Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 14 december 2012, 18:02

Undertecknad var på bio igår och såg Hobbit och var helt klart nöjd. Inte riktigt i klass med Sagan om Ringen, men där fanns potential och jag ser fram emot de kommande filmerna.

Men tror ni att Simarilion någonsin kommer att filmatiseras?
Det skulle ju kunna bli nästa kapitel efter denna trilogi. Kanske rent av 5 filmer? En för varje bok? Om sisådär 5-10 år.
Det hade varit något.

http://en.wikipedia.org/wiki/Simarilion

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av B Hellqvist » 14 december 2012, 18:43

Jag läste en intervju någonstans där jag tror att Peter Jackson betraktade boken som ofilmbar. Möjligen kan man ta fasta på någon av de centrala berättelserna, men det är tveksamt om det blir gjort. Dessutom misstänker jag att Christopher Tolkien kommer att opponera sig.

Tokin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 januari 2012, 11:28
Ort: Stockholm

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Tokin » 17 december 2012, 13:48

Gen. Jack Ripper skrev:Undertecknad var på bio igår och såg Hobbit och var helt klart nöjd. Inte riktigt i klass med Sagan om Ringen, men där fanns potential och jag ser fram emot de kommande filmerna.

Men tror ni att Simarilion någonsin kommer att filmatiseras?
Det skulle ju kunna bli nästa kapitel efter denna trilogi. Kanske rent av 5 filmer? En för varje bok? Om sisådär 5-10 år.
Det hade varit något.

http://en.wikipedia.org/wiki/Simarilion
"Beren och Luthien", kanske?
Vad som än filmas, eller ej, så verkar det som om Ohlmarks har vunnit striden om den svenska översättningen, så långt det gäller Jackson-filmerna. "Bagger", "Fylke", "Vattnadal" tyckte jag mig se att det stod i textbanden, när jag såg "The Hobbit" .
(?)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av NIL » 17 december 2012, 17:02

B Hellqvist skrev:Jag läste en intervju någonstans där jag tror att Peter Jackson betraktade boken som ofilmbar. Möjligen kan man ta fasta på någon av de centrala berättelserna, men det är tveksamt om det blir gjort. Dessutom misstänker jag att Christopher Tolkien kommer att opponera sig.
Walt Disney Company kanske köper rättigheterna och gör en light version.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av B Hellqvist » 17 december 2012, 17:35

NIL skrev:
B Hellqvist skrev:Jag läste en intervju någonstans där jag tror att Peter Jackson betraktade boken som ofilmbar. Möjligen kan man ta fasta på någon av de centrala berättelserna, men det är tveksamt om det blir gjort. Dessutom misstänker jag att Christopher Tolkien kommer att opponera sig.
Walt Disney Company kanske köper rättigheterna och gör en light version.
Beren och Lúthien i romantiska förvecklingar med Morgoth som elaking med en hunsad balrog som sidekick. Sång- och dansnummer med alver och orcher utlovas.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Den stegrande kamelen » 18 december 2012, 01:29

Tokin skrev: Vad som än filmas, eller ej, så verkar det som om Ohlmarks har vunnit striden om den svenska översättningen, så långt det gäller Jackson-filmerna. "Bagger", "Fylke", "Vattnadal" tyckte jag mig se att det stod i textbanden, när jag såg "The Hobbit" .
(?)
Det är snarare så att de har valt att vara konsekventa och använda samma översättningar som i den förra filmtrilogin, i de fall där namnen förekommer på båda ställena. Och när de förra filmerna översattes var det bara Ohlmarks som stod till buds (även om filmöversättarna inte använde honom helt renlärigt, vad jag minns). Det är väl ett ganska logiskt förhållningssätt, tycker jag. (Inte minst till fromma för alla de galningar som om några år kommer att sätta sig och se alla sex filmerna i sträck i ett riktigt monstermaraton! :))

Och enligt uppgift (jag har inte sett filmen själv än) så utgår textningen huvudsakligen från Anderssons nyöversättning, utom då i de (ganska många) fall där namnen överlappar.

Tokin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 januari 2012, 11:28
Ort: Stockholm

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Tokin » 18 december 2012, 21:18

Den stegrande kamelen skrev: Det är snarare så att de har valt att vara konsekventa och använda samma översättningar som i den förra filmtrilogin,
Det har du naturligtvis rätt i. Men jag har en liten fundering om att Tolkien själv inte höll med Ohlmarks. Och de som gör översättningen kanske skulle ha skäl att sätta sig in i den diskussionen. I sådana fall skulle, om jag inte misstar mig, "Bilbo Baggins" förbli "Baggins".

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Per Andersson » 18 december 2012, 21:24

Tokin skrev:
Den stegrande kamelen skrev: Det är snarare så att de har valt att vara konsekventa och använda samma översättningar som i den förra filmtrilogin,
Det har du naturligtvis rätt i. Men jag har en liten fundering om att Tolkien själv inte höll med Ohlmarks. Och de som gör översättningen kanske skulle ha skäl att sätta sig in i den diskussionen. I sådana fall skulle, om jag inte misstar mig, "Bilbo Baggins" förbli "Baggins".
Hade man gått på Tolkiens översättningsdirektiv så hade det vad jag förstår blivit 'Bilbo Säcker'...

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Den stegrande kamelen » 19 december 2012, 00:50

Ur Tolkiens egen Guide to the Names in The Lord of the Rings:
Tolkien skrev:Baggins. Intended to recall 'bag'—compare Bilbo's conversation with Smaug in The Hobbit --
and meant to be associated (by hobbits) with Bag End (that is, the end of a 'bag' or 'pudding
bag' = cul-de-sac), the local name for Bilbo's house. (It was the local name for my aunt's farm in
Worcestershire, which was at the end of a lane leading to it and no further). Compare also
Sackville-Baggins. The translation should contain an element meaning 'sack, bag'.
Tolkiens översättningsanvisningar är väldigt användbara för en översättare (jag håller själv på med en hobbyöversättning faktiskt), eftersom de ger inblick i hur han tänkte när han valde namnen och vad som är viktigt att få med. Men däremot kan man inte ta dem som "facit".

Dels räcker det inte att få betydelsen i namnen rätt, utan det är minst lika viktigt att det låter och "känns" bra, och sånt är svårt för en icke infödd att avgöra. Dels var Tolkien inte fullt så bra som han själv trodde på de andra språk (bl a svenska) för vilka han diskuterar översättningsexempel. (Hans missförstånd av Ohlmarks Mörkmården - "Men mård är ju ett djur, ju!" - är väl det mest kända exemplet.)

Och dels kommer hans halsstarrighet ofta i vägen, och han tvärvägrar att en del ord skall översättas alls, trots att de (t ex hobbit) egentligen skulle må bra av någon handpåläggning för att passa in lika sömlöst i målspråket som i källspråket. Förmodligen var Tolkiens halsstarrighet angående vissa ord en följd av samma missnöje med de redan gjorda översättningarna som fick honom att skriva Guiden till att börja med. Och är man språkprofessor så vore det ju konstigt om man inte hade synpunkter på översättningar av ens eget verk! :)

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Ola Häggström » 18 januari 2013, 10:47

Min åsikt är att Silmarillion inte skulle kunna göras till vettig film av några andra än Studion Ghibli (Miyazaki & co).
Bara de har den konstnärliga känsla som skulle kunna göra något vettigt och sevärt av det hela...

Men som svar på trådstarten tror jag inte att Silmarillion blir film. Någonsin.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Den stegrande kamelen » 19 januari 2013, 21:56

Jag har aldrig riktigt lyckats uppskatta Silmarillion lika mycket som The Hobbit och The Lord of the Rings, så jag har svårt att engagera mig i frågan om en filmatisering. Men jag föreställer mig att om det skulle göras så vore bästa chansen att uppnå ett lyckat resultat att göra en rejäl TV-serie, istället för bara en film eller två. Att försöka koka ned hela den boken till en eller två tvåtimmars filmer är nog omöjligt att få till på ett bra sätt, men i en tio eller tjugo timmar lång serie finns åtminstone chansen!

Det var för övrigt löjligt länge sedan jag läste Silmarillion. Jag köpte den aldrig när jag först blev Tolkien-intresserad och köpte de andra böckerna, och numera finns den inte att tillgå på svenska (utom gamla vältummade exemplar på antikvariat). Undrar varför, egentligen. Det känns som om det borde finnas en marknad för en ny upplaga, nu när Tolkien-intresset står på topp igen. Och den gamla översättningen tror jag håller måttet, så det borde inte vara ovilja att ta kostnader för att låta göra en ny som hindrar.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 februari 2013, 11:13

Jag upplevde Silmarillion som mer gripande än böckerna om ringens krig. En hake är dock att den företer så skelettartade berättelser (om jag nu minns något rätt trettio år senare), men den kanske skulle vara fin som tv-serie.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av lampros » 17 februari 2013, 11:22

Det vore ashäftigt om de gjorde film av denna. Narrativet är så skissartat att det finns stor frihet för en kreatör att skapa ett odödligt mästerverk här. Ingen behöver känna sig besviken på att "det inte är som i boken", iaf inte sceniskt, eftersom Silmarillon som bok inte har sedvanliga fictionscener utan en mässande krönikestil.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 27 februari 2013, 00:40

Serieformat vore väl smartast som ni säger.

Game of Thrones har väl visat att det går att göra. Något år efter sista delen i The Hobbit... Det skulle sitta fint.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Tror ni att Simarillion någonsin kommer att filmatiseras

Inlägg av Ola Häggström » 15 april 2013, 11:57

Jag såg the Hobbit igår och är rätt så sur.

Det hade varit lika bra om Peter Jackson hade struntat i Bilbo/the Hobbit och kastat sig rakt in i Silmarillion. Han verkar vilja ha allt episkt och stort, och Silmarillion är så episkt och dialogfattigt att det skulle passa som handen i handsken för nämnde regissör efter vad han senast visat av sin förmåga.

Detta inlägg är delvis färgat av ilska och besvikelse (men skrivet i nyktert tillstånd).

Skriv svar