Nick Perumovs uppföjare på Ringentrilogin

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Nick Perumovs uppföjare på Ringentrilogin

Inlägg av tyskaorden » 19 september 2014, 23:30

Nick Perumov som översatte Tolkiens Sagan om Ringen-trologi till ryska. Blev tydligen så fascinerad av Tolkiens verk att han kom att skriva en uppföljare som utspelar sig 300 år efter Sagan om Ringen som han gett namnet Mörkrets ring. Huvudpersonen är hobbiten Folco som förläst sig på Röda boken. En dag dyker en främmande dvärg upp som presenterar sig som Thorin och vill läsa i boken. Det hela slutar med att de två ger sig ut på en farofylld vandring i Midgård, vilket är upptakten till första boken i serien "Alvklingan".

Perumov har själv sagt att verket inte är skrivet i en strikt "rättrogen" Tolkientradition, om han skildrade kampen mellan gott och ont är jag mer intresserad att skildra vad som händer när det goda inte går att skilja från det onda. Det kan man verkligen säga får sitt utlopp i den andra boken som finns översatt till svenska "Svarta lansen" där händelserna ställer huvudpersonerna inför en del oväntade val.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av Davian » 19 september 2014, 23:53

Jag har inte läst den här men Perumovs egna fantasy-serie är sjukt bra så jag förutsätter att det här också är bra

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av tyskaorden » 20 september 2014, 00:09

Jag har läst både Alvklingan och Svarta lansen och kan säga att det är klart läsvärda. Fast en del annorlunda om man jämför med Tolkiens ursprungsverk. Men eftersom du läst Perumov förut Davian så är du bekant med hans stil.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av B Hellqvist » 20 september 2014, 00:12

Ja, stilen är ju inte Tolkiens även om världen är i princip densamma. Nu var det ett par år sedan jag läste första delen, och jag har väntat på tvåan.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av tyskaorden » 20 september 2014, 12:25

Ja de har ju tydligen haft lite problem med översättningen på förlaget, men nu finns alltså del 2 - Svarta lansen utgiven.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av gnikam4 » 17 oktober 2014, 18:54

Davian skrev:Jag har inte läst den här men Perumovs egna fantasy-serie är sjukt bra så jag förutsätter att det här också är bra
Lite off-topic, men jag kan inte låta bli att fråga vad du tyckte var så bra med den?

Själv började jag helt nyligen läsa den och hade stora förhoppningar, men gav upp efter ungefär femtio sidor. Tyckte språket var mediokert och att det Perumov målade upp av sin värld kändes påfrestande svartvitt och överdrivet.

(Faktum är att jag börjar bli smått desperat i min jakt på bra fantasy...)

Perumov har själv sagt att verket inte är skrivet i en strikt "rättrogen" Tolkientradition, om han skildrade kampen mellan gott och ont är jag mer intresserad att skildra vad som händer när det goda inte går att skilja från det onda.
Det där förenar honom med ungefär hälften av dagens fantasyförfattare. Personligen föredrar jag kampen mot en riktigt sublim ondska framför deras ofta påfallande tafatta försök till "nyansering".

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av tyskaorden » 21 oktober 2014, 21:20

Även om jag inte Davian, så måste jag säga att jag inte direkt uppfattade Perumovs egan fantasyvärld i Svärdens väktare-serien som särskilt svart-vit. Det finns ju exempel på motvilliga samarbeten, och personer som handlar som man inte väntat men det händer förstås efter lite mer läsning än 50 sidor.

Lite tips på andra fantasyserier, har du exempelvis läst Andrzej Sapkowski?

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av gnikam4 » 23 oktober 2014, 22:35

tyskaorden skrev:Även om jag inte Davian, så måste jag säga att jag inte direkt uppfattade Perumovs egan fantasyvärld i Svärdens väktare-serien som särskilt svart-vit. Det finns ju exempel på motvilliga samarbeten, och personer som handlar som man inte väntat men det händer förstås efter lite mer läsning än 50 sidor.
Det kan kanske bli bättre längre fram, men känns alla karaktärer i en bok som vandrande klyschor efter 50 sidor är ju sannolikheten enligt min erfarenhet ganska stor att de är det även efter 500 sidor. Dessutom gillade jag som sagt inte språket.


tyskaorden skrev:Lite tips på andra fantasyserier, har du exempelvis läst Andrzej Sapkowski?
Nej. Men jag har funderat på att göra det. Sapkowski skriver väl dock noveller och jag föredrar generellt sett episk fantasy.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av tyskaorden » 24 oktober 2014, 13:02

gnikam4 skrev:
tyskaorden skrev:Även om jag inte Davian, så måste jag säga att jag inte direkt uppfattade Perumovs egan fantasyvärld i Svärdens väktare-serien som särskilt svart-vit. Det finns ju exempel på motvilliga samarbeten, och personer som handlar som man inte väntat men det händer förstås efter lite mer läsning än 50 sidor.
Det kan kanske bli bättre längre fram, men känns alla karaktärer i en bok som vandrande klyschor efter 50 sidor är ju sannolikheten enligt min erfarenhet ganska stor att de är det även efter 500 sidor. Dessutom gillade jag som sagt inte språket.
Ok, därom tycker vi olika är det bara att konstatera.


tyskaorden skrev:Lite tips på andra fantasyserier, har du exempelvis läst Andrzej Sapkowski?
Nej. Men jag har funderat på att göra det. Sapkowski skriver väl dock noveller och jag föredrar generellt sett episk fantasy.
Inte bara, hans berättelse om Geralt av Rivia fortsätter efter novellsamlingarna Ödets svärd och Sista önskningen med romanerna (som inte verkar finnas översatta till svenska) Blood of elves, Time of Contempt, Baptism of Fire, ännu ej översatta till engelska är Wieża Jaskółki (The swallows' nest) och Pani Jeziora (Lady of the Lake).

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 oktober 2014, 18:35

gnikam4 skrev:jag föredrar generellt sett episk fantasy.
Kolla in "Memory, Sorrow and Thorn" av Tad Williams. Borde kunna vara i din smak!

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av gnikam4 » 30 oktober 2014, 22:20

Den stegrande kamelen skrev:
gnikam4 skrev:jag föredrar generellt sett episk fantasy.
Kolla in "Memory, Sorrow and Thorn" av Tad Williams. Borde kunna vara i din smak!

Jag har definitivt funderat på att läsa Tad Williams.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Nick Perumovs uppföjare på Ringentrologin

Inlägg av gnikam4 » 30 oktober 2014, 22:21

tyskaorden skrev:Lite tips på andra fantasyserier, har du exempelvis läst Andrzej Sapkowski?
Nej. Men jag har funderat på att göra det. Sapkowski skriver väl dock noveller och jag föredrar generellt sett episk fantasy.
Inte bara, hans berättelse om Geralt av Rivia fortsätter efter novellsamlingarna Ödets svärd och Sista önskningen med romanerna (som inte verkar finnas översatta till svenska) Blood of elves, Time of Contempt, Baptism of Fire, ännu ej översatta till engelska är Wieża Jaskółki (The swallows' nest) och Pani Jeziora (Lady of the Lake).

Okej, jag ska kolla upp det mer.

Skriv svar