eldens ring
- birger_kung
- Medlem
eldens ring
varför fick gandalf eldens ring av cidran?bara för att han såg ut att ha stor möda framför sig står det ju.. vad heter den?narya eller nenya?vad heter den 3:dje?
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Re: eldens ring
Har för mig att det stod någonstans att Círdan var väldigt förutseende och förstod att Gandalf var sänt av västerns herrar för att resa folket mot Sauron, och vad jag har förstått drog han väl sig tillbaka lite efter Den Sista Aliansens krig, och därför kanske inte han behövde den.birger_kung skrev:varför fick gandalf eldens ring av cidran?bara för att han såg ut att ha stor möda framför sig står det ju.. vad heter den?narya eller nenya?vad heter den 3:dje?
Det är en sak jag finner irriterande. Att Valar tar så god hand om alver och pluttenuttar med dom till både höger och vänster.
Men allt de dödliga får är spott och spä.
Först efter att de spillt sitt blod i tusentals år så får dom en plätt land mitt i stora pölen. Så jävla ruttet beteende.
Helt rätt att försöka invadera deras land, synd bara att dom åkte på rå pisk.
Men allt de dödliga får är spott och spä.
Först efter att de spillt sitt blod i tusentals år så får dom en plätt land mitt i stora pölen. Så jävla ruttet beteende.
Helt rätt att försöka invadera deras land, synd bara att dom åkte på rå pisk.
Vad ni valar-hatare glömmer är att vid människans uppvaknande började alvernas borttynnande och att Ilúvatar gett människan frihet att forma sitt eget öde medan alverna dog och färdades till Mandos salar för i slutändan kämpa mot Melkor i den sista striden. Människorna däremot färdades utanför Ardas väggar för att senare vävas in i den musik som Eru Ilúvatar inte ens avslöjat för ainur.
Åhå! Vilken ära! Att få vara med i nån annans plan. En plan för Erus höga nöje måhända? Som människan betalar för, så klart.Gothmog II skrev:Vad ni valar-hatare glömmer är att vid människans uppvaknande började alvernas borttynnande och att Ilúvatar gett människan frihet att forma sitt eget öde medan alverna dog och färdades till Mandos salar för i slutändan kämpa mot Melkor i den sista striden. Människorna däremot färdades utanför Ardas väggar för att senare vävas in i den musik som Eru Ilúvatar inte ens avslöjat för ainur.
Hela tiden är allt dom får spott och spä, och det skulle alltså uppvägas av att dom har en annan del i planen än de förstfödda..?
Känns inte som det är jämnt likförbannat.
Spott och spE skall det vara.
Men jag har viss förståelse för att Sauron fann god grogrund för sina ord om att anfalla Valinor.
Så kul är det inte att sitta och veta att man är det "näst mest omtyckta barnet" i familjen.
(Orchernas åsikt i frågan verkar vara dåligt undersökt, men man kan gissa sig till att de tyckte illa om exakt alla andra.
)
Men jag har viss förståelse för att Sauron fann god grogrund för sina ord om att anfalla Valinor.
Så kul är det inte att sitta och veta att man är det "näst mest omtyckta barnet" i familjen.
(Orchernas åsikt i frågan verkar vara dåligt undersökt, men man kan gissa sig till att de tyckte illa om exakt alla andra.
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Har precis läst simarillion, och vad som egentligen händer med människorna efter döden är väldigt vagt, och skiljer sig mkt från vad som står i De förlorade sagornas böcker. I Simarillion stod det att ingen förutom Manwë och Mandos vet vad som händer med människorna, men att de kommer vara med i "fulländningen".Gothmog II skrev:Vad ni valar-hatare glömmer är att vid människans uppvaknande började alvernas borttynnande och att Ilúvatar gett människan frihet att forma sitt eget öde medan alverna dog och färdades till Mandos salar för i slutändan kämpa mot Melkor i den sista striden. Människorna däremot färdades utanför Ardas väggar för att senare vävas in i den musik som Eru Ilúvatar inte ens avslöjat för ainur.
Ainur brydde sig kanske inte så mkt om Midgård, men sedan Noldor flytt Valinor och människorna vaknade skiljde sig de två världarna alltmer, och ifall Ainur skulle starta krig mot Sauron så kanske det skulle skapa så mkt oreda att människorna och djuren skulle dö ut, såsom skedde vid Vredens Krig. Ulmo hjälpte ju alltid människorna och alverna tex, eftersom han inte "bodde" i Valinor.
Vill bara påminna om att valar skickade istari till Midgård. Och det var tack vare en av dom här istari (Gandalf) Sauron kunde störtas. Utan han skulle dom inte klarat och stå emot.Eöl mörkalven_ skrev:Har precis läst simarillion, och vad som egentligen händer med människorna efter döden är väldigt vagt, och skiljer sig mkt från vad som står i De förlorade sagornas böcker. I Simarillion stod det att ingen förutom Manwë och Mandos vet vad som händer med människorna, men att de kommer vara med i "fulländningen".Gothmog II skrev:Vad ni valar-hatare glömmer är att vid människans uppvaknande började alvernas borttynnande och att Ilúvatar gett människan frihet att forma sitt eget öde medan alverna dog och färdades till Mandos salar för i slutändan kämpa mot Melkor i den sista striden. Människorna däremot färdades utanför Ardas väggar för att senare vävas in i den musik som Eru Ilúvatar inte ens avslöjat för ainur.
Ainur brydde sig kanske inte så mkt om Midgård, men sedan Noldor flytt Valinor och människorna vaknade skiljde sig de två världarna alltmer, och ifall Ainur skulle starta krig mot Sauron så kanske det skulle skapa så mkt oreda att människorna och djuren skulle dö ut, såsom skedde vid Vredens Krig. Ulmo hjälpte ju alltid människorna och alverna tex, eftersom han inte "bodde" i Valinor.
Att påstå att valar inte bryr sej om människor lika mkt som alver är löjligt. Gav inte valar dúnedain Andor?
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Alltså självklart brydde de sig om människorna, men ville inte låta deras krig omskapa länderna igen. Isari var där självklart, och de var ju begränsade till midgårds krafter och antog fysiskt skepnad. Men jag känner när jag läser Simarillion att valar kunde känna sig mer igen på alverna än människorna, vilkas öde är okänt (förutom för mandos då), och därför bidade de sin tid i Valinor och startade inget krig mot Sauron.Lórien skrev:Vill bara påminna om att valar skickade istari till Midgård. Och det var tack vare en av dom här istari (Gandalf) Sauron kunde störtas. Utan han skulle dom inte klarat och stå emot.Eöl mörkalven_ skrev:Har precis läst simarillion, och vad som egentligen händer med människorna efter döden är väldigt vagt, och skiljer sig mkt från vad som står i De förlorade sagornas böcker. I Simarillion stod det att ingen förutom Manwë och Mandos vet vad som händer med människorna, men att de kommer vara med i "fulländningen".Gothmog II skrev:Vad ni valar-hatare glömmer är att vid människans uppvaknande började alvernas borttynnande och att Ilúvatar gett människan frihet att forma sitt eget öde medan alverna dog och färdades till Mandos salar för i slutändan kämpa mot Melkor i den sista striden. Människorna däremot färdades utanför Ardas väggar för att senare vävas in i den musik som Eru Ilúvatar inte ens avslöjat för ainur.
Att påstå att valar inte bryr sej om människor lika mkt som alver är löjligt. Gav inte valar dúnedain Andor?
Vad är Andor föresten?
Gothmog II, förlåt om jag förolämpade dig, men så jag känner iaf
Självklart brydde sig gudarna, men de lät över ansvaret till isari och människornas mod.