Midgårdsgeografi

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 februari 2003, 20:27

Man kanske ska säga så här, det är inte en medveten allegori från Tolkiens sida, vilket kanske är mer rätt att säga.

Att det i boken återfinns delar av saker Tolkien retade sig på, gillade är givetvis svårt att komma ifrån.
Det är inte heller ovanligt att författare slänger lite av egna erfarenheter i böckerna, dels därför att det - i vissa fall kan vara ett sätt att ta upp traumatiska händelser - och dels därför att det är lättare att beskriva en känsla/händelse om man själv råkat ut för det.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 4 mars 2003, 18:16

har undrat en sak, som nån kanske kan hjälpa mig med. bergstoppen Himring ( Maedhros marker, Beleriand ), är det den man ser på midgårds kartan över 3:e åldern??? det finns ju en liten ö väster om Ered Luin som heter Himling, geografiskt sätt ser det ju ut att stämma.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 4 mars 2003, 20:57

Om man ska tro Letters(och det ska man väl) var Tolkien sämre på finska än på svenska. Han klagade ju i sina brev över att inte kunna läsa Kalevala på orginalspråket. Svenskan skulle jag också tro att han var rätt måttlig bra på, läsa kunde han åtminstone rätt bra om man ska dömma av hans ohlmarks-kritik.

Gaeliska kunde han inte, och om jag minns rätt tyckte han inte om det språket heller. Franska vet jag inte, men han gillade i varje fall inte Frankrike. Däremot har jag för mig att han var hyfsad på spanska och kunde perfekt gammalengelska och (naturligtvis) engelska. Jag har för mig att det stod någonstans att han skrev någon dikt på något keltiskt språk också.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 5 mars 2003, 09:26

jag har läst en dikt av Tolkien på gotiska också

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 mars 2003, 17:31

Ja, det vore ju faktiskt inte så konstigt om han kunde svenska bättre - det borde ju ha varit betydligt lättare att lära sig än finska (jag tänker på likheten mellan språken då finskan inte stammar ur den urgermanska språkgruppen utan är ett språk i den finsk-urgiska)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 5 mars 2003, 20:14

Gilithil skrev:Ja, det vore ju faktiskt inte så konstigt om han kunde svenska bättre - det borde ju ha varit betydligt lättare att lära sig än finska (jag tänker på likheten mellan språken då finskan inte stammar ur den urgermanska språkgruppen utan är ett språk i den finsk-urgiska)
Jaså, en till som såg Värsta språket igår... :P

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 5 mars 2003, 21:11

få levande finnar idag förstår nog Kalevala utan en ordentlig ordbok, min flickvän (med finska som modersmål och karelsk bakgrund) förstår inte mycket av Kalevala, inte hennes föräldrar heller. Så om Tolkien inte kunde förstå Kalevala säger egentligen ganska lite om hans finskkunskaper.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 5 mars 2003, 23:01

Isendur: Intressanta liknelser du hittar mellan midgård och europa med jag tror inte att dom stämmer, finns betydligt mer som talar emot än som talar för.
Sorry dude :?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 5 mars 2003, 23:29

tolkien själv har bekräftat dem, källa nån?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 11 mars 2003, 12:34

- Fylke ligger ju i nordvästra Midgård och består till största delen av gräs samt så talar de ofta rödhåriga hoberna med irlänsk dialekt.
Vad ligger i nordvästra Europa som är helgrönt och kryllar av rödhåriga typer?
Den här teorin faller ju, som påpekats, lite på sin egen orimlighet. Hober är oftast inte rödhåriga, utan brunhåriga, och de talar sannerligen inte med någon irländsk dialekt.

Fylke bygger ju då snarare på Tolkiens favoritdel av England, West Midlands.

Narsil
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 mars 2005, 14:16
Ort: Malmö

Inlägg av Narsil » 8 mars 2005, 08:44

Aldarion skrev:har undrat en sak, som nån kanske kan hjälpa mig med. bergstoppen Himring ( Maedhros marker, Beleriand ), är det den man ser på midgårds kartan över 3:e åldern??? det finns ju en liten ö väster om Ered Luin som heter Himling, geografiskt sätt ser det ju ut att stämma.
Tar upp denna intressanta tråd och denna intressanta fråga som också har plågat mig mycket genom åren. Frågan är egentligen var Beleriands länder låg i förhållande till den "nuvarande" kartan över midgård. Dessa dränktes ju i den omstörtande flodvågen i slutet av andra åldern. Detta har diskuterats i många sammanhang men mest intressant är det faktum som bergkedjan Ered Luin (Blå Bergen) spelar. I kartan över Beleriands länder ligger Bergskedjan i Öster medan den i tredje ålderns karta ligger i väster, på gränsen till haven. Dessutom finns ön Himling utsatt som stämmer hyfsat med placeringen av berget Himring som omnäms flera gånger i Silmarillion.

Jag är säker på att detta berg/ö diskuteras i Sagor från midgård under omstörtningen av världen när Beleriands länder gick under och därmed skulle den geografiska belägenheten vara klar. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 8 mars 2005, 18:35

Beleriand låg västnordväst om det område som kallas västra Midgård vid tiden för Ringens Krig. Landet slets av öster om Blå Bergen och sjönk i havet helt enkelt.

Ratatosk
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 september 2004, 17:55
Ort: Flemingsberg

Inlägg av Ratatosk » 23 april 2005, 11:56

Till stor del har du rätt men om jag inte missminner mig så står det i Silmarillion att vissa delar inte översvämmades, tex Turin Turambars systers grav (Nienor?).

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 19 maj 2005, 13:25

Så teoretiskt sett så kanske det finns någon noldor på Himling i 3:åldern, en av Feanors sju söner försvann ju ur historien (han som sades ha en väldigt bra sångstämma), kanske han går där å nynnar för sig själv.

Ratatosk
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 september 2004, 17:55
Ort: Flemingsberg

Inlägg av Ratatosk » 20 maj 2005, 17:21

Njae, fick inte Noldor amnesti efter att Beleriand sjönk i havet?

Isåfall är det mest troligt att den sista sonen ligger och softar på beachen i Valinor.

Skriv svar