Kan alver ha skägg?
Kan alver ha skägg?
Kan någon styrka med ett citat på engelska om alver har eller inte har skägg?
- D. Andersson
- Medlem
Han måste varit en av de första alverna som fanns då. Jag trodde inte att det fanns några alver kvar som fanns innan Orome hittade dem.Gothmog II skrev:Så vitt jag vet så hade inte alverna skägg, det ska visst vara med undantag för Círdan som hade långt vitt skägg. Men sen var han närmare 17.500 år gammal.
Tyvärr inte, Círdan räknas som en av dom första alverna som vaknade upp vid sjön, och jag har i mina efterforskningar använt Encyclopedia of Arda som källa och dom säger:Haldir skrev:Kan du ge siffra på hur länge alverna levt före solens uppstigande? Eller är det ren gissning?
Vilket skulle betyda 4300(innan 1.Å)+500(1.Å)+3400(2.Å)+3000(3.Å)= 11200 år. Hm, då stämmer inte mina uträkningar då jag första gången utgick ifrån att alverna vaknat under hela den tid som kallas Trädens År och det var ca 10.000 år.The first Elves awoke some three ages (very roughly 4,300 years) before the beginning of the First Age)
- D. Andersson
- Medlem
Jag är också förespråkare för att Círdan var med vid uppvaknandet. Men jag har stött på hårt motstånd, tyvärr.Gothmog II skrev:Tyvärr inte, Círdan räknas som en av dom första alverna som vaknade upp vid sjön, och jag har i mina efterforskningar använt Encyclopedia of Arda som källa och dom säger:Haldir skrev:Kan du ge siffra på hur länge alverna levt före solens uppstigande? Eller är det ren gissning?
11200... *funderar* Jag har tidigare hört 15000, men 11200 blir nog bra det med.Gothmog II skrev:Vilket skulle betyda 4300(innan 1.Å)+500(1.Å)+3400(2.Å)+3000(3.Å)= 11200 år. Hm, då stämmer inte mina uträkningar då jag första gången utgick ifrån att alverna vaknat under hela den tid som kallas Trädens År och det var ca 10.000 år.The first Elves awoke some three ages (very roughly 4,300 years) before the beginning of the First Age)
för att svara på om alver kan ha skägg eller inte..
kan inte ge nåt citat på eng men däremot sve..
citat av christopher tolkien ur sagor från midgård:
"I en anteckning från december 1972 eller senare, något av det sista min far alls krev i ämnet Midgård, nämner han tecken på alviska arvsanlag hos vissa människor, som att männen är skägglösa (det var karakteriskt för alla alver att de inte hade skägg)"
så antar att de då inte hade skägg..möjligtvis bortsett från Cirdan dåe..?
kan inte ge nåt citat på eng men däremot sve..
citat av christopher tolkien ur sagor från midgård:
"I en anteckning från december 1972 eller senare, något av det sista min far alls krev i ämnet Midgård, nämner han tecken på alviska arvsanlag hos vissa människor, som att männen är skägglösa (det var karakteriskt för alla alver att de inte hade skägg)"
så antar att de då inte hade skägg..möjligtvis bortsett från Cirdan dåe..?
Hej,
Man skulle kunna tro att Cirdans skägg var ett påhitt av Ohlmarks men i originalet står faktiskt "his beard was long, and he was grey and old". Nu är ju Cirdan väldigt gammal, troligast den äldsta alven i Midgård vid tredje ålderns slut. Han var med på den stora färden från Cuivienen. I HoMe står det att han lärde sig byggde båtar vid Rhuns innanhav.
Så hur går detta ihop med uppgiften i Sagor från Midgård? Det finns en obskyr skrift som heter Vinyar Tengwar där Tolkien har skrivit att alver började få skäggväxt under deras tredje livscykel. Ett undantag var Mathan, Feanors svärfar, som fick skägg under sin andra livscykel.
Det finns också en teckning av Tolkien av Beleg (från Silmarillion) där några tycker att det ser ut som om att han har skägg. Men det är mycket svårt att avgöra.
Man skulle kunna tro att Cirdans skägg var ett påhitt av Ohlmarks men i originalet står faktiskt "his beard was long, and he was grey and old". Nu är ju Cirdan väldigt gammal, troligast den äldsta alven i Midgård vid tredje ålderns slut. Han var med på den stora färden från Cuivienen. I HoMe står det att han lärde sig byggde båtar vid Rhuns innanhav.
Så hur går detta ihop med uppgiften i Sagor från Midgård? Det finns en obskyr skrift som heter Vinyar Tengwar där Tolkien har skrivit att alver började få skäggväxt under deras tredje livscykel. Ett undantag var Mathan, Feanors svärfar, som fick skägg under sin andra livscykel.
Det finns också en teckning av Tolkien av Beleg (från Silmarillion) där några tycker att det ser ut som om att han har skägg. Men det är mycket svårt att avgöra.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt: