Balroger & Drakar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

spekulation

Inlägg av jimPeMelin » 18 februari 2004, 10:52

Gothmog skrev:Om nu Sauron var andre under Morgoth så måste Morgoth antingen sett en förlust av Sauron för kostsam eller så var Gothmog & Co väldigare i strid. Eller så var dom väldigt jämnställda.
Jag spekulerar bara nu, men jag ser Gothmog som en duglig general i strid, medan Sauron är mer av en så stark karaktär att han är någorlunda självständig, som Darth Vader under Kejsar Palpatine i Star Wars. Det finns säkert många befälhavare, ta tex Guvernör Tarkin (jag hoppas ni är bekanta med Star Wars så ni vet vilka jag jämför med;))som har mycket hög rang men saknar den individualitet och självständighet som utmärker Vader. Jag upplever Sauron på samma sätt uder Morgoth, emedan Gothmog är högt uppsatt, men ändå inordnad i hierarkin ... mer av en lyda order typ eller vad jag ska säga. Kan nån förstå vad jag svamlar om? :)

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 18 februari 2004, 12:37

att Sauron var mäktigare tycker inte jag det är nån tvekan om.
Alla är inte slagskämpar, men Sauron var inte dålig där heller, vi har väl alla sett filmen? :wink:
Han fick Numenores kung att anfalla Valinor!, han smidde ringarna..Gothmog var bara en vettlös krigare.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 februari 2004, 13:16

Joohn skrev:att Sauron var mäktigare tycker inte jag det är nån tvekan om. Alla är inte slagskämpar, men Sauron var inte dålig där heller, vi har väl alla sett filmen? :wink:
Han fick Numenores kung att anfalla Valinor!, han smidde ringarna..Gothmog var bara en vettlös krigare.
Alla krig och dueller Sauron har gett sig in i har han förlorat, den gigantiska terminatorn som dödar allt som filmen gärna försöker framställa honom som är inte berättigad.

jimPeMelin,

det var en bra sak du drog med Star Wars-hierarkin, även om jag inte skulle vilja se Sauron som Darth Vader. Sauron är mestadels en skuggfigur och är inte den närvarande faran på samma sätt som Gothmog är. Visst, Saurons namn var nåt man viskade i rädsla men Gothmogs namn skrek man när man flydde hals över huvud. Så tolkar jag det.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 18 februari 2004, 14:45

Sauron beordrade väl orcherna till Moria? Det är intressant att spekulera hierarkin, jag tror att det inte riktigt funkade. Sauron försökte försökte nog kontrollera Moria, men "Durins bane" var nog lite som Saruman, girig på makt.

Skulle det vara på detta sätt så är det kanske inte så konstigt att Gandalf å co till slut vann.

Ëar-Mikael
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2004, 17:53
Ort: 1986

Inlägg av Ëar-Mikael » 18 februari 2004, 15:43

Byter inriktning nu på eran diskussion...

Hur lång är en Balrog?

I LotR och TT så får man ju intrycket att Balrog är som ett hus medans när man läser om Ectelion dräper Gothmog så är dem inte alltför hög, med tanke på att han borrar med sin hjälm i Balrogens bröst.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 18 februari 2004, 16:36

Balrogen som Glorfindel dräpte ska ha varit dubbelt så hög som honom. Dvs omkring 4 meter...

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 18 februari 2004, 21:46

Gothmog skrev:
Joohn skrev:att Sauron var mäktigare tycker inte jag det är nån tvekan om. Alla är inte slagskämpar, men Sauron var inte dålig där heller, vi har väl alla sett filmen? :wink:
Han fick Numenores kung att anfalla Valinor!, han smidde ringarna..Gothmog var bara en vettlös krigare.
Alla krig och dueller Sauron har gett sig in i har han förlorat, den gigantiska terminatorn som dödar allt som filmen gärna försöker framställa honom som är inte berättigad.

lägg märke till " :wink: "

jag tror man kan jämnföra Morgoth & Gothmog med Sauron & Murezor

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 februari 2004, 22:44

Calan skrev:Dessutom var det väl Thorin son av Thrain son av Thror som drog till Erebor?
Upptäckte att jag missat att svara på den frågan i mitt tidigare svar. Därför tar vi en liten utvikning i ämnet svensk grammatik. Jag skrev "Thorins son av Thrain expedition...". S-et på Thorin avser possesiv av substantivet "expeditionen". Alltså skrev jag precis vad du säger, Calan. Återigen är vi överens! :)

För att ta ett annat, tydligare, exempel:
"Kungens av Sverige uttalande om Brunei var mindre genomtänkt"
är grammatiskt korrekt, den form som alltmer brett ut sig:
"Kungen av Sveriges uttalande om Brunei var mindre genomtänkt"
är, såvitt jag förstått, en anglicism som kommit in i svenskan förhållandevis sent.

Med den monomanes envishet återvänder jag till frågan om "Balrog - M eller XL?":
Apropå balrogars storlek, så är Tolkien rätt vag. Men såvitt jag förstått så var den större än människostorlek, men inte jättelik. The Encyklopaedia of Arda har en bra artikel om Balrogar, och där anger de flera skäl till varför Durins Bane inte är så värst stor. Bland de bästa argumenten är att den levde i en underjordisk stad byggd av och för dvärgar, och att den följde efter orcherna in i Mazarbuls kammare. Öppningen dit var inte särskilt stor.
"What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape, maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and to go before it."

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 18 februari 2004, 22:51

Vissa gramatiska grejer låter riktigt konstigt. Det är stor skillnad på språket man skriver och talar?

Visserligen levde han i en dvärgstad... Eftersom han är en maia borde han väl kunna byta skepnad fritt, eller???

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 februari 2004, 23:04

Ja, det är viss skillnad på talspråk och skriftspråk. Den här sortens diskussionsforum är ju dessutom nästan ett slags mellanting av muntligt och skriftligt meningsutbyte, så det blir gärna lite av båda.

Kanske kunde den det, men om den nu kunde byta skepnad fritt, varför förvandlade den sig inte till något lämpligt flygkunnigt objekt när den senare drullade ner i klyftan? Kanske balroger förlorat förmågan att skifta hamn? Jag vet faktiskt inte.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 18 februari 2004, 23:06

Calan skrev:Vissa gramatiska grejer låter riktigt konstigt. Det är stor skillnad på språket man skriver och talar?

Visserligen levde han i en dvärgstad... Eftersom han är en maia borde han väl kunna byta skepnad fritt, eller???
tror inte det, dom blev ju förvrängda av Morgoth, dom var nog fast i "demonklädseln".

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 19 februari 2004, 12:37

Under de två år som följde på Dagor Bragollach försvarade noldor fortfarande västra passet vid Sirions källflöden, ty Ulmos kraft bodde i dessa vatten och Minas Tirith trosade orcherna. Men slutligen, efter Fingolfins död, anföll Sauron, den störste och mest fruktansvärde av Morgoths alla tjänare, han som på sindarinska kallades Gorthaur, Orodeth, väktaren av Tor Sirion.
Sauron var då vorden en skrämmande mäktig trollkarl, en skuggornas och vålnadernas herre, ond i sin vishet, grym i sin styrka, en som vanställde allt han rörde vid, förvrängde allt han härskade över, varulvars herre; och hans rike var plågan.

direkt ur Silmarillion, Gothmog kommer nog inte upp i detta^^

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 19 februari 2004, 14:03

Enligt mig var Gothmog mer slagskämpe och härförare medan Sauron var en psykisk krigare. Sauron tror jag hade större makt...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 21 februari 2004, 14:10

Joohn skrev:direkt ur Silmarillion, Gothmog kommer nog inte upp i detta^^
Nej, Gothmog gjorde ju bara följande:

* Gav Fëanor sitt banesår
* Dödade Fingon
* Tillfångatog Húrin
* Ledde attacken mot Gondolin som ledde till dess fall
* Dödade Ecthelion och dog själv samtidigt

Själv tycker jag bara det verkar som Sauron fallit i onåd hos Morgoth efter han blivit besegrad av Huan. Efter det förekommer han inte förrens Vredens Krig är slut och valar kallar på honom för att infinna sig inför domstol.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 21 februari 2004, 14:20

Gothmog skrev:
Joohn skrev:direkt ur Silmarillion, Gothmog kommer nog inte upp i detta^^
Nej, Gothmog gjorde ju bara följande:

* Gav Fëanor sitt banesår
* Dödade Fingon
* Tillfångatog Húrin
* Ledde attacken mot Gondolin som ledde till dess fall
* Dödade Ecthelion och dog själv samtidigt

Själv tycker jag bara det verkar som Sauron fallit i onåd hos Morgoth efter han blivit besegrad av Huan. Efter det förekommer han inte förrens Vredens Krig är slut och valar kallar på honom för att infinna sig inför domstol.

Ser du att jag skrev några meriter?
svaret är nej, jag skrev en beskrivning!
En beskrivning som nämner Sauron som det mäktigaste av alla Morgoths tjänare.
En beskrivning av Gothmog blir följande: Balrogernas ledare.

Skriv svar