tornros skrev:Vänta nu lite här.. Är inte Häxmästaren av Angmar och denne Khamul samme nazgul?
Vad jag har förstått namnger och särskiljer Tolkien bara en av nazgulerna ifrån de andra.
Om jag ska sammanfatta diskussionen (som nu hänvisar så långt bak i tråden att det blivit svårt att veta med säkerhet vad insändarna menar) så är det väl som följer:
Diskusionen halkade över till Gothmog eftersom namnet delas mellan ledaren för Saurons arméer på Pellennor och den främste av balrogerna som dog i den första åldern.
Gandalf säger (ungefär) att Saurons armé mot Minas Tirith ska ledas av Den främste av nazgûlerna, vilket rimligen borde vara Häxmästaren av Angmar. Den näst högste bland Nazgûl är namngiven som Khamul och heter följaktligen INTE Gothmog. I filmen ROTK leds armeerna av en veteran-orch med titeln General och namnet Gothmog.
Osäkerheterna i diskussionen rör sig kring åsikten (inte faktumet) att det är konstigt med en Orch med Generals rang (eller som ledare för anfallet överhuvudtaget) och Gandalfs uttalande om att anfallet ska ledas av Nazgûls främste (Angmar, för enkelhetens skull). Detta ansluter till diskussionen om Nazûls namn som har en egen tråd som jag ibland upplever hänvisningar till vilket komplicerar diskussionen ytterligare.
Sist så tillkommer det faktum att Angmar dör för Eowyn's hand och sålunda inte längre kan vara den främste Nazgûlen, eller härförare för striden, och härifrån hänger jag inte riktigt med längre. Men det verkar som man (diskussioen som helhet) anser att Gothmog är aktiv i striden även efter detta faktum som härförare för anfallet, men några anser att ledarskapet borde tillfalla Khamul som andre Nazgûl. Några funderar dock fortfarande på om inte en nazgûl är denna Gothmog.
Kan nån räta upp diskussionen ytterligare? Och ska detta sidospåret tas upp på Nazgûl tråden? (Jag bara frågar, jag vill inte verka som jag försöker moderera tråden!

)