Oscarsgalan som helhet

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Oscarsgalan som helhet

Inlägg av Danne » 25 mars 2002, 07:07

Ja, så gick det alltså som det gick. Efter en bra början för Ringens del föll det liksom på slutet. Både Ringen och Beautiful Mind fick visserligen 4 Oscars vardera, men BM vann väl, får man väl säga, i och med att den tog hem de tyngsta kategorierna, Bästa Regi och Bästa Film.

Ringens 4 vinster var (som uppmärksammats):

- Bästa make-up
- Bästa cinematografi
- Bästa specialeffekter
- Bästa musik

De tre översta var väl ganska givna, men jag är oerhört glad att Howard Shore tog hem priset för sin fantastiska musik.

Jag tycker visserligen att "bästa kostym" hade varit mer given än "make-up", men ändå...

Och alltså inget pris till Ian McKellen, dessvärre. Vi får väl vara glada att det ändå blev en brittisk skådis (Jim Broadbent).

Men så får man väl ändå säga att det var en historisk kväll. (natt?) Det var fyrtio år sedan en afroamerikansk skådespelare vann Oscar för bästa skådis (Sidney Poitier, som även fick ett hederspris i år), men i år belönades både Denzel Washington, och Halle Berry, som höll galans mest rörande tal (med äkta, genuina känslor!!!)

Nu får vi väl se fram emot nästa år... Peter Jackson och kompani har ju 2 till chanser.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Jennifer Connelly

Inlägg av Danne » 25 mars 2002, 07:24

Måste bara tillägga att jag blev väldigt glad att Jennifer Connelly vann priset för bästa kvinnliga biroll.

Jennifer Connelly var nämligen en av mina första stora kärlekar, i filmen Labyrinth. Jag måste säga att jag fortfarande tycker att hon är väldigt, väldigt vacker.

Och så är hon en duktig skådis också, förstås...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

I stort sett rättvist

Inlägg av B Hellqvist » 25 mars 2002, 08:22

Fyra Oscar är ungefär vad jag väntade mig. Inte illa för en fantasyfilm som bara är första delen av tre... Och hur kan man slå en handikapprulle? Cyniker menar ju att ska man ta hem Oscar, då är teman som de i "Rain Man", "Forrest Gump" och "A Beautiful Mind" sådant som slår. Så vi får väl se hur juryn bedömer Frodos avbitna finger i "Konungens återkomst"... :wink:

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Nominerningarna

Inlägg av Fasans Lord » 25 mars 2002, 14:12

Nån som kan räkna upp alla nomineringarna ?
Minns inte vilka det var.
Annars tycker jag att LotR fick rättvist många Oscars.Tretton nomineringar var minst sagt överdrivet enligt min mening.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Oscars

Inlägg av Danne » 25 mars 2002, 19:24

Jo, visst, handikappfilmer går hem, men Russel Crowe vann ju faktiskt inte en oscar för sin roll, något som i alla fall jag hade tippat...

Jag tycker ändå att det fattas ett par oscars för Ringen. Kostym & bästa manliga biroll..

Användarvisningsbild
Dallandra
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:40
Ort: Stockholm

Oscarsgalan som helhet

Inlägg av Dallandra » 25 mars 2002, 21:03

Jag håller med om att Ian McKellen borde fått en Oscar, han var verkligen suverän som Gandalf. Tyvärr är det svårt att bedöma hur välförtjänta vissa skådespelare var av sina priser eftersom några av filmerna inte visats i Sverige ännu. Men någon mer Oscar tycker jag allt LotR kunde fått...

Kul att Shrek vann i sin kategori; uppstickaren mot mäktiga Disney.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 mars 2002, 22:35

Vad vann Shrek med då? jag är lite seeen jag vet.... *hehe* men har inte orkat ta reda på annat än LotR grejerna.

men skandal, skandal. varför fick inte Ian oscarn!?! nu är jag riktigt arg här.

zzzzz...godnatt..

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 mars 2002, 23:19

Jag blev faktiskt lite förvånad över at LoTR "bara" vann fyra oscars...

/Johan

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 26 mars 2002, 08:04

Jag med, de borde iallafall ha fått några till... men det är inget man kan göra åt det nu.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Oscars

Inlägg av Danne » 26 mars 2002, 10:35

Shrek vann Bästa Animerade Långfilm. Säkert välförtjänt, men jag har inte sett den än...

Jag trodde faktiskt att Ian McGandalf hade sin Oscar som i en liten ask, men vi får väl vara glada för att det var Jim Broadbent som vann den i stället. Det kunde ju ha varit Ethan Hawke...

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:38
Ort: Sverige

jo, men i alla fall fick inte ABM fler än 4 heller :)

Inlägg av Ioreth » 26 mars 2002, 10:53

tack vare kanske Russell Crowe :)

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

fel film vann...

Inlägg av Pirre » 28 mars 2002, 09:14

I ärlighetens namn, var inte Oscarsgalen ändå en besvikelse? Är inte filmer som "Sagan om Ringen" (en seriös och välgjord fantasyfilm- verkligen ngt nytt och ovanligt!) och "Moulin Rouge" (helt unik "musikal")extremt mycket mer intressanta? Kan föreställa mig att om några år kommer fler komma ihåg dessa än "A Beautiful Mind". Fast varför blir jag upprörd - det handlar ju trots allt om Oscarsgalan... ;)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 mars 2002, 11:14

Jo, Sagan om Ringen och Moulin Rouge är onekligen mer intressanta filmer, och båda har dessutom en helt egen, personlig stil, naturligtvis tack vare Peter Jackson och Baz Luhrman.

Jag kanske kan gå med på att dela ut bästa film till Beautiful Mind. (Men bara kanske). Filmen är i alla fall ett gediget hantverk, och jag tyckte att den var väldigt bra, till större delen tack vare Russel Crowes skådespeleri.

Men bästa regi till Ron Howard?! Karln har ju ingen personlig stil alls, och även om hans filmer allt som oftast är välgjorda (Apollo 13 är exempelvis en av mina favoriter) så tycker jag att regipriset borde gå till någon som har ett eget uttryck. I år hade vem som helst av de andra fyra nominerade (Peter Jackson, Robert Altman, David Lynch, Ridley Scott) varit ett intressantare val. Jag tror det Filmkrönikankillet som kallade Ron Howard "en typisk amerikansk bruksregissör". Det stämmer väl ganska bra...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 28 mars 2002, 16:21

Tycker att LotR borde fått för bäst film,regi och sång oxå, i varje fall borde inte Randy Newman fått för sin jävla anal sång (förlåt Marcus).
Jaja man ska inte bry sej om korrupterade amerikanare :D ..........

Tror vi har störst chans med RotK.......Honmonstret och allt :D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 28 mars 2002, 17:24

ikväll ska jag se Moulin Rouge, den har kommit att hyra nu :D får väl se om den är så bra som alla säger.... :)

Skriv svar