: härlig känsla man fick när man såg den..hehe, jag tyckte om den!



förresten så ska jag försöka leta upp bilden på träsket igen :) hoppas jag hittar den, borde ju ha sparat hem den eller något, men så dum som jag är så gjorde jag ju inte det. om jag hittar den igen så lägger jag ju själklart ut den iallafall..=)


/sofia
Senast redigerad av 1 Flikkan, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 7 april 2002, 13:46

Som jag ser det är han som står brevid kanonen en orch. Han ser grym ut! Dom andra små nissarna vet jag inte var det kan vara. Några avarter eller misslyckade avelsförsök kanske.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 april 2002, 13:48

nej, jag fattar inte riktigt heller vad dom där små grejjerna är... måste vara orcher, men det är ju inte lite skillnad på den stora och de små heller :?

Användarvisningsbild
Gustav
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Gustav » 7 april 2002, 16:20

Kan det inte vara så att den stora "biffiga" killen är uruk-hai eller nåt då? :?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

jodå

Inlägg av Gilithil » 7 april 2002, 16:53

möjligt att han är uruk-hai, ja. sauron hade ju sånna som livvakter så.
ja ska tusanimej åka upp til manskogstjärnet nåra mil härifrån till sommarn och lägga upp en bild på det, det är så jävla kusligt ställe, precis som ja tänker mej döda träsken. man bara väntar på att ett lik ska stirra en i ansiktet när man kollar ner, skit äckligt!

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Ulmo

Inlägg av Fasans Lord » 7 april 2002, 18:13

Lägger in en bild till av samma konstnär som min föregående.Detta trots att ni inte gillade bilden på Melkor (tycker inte själv att den avbildningen av Morgoth på minde särskillt mycket om Bauglir, men den var snygg) Denna gång är det Ulmo som har fångats på bild.
Är det nån som vet (minns ej själv nämligen) vem den lille snubben med rustning är?

Bild

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 april 2002, 18:15

tour är det (ja tycker han kunde ha lagt ner lite mer arbete på honom)

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 7 april 2002, 18:17

Ja,just det, Tuor ja(inte tour).

Användarvisningsbild
Gustav
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Gustav » 7 april 2002, 18:25

Sorry Fasan, men den här bilden gillade jag inte alls. Den var alldeles för "skrällig" i färgerna för min smak. Håller också med Gilithil i frågan om kvalitén på Tuor (lr tour? :wink: ). Ska leta lite efter en "i min smak" som jag kan publicera. (Vid åtta blir det bio, gissa vilken film? :D Dock bara andra gången för min del.)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 april 2002, 18:27

ojdå, nej tuor är rätt :wink: (får man lägga in mer än en bild per dag?) det verkar som om det inte är så många som gillar hildebrandt-bröderna, men det gör jag :D härlig sagostämning i den här bilden tycker jag

Bild

Användarvisningsbild
Gustav
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Gustav » 7 april 2002, 18:34

Mycket fin stämning på den bilden!
Jag tycker att den var VÄLDIGT fin med solen som belyser "dismolnen", det har han gjort bra. Det enda klagomålet jag har, är att tornet ser en aning väl kantigt ut... annars väldigt fin! :D

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 april 2002, 18:43

ja, ja älskar med stämningen i den här bilden. underbar. det är helm's deep för er som inte vet :wink:

Skriv svar