Den tecknade filmen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 22 maj 2002, 15:33

Enligt IMDB(Internet Movie Database) är den 132 minuter. På samma sida står det förresten något om att Peter S Beagle var inblandad i Bakshi-filmen på något sätt, någon som vet mer om det?

Danne skrev.
Har inte heller sett D&D-filmen (och lär inte göra det heller), men jag har sett nån trailer, och jag kan garantera att Gimli i PJ:s film inte har många likheter (i "kvalité") med D&D-dvärgen...
Håller helt med dig angående kvaliten, vad jag syftade på var snarare att de var utseendemässigt lika i designen(så att säga). Efter vad jag har snappat upp verkar D&D rätt plastig... Jag såg förresten en liten bit av en riddares historia i videoaffären idag, och den verkade också rätt gräslig.

De enda Fantasy-filmer jag egentligen gillat någotsånär är nog Merlin, Avalons Dimmor, Gormengast(fast det är egentligen en serie), och Bakshi's och PJ:s Ringenfilmer. Jag har för mig att Willow var rätt så bra, men det var förstås länge sedan jag såg den.

Visst är det ett fritt val om man ska se Ringen-filmen eller inte, men trots allt är det ju ont om bra Fantasy-filmer...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 22 maj 2002, 16:31

De enda Fantasy-filmer jag egentligen gillat någotsånär är nog Merlin, Avalons Dimmor, Gormengast(fast det är egentligen en serie)
Det gäller ju även de två första... Jag har inte sett Avalons Dimmor (den boken tycker jag mycket om), men jag gillade också Merlin och Gormenghast, även om det var alltför tydligt i båda fallen att de var gjorda för TV.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 22 maj 2002, 18:34

Om du med "så är det bara" menar att någon alltid blir besviken, så håller jag med dig. Om du med "så är det bara" syftar på att man inte ska filmatisera en bok som LotR, håller jag inte med dig.
det var väl främst det förstnämda ja syftade på, men ja tycker dock också att det inte är så speciellt bra att filmatisera en bok som bygger så mycket på din egen fantasi och dina egna föreställningar av saker och ting som Ringarnas Herre, det förstör, enligt mig, bara folks egna föreställningar. :|

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 24 maj 2002, 10:24

Det beror nog på hur tydligt utmejslade dessa föreställningar är. Vad det gäller exempelvis miljöerna i PJ:s film, ligger de så nära mina egna bilder att de bara fått ny inspiration. Och vad det gäller figurerna har de personer jag haft svårt att föreställa mig fått ett ansikte, men de som jag haft en tydlig bild av, eller i alla fall en annorlunda bild av, har inte försvunnit ur mitt huvud.

Med det sättet att resonera borde man ju även förbjuda konst som bygger på Tolkiens verk, eller hur?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 24 maj 2002, 13:31

En sak som ingen annan verkar tycka är att Legolas är misslyckad i PJ:s film, gillar inte honom på något sett...... :monkee:

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 maj 2002, 14:24

jag tycker att han var bra. Såg sisådär väldigt alvisk ut. fast han säger inte mycket i filmen, vad jag kan komma ihåg iaf. det är lite synd. men nog såg han väl alvisk ut?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 24 maj 2002, 14:36

Legolas var väl en av de mer lyckade alverna, tycker jag. Fast han såg inte ut som i mitt huvud, men, som sagt, det spelar ingen större roll. Håller på att läsa om Ringen nu, och "min" Legolas är fortfarande kvar.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 maj 2002, 16:01

jag hade egentligen tänkt mig honom med mörkt hår, men det går lika bra med ljust för mig... jag kan tyvärr inte tänka mej honom som förut längre :( men men, de var iallafall hyfsat lika, min Legolas och filmens Legolas.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 24 maj 2002, 17:10

tack vare pj's legolas har jag fått ut bakshi's new age-legolas ur mitt huvud. hurra.
Med det sättet att resonera borde man ju även förbjuda konst som bygger på Tolkiens verk, eller hur?
nej, det tycker jag inte. jag tycker inte att man ska förbjuda filmen heller, jag säger bara att det är svårt att inte få sina egna bilder av karaktärerna och miljöerna i böckerna ändrade pågrund av filmen(gäller ju då också olika ilustrationer)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 24 maj 2002, 21:27

Om jag ska vara ärlig har nog "min" Legolas tagit en del intryck av Bakshis. Hårlängden exempelvis, stämmer bättre med Bakshis än med PJ:s.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 25 maj 2002, 18:47

Tycker att PJ:s Legolas ansikte saknade liv, han så typ död ut :monkee:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 maj 2002, 10:42

Hur skulle DU se ut efter ett par tusen år tror du? :lol:

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 26 maj 2002, 12:59

Frågan är väl snarare hur en alv skulle se ut, jag skulle föärmodligen inte finnas om jag inte blivit infrusen eller något. :monkee:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 maj 2002, 13:31

Nej, men allvarligt talat, jag tycker att Orlando Bloom var riktigt bra i rollen som Legolas, trots att han inte hade mycket att säga. Tyckte inte att han såg "död" ut, snarare visade han känslor på ett helt annat sätt än människorna (inkl. hobbitarna) i sällskapet. Jag tyckte att PJ:s Legolas var tillräckligt mycket differentierad från människorna för att kännas "alvisk", men ändå human nog att inte vara en robot.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 27 maj 2002, 09:38

Dom behövde inte göra honom så extrem lös, och jag tycker att han är helt känslolös, iallafall verkar det så..... Han har ju verkligen ingenting i ansiktet förutom ögon näsa mun, helt vit bara :monkee:

Skriv svar