Varför så lång tid?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Varför så lång tid?

Inlägg av Never Spirit » 24 mars 2002, 22:26

Varför är det så lång tid mellan filmerna egentligen, kunde man inte gjort alla på samma gång? Fatta att det nästan är två år till SoKå. Finns det egentligen någon anledning till det? I annnat fall så tycker jag att det är dåligt :evil:

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Kommersialism....

Inlägg av Ori » 24 mars 2002, 22:46

Jag tror att det helt enkelt är frågan om att dra in så mycket pengar som möjligt ! Ju längra man kan rida på intressevågen och sälja pryttlar, ju mer stålar ramlar in.

Innan ilskan blir för stor; tänk på att filmbolaget inte ville göra 3 delar från början och att förmodligen hade det inte blivit 3 delar om de skulle släppts nära varandra.

Man får ta det onda med det goda.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

.

Inlägg av Never Spirit » 24 mars 2002, 23:00

Dålig stil i sådana fall. Att vänta på att vi konsumenter ska köpa deras prylar istället för att göra filmerna nära varrandra :evil:

Fast det är ju i och försigfrid bättre än Star Wars :D ............

Och varför skulle det inte blivit en trejde film bara för att dom var nära varrandra? :?:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Filmen

Inlägg av Mats » 25 mars 2002, 09:03

Självklart är det en ekonomisk fråga.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

3 istf 1

Inlägg av Ori » 25 mars 2002, 10:08

Om jag har förstått rätt så ville filmbolaget bara göra 1 film, men PJ tjatade fram 3 delar. All filmning är klar, klippning och annat efterarbete vet jag inte, men troligtvis är det inte riktigt klart.

Jag gissar att filmbolaget ville släppa delarna som nu för att göra mer pengar när det kostade mer att göra fler delar.

Som sagt, ta det onda med det goda, en film på 3 timmar hade varit katastrof, 3 filmer á 3 timmar med en massa krafs för vi nog acceptera.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 mars 2002, 10:30

om filmerna hade släppts samtidigt, hur lång film hade det blivit då? INGEN hade nog orkat se den, iallafall inte mer än en gång, och då skulle de få mindre pengar. den skulle dessutom ha kostat mycket mer (vem vet hur mkt?) och folk skulle inte ha råd.
dessutom får de ju in mer pengar ifall de har den i tre delar, först får de massa miljoner för att folk ser den första gången, sedan ännu mer vid andra och så vidare...

jag tycker det är ganska bra med uppehållet, okej, det hade vart bättre med lite närmare, men ingen männikska orkar väl sitta 9 timmar (vi låtsas att dom andra också är 3 timmar, vilket dom väl inte är?) i en biosalong. då går ju hela dagen...

och detta år har gått så himla fort, så snart är premiären för andra här..

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Filmerna

Inlägg av Fasans Lord » 25 mars 2002, 14:08

Never Spirit: Så fungerar det med i stort sett alla uppföljare. Släpptes alla på en gång skulle det aldrig fungera.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Filmerna

Inlägg av Danne » 25 mars 2002, 19:32

Specialeffekter, klippning och musik är inte klara till någon av de följande filmerna vad jag vet. Dessutom har Elijah Wood och Sean Astin ett par kompletterande scener att filma.

Om vi hade fått vänta till alla tre filmerna var klara innan den första släpptes hade den nog inte haft premiär än... Låter som en dum idé tycker jag.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 28 mars 2002, 16:25

Jag antar att alla är emot mej i den här debatten :cry: snyft :cry:

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Ingen är emot *DEJ*

Inlägg av Ori » 28 mars 2002, 19:27

Jag tror att de flesta håller med dig i princip:
- det är tradigt med allt plastskit som "smutsar" ner en bra film
- det hade varit häftigt med alla 3 delarna inom några månader

Jag har bara försökt förklara varför jag tror att det är som det är. Dessutom tror jag att man får försöka överse med de mindre bra bieffekterna med tanke på att filmerna överhuvudtaget blir (bra) gjorda.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 28 mars 2002, 22:18

Take that Danne

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Que ?

Inlägg av Ori » 28 mars 2002, 23:17

???? Never Spirit:"Take that Danne" ????

Nu förstår jag inte riktigt, jag tycker inte att jag på något vis skrev något som kan tolkas speciellt annorlunda än alla andra inlägg ?

Jag fick för mig att du hade tagit förklaringarna här som personlig kritik och att alla ville vänta år mellan delarna samt ha en massa kommersiellt krafs däremellan. Allt detta tror jag inte att någon tycker ? Eller ??? Det var det enda som jag ville klargöra.

OM världen hade varit perfekt, så hade böckerna blivit sisådär 30 timmars film-serie med ännu bättre kvalité i skådespeleri, specialeffekter (utan att bli effekter för effektens skull), ljud, foto osv. Film-serien hade gått ständigt på biografer så att alla kunde välja tempo och när dom ville se, alla som var "riktiga" Tolkien-fans hade fritt inträde. Dessutom skulle film-serien stämma perfekt med allas inre bilder från böckerna. För dom som önskade skulle det finnas *mycket* smakfulla prylar som också var fria för riktiga fans.
Eftersom detta bara är en dröm, är det bäst att vakna till och se nyktert på världen, vi har fått en film som är bra och vi kommer att få två filmer till som förhoppningsvis är minst lika bra inom hygglig tid. Att tidsavståndet blir lite långt och att det ska säljas krafs får vi nog inse är ett pris vi får betala.

Du fick svar på dina frågor, men kanske inte de svar du ville ha ? Det betyder inte att alla är emot dig.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 29 mars 2002, 22:34

Jag bara skojade ju, shit azzå

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Ooops

Inlägg av Ori » 29 mars 2002, 23:06

:oops:

Ojjj, där fick jag för mitt lilla tal.... 8O

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Filmerna

Inlägg av Danne » 30 mars 2002, 15:49

Om filmerna hade kommit ut med en veckas mellanrum hade jag självklart gått och sett dem! Man är väl inte mer än människa...

Men jag tycker nog att ett års mellanrum är rätt lagom, på alla sätt och vis. Det är ju något speciellt med att gå och vänta och suktas ett tag också...

Skriv svar