Varför är det så få tjejer som läser Tolkien?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Varför är det så få tjejer som läser Tolkien?

Inlägg av Fasans Lord » 21 april 2002, 20:32

Ja, vad beror det på egenterligen?
Är det verkligen för att nästan alla i böckerna är killar?
Eller är det samma anlednings om med rollspel och sånt?

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 21 april 2002, 20:48

Är det verkligen så få tjejer som läser tolkien? Här på forumet är väl en hel del av medlemmarna tjejer? Kan förstås inte tala för alla, men själv har jag aldrig haft några problem med de manliga karaktärerna i LotR. Självklart jublar jag som fan när Eowyn slaktar nazgulen, men den jag identifierar mej mest med är faktiskt manlige Merry..

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 21 april 2002, 20:54

Jag vet faktiskt inte.
Jag känner ingen tjej alls som läst LotR så mitt intryck är ju att ni är en ganska utrotningshotad ras.
Det är nog ganska lätt för tjejer att identifiera sigmed männen i Tolkiens böcker, ingen av de är ju så där jättemanliga precis..

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 21 april 2002, 21:21

Nu när du säger det, så har jag ingen tjejkompis som jag vet har läst hela LotR, även om många har börjat på den nu efter att ha sett filmen. Men jag vet att det finns många tjejer som är fanatiska. Vill du hitta några så kan du bli medlem på Lunarstorm (jag vet, det är fjortis, men de har ganska bra forum) PÅ tolkienforumet där så är mer än hälften tjejer, många har också ägnat hela sina "sidor" åt tolkien.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 21 april 2002, 21:28

Är inte de flesta på Lunarstorm tjejer också då?

Hur många tjejer är det här egentligen?Kanske borde starta en liten thread för att ta reda på det ?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 21 april 2002, 21:30

ja har lite erfarenhet av det här även som gammal magic-spelare, och det känns ju som att majoriteten av tjejerna inte lockas av sånna här typer av grejer bara, så enkelt är det...sen finns det ju själklart 'undantag' på det här området som med allt annat.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 april 2002, 23:19

Ett par av de mest hårdföra fansen jag känner (varav en har läst LoTR 80 gånger) är tjejer. Mitt intryck är att andelen tjejer som är Tolkienläsare är ganska stor; ingen majoritet, men inte heller en liten minoritet. Jag tror att det beror lite på vilka kretsar man rör sig i...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 april 2002, 13:05

det är väldigt synd att så få tjejer läser Tolkien.... de missar ju verkligen något! när jag väl tänker efter så är det väl bara jag som jag känner på riktigt som läst böckerna.... och så mamma. hehe. men det är mer och mer tjejer som läser Sagan om Ringen nu, för filmen och det, alla har ju blivit kära i Elijah Wood och tror att han är med i böckerna också :S

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 22 april 2002, 13:56

Ja, tjejer är lite tröga... :roll:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 22 april 2002, 15:05

Det kallas fjortisfasoner...

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 22 april 2002, 15:20

Gurthang:
Ja, tjejer är lite tröga...
Gothmog II
Det kallas fjortisfasoner...
Vad då, hr Gurthangs uttalande?

I vilket fall borde jag kanske påpeka att:

1. Jag är tjej.
2. Det var min mamma som introducerade mig med "Ringen".
3. Jag har ett stort antal (tjej)kompisar som läst hela trilogin + Silmarillion och Bilbo.

Visserligen bevisar det inte så mycket eftersom de flesta av vänner läser rätt mycket Fantasy, men jag har ändå svårt att tro att vi är en så liten minoritet som en del av er påstår.

Jag har svårt att se varför inte en tjej skulle kunna identifiera sig med Frodo eller någon kille med Eowyn, när allt kommer omkring är det personen och inte könet som räknas.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 april 2002, 16:55

jaaa. tusan, vilken tjej kan vara som vilken kille som helst och vilken kille som helst kan vara som vilken tjej som helst. och tjejer är inte tröga! det är fjortisarna, som Gothmog II sade, som är det...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Håhåjaja

Inlägg av Sarvi » 23 april 2002, 11:32

Gurthang skrev:Ja, tjejer är lite tröga... :roll:
Om du har sådana åsikter och uttrycker dom högt så ska du inte vara förvånad över att du inte känner några tjejer... vare sig dom har läst Tolkien eller inte.

beliona
Ny medlem

Inlägg av beliona » 23 april 2002, 11:44

Jag känner flera tjejer som har läst Tolkien! Min bästa kompis och jag läste dem för ungefär tre år sedan... och sen dess har vi varit totalt fast... faktum är att jag känner fler tjejer som är fast på Tolkien än jag känner killar som är det. De enda killar jag känner är en klasskompis och min brorsa, och jag känner ungefär fem tjejer som är fast på böckerna, och har varit det länge!

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 23 april 2002, 15:24

Kan det inte vara så att många killar har fler killkompisar än tjejkompisar, så att killarna därför känner fler killar som läser Tolkien?

Skriv svar