Filmerna större än böckerna?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Gurthang
Medlem

Filmerna större än böckerna?

Inlägg av Gurthang » 22 januari 2003, 10:17

När vi läste ett utdrag ur The Fellowship of the Ring på engelskan frågade vår lärare efteråt:
- Hur många är det som har sett den nya filmen?
Den självklara frågan skulle ju varit:
- Hur många är det som har läst böckerna?
Är det så att böckerna håller på att glömmas bort, och att Sagan om Ringen blir känd som PJ:s mästerverk? En hemsk tanke. För hoppningsvis kommer tekniken utvecklas snabbt de närmaste åren så att dessa filmer blir föråldrade och trista. Annars kommer kanske man om tio år tänka på LotR som de fantastiska filmerna, och glömma bort Tolkiens lilla del i det hela.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 januari 2003, 13:33

Är det så att böckerna håller på att glömmas bort, och att Sagan om Ringen blir känd som PJ:s mästerverk? En hemsk tanke.
Det tro jag ju inte. Många böcker har filmatiserats och behållit sin status. Tvärtom har ju bokförsäljningen mångfördubblats sedan filmerna kommit.

Om filmerna sedan blir ansedd som PJ:s mästerverk gör väl ingenting? Jag tycker nämligen att de är mästerverk, på sitt eget sätt.
hoppningsvis kommer tekniken utvecklas snabbt de närmaste åren så att dessa filmer blir föråldrade och trista.
Det hoppas jag verkligen inte... Jag hoppas att bok och film kan leva vidare sida vid sida.[/code]

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Filmerna större än böckerna?

Inlägg av Patrik » 22 januari 2003, 13:47

Gurthang skrev:För hoppningsvis kommer tekniken utvecklas snabbt de närmaste åren så att dessa filmer blir föråldrade och trista. Annars kommer kanske man om tio år tänka på LotR som de fantastiska filmerna, och glömma bort Tolkiens lilla del i det hela.
Jag tror din oro är totalt obefogad, precis som Danne skriver kryllar det av böcker som filmatiserats och som inte bara vunnit än mer ryktbarhet tack vare filmen utan också överlevt till våra dagar - t.ex. Krig och fred o.s.v.

När det gäller tekniken så tror jag inte att Sagan om Ringen filmerna kommer lida av det, det finns idag mängder av filmer - även från filmens barndom (som t.ex. A birth of a nation, Färjkarlen, King Kong o.s.v.) som idag anses - trots att specialeffekterna idag ter sig tämligen banala.
Andra filmer, som t.ex. de tre första Star Wars filmerna (alltså 4-6) som på den tiden de kom ut var bland det mest avancerade som kommit ut idag är kult och anses - helt korrekt - som filmhistoria.
PJ's verk kommer givetvis att om 10-15 år hamna i hyllan som "klassiker". Någon töntstämpel - förutom från sådana som inte gillar grenen - lär filmen inte få.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 22 januari 2003, 14:06

Håller med Danne.. snarare är det så att tack vare filmen så kommer en (eller flera) helt ny generation att läsa böckerna.. bokförsäljningen har ju skjutit i höjden och när var senast Tolkien 3:a på boktoppen?? :)

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 22 januari 2003, 16:03

Jaa några tror ju inte att sagan om ringen är en bok från början...
te x några i min klass kollar bara filmen och läser inte boken för dom tror att det inte är någon skillnad....

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 22 januari 2003, 16:27

Efrit skrev:Jaa några tror ju inte att sagan om ringen är en bok från början...
te x några i min klass kollar bara filmen och läser inte boken för dom tror att det inte är någon skillnad....
Jo, tyvärr får man väl dras med sådana oxå.. men det är ju ändock folk som aldrig skulle läst boken elelr hört talas om Tolkien till att börja med..

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 januari 2003, 17:27

Men man är ju olika. Det är inte direkt alla som orkar plöja igenom en 1000 sidor lång bok, speciellt inte då det är en massa namn, platser, beskrivningar och en hel drös med andra saker som nämns. Min 'kompis' skulle nog inte ens orka igenom Bilbo. Eller snarare: hon skulle inte förstå språket.

Visst, folk får se filmen utan att ha läst böckerna (of course), så länge de inte tror att PJ skapat Midgård och själva berättelsen osv.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 22 januari 2003, 18:53

Om filmerna sedan blir ansedd som PJ:s mästerverk gör väl ingenting? Jag tycker nämligen att de är mästerverk, på sitt eget sätt.
Ett mästerverk för att vara en film gjord av Peter Jackson möjligen.
Vissa effekter och de flesta miljöerna, är storslagna, men att kalla filmerna i helhet mästerverk drar jag mig för. (Jag kanske varit mer positiv om jag inte sett De Två Tornen)
Jag tycker det är sorgligt att människor inte vet vem som egentligen är den storslagna författaren bakom Ringen-eposet. Hatar sådana som försöker rätta mig efter hur det är i filmen när jag pratar om Ringen.
Det är ju samma med musik. Hur många vet att inte Westlife skrivit Uptown Girl och att Madonna faktiskt inte gjort American Pie själv? (I och för sig har nog de här artisterna liksom de flesta andra i dagens musikbransch profesionella låt-skrivare som gör musik åt dem ändå)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 januari 2003, 19:55

Gilithil skrev:profesionella låt-skrivare
Profesionella och profesionella... Om man tar te.x Westlife, vad har de för texter egentligen? Vad är budskapet? Det enda dom sjunger är varierade former av "I love you" och mer smörsång hit och dit. Madonna har iofs vissa låtar som är helt okej, men nu på senare tid, hm, vad har hänt med musikvärlden egentligen?
Jag tycker det är sorgligt att människor inte vet vem som egentligen är den storslagna författaren bakom Ringen-eposet. Hatar sådana som försöker rätta mig efter hur det är i filmen när jag pratar om Ringen.
Samma här, känner igen mig i det du skrev. Det kanske kan tyckas meningslöst, men jag blir så otroligt irriterad då folk skriver/säger att filmen har rätt, och att PJ vet allt.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 22 januari 2003, 21:55

joo nå kan man ju kolla filmen fast man inte har läst boken...
precis som du säger Flikkan, bara att dom inte tror att det är PJ som skapat allt...

SAURON
Ny medlem

Inlägg av SAURON » 22 januari 2003, 23:05

jag längtar iallafall tills om sådär 10 år när dom förhoppningsvis gör om filmerna.
och så får man hoppas att som lyckas göra filmerna mer lika böckerna.
men det blir nog svårt att göra d.
tyckte att första filmen kändes mer som boken än vad andra filmen gjorde.
dom missade kamratskapen i TTT.
som i boken var aragorn gimli och legolas fan helt knäcka för att dom inte fann sina vänner hoberna.
synd att dom inte fångade det bättre på filmen..
jaja...lite offtopic nu kanske ...så jag slutar...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 22 januari 2003, 23:20

SAURON skrev:jag längtar iallafall tills om sådär 10 år när dom förhoppningsvis gör om filmerna.
Gör om? Menar du ytterligare en extended version eller en helt ny remake?
I båda fallen tror jag du nog får vänta förgäves, dels av kostnadsskäl, dels därför att jag tror att PJ's film kommer bli den slutgiltiga SRR filmen.
Få försök att spela in nya versioner av äldre filmer har lyckats, kan så här på rak arm inte säga någon re-make som varit bättre än förlagan.
SAURON skrev:och så får man hoppas att som lyckas göra filmerna mer lika böckerna.
men det blir nog svårt att göra d.
Jag tycker nog PJ lyckats förhållandevis väl, vi ska komma ihåg att det är otroligt svårt att göra en filmatisering av en bok, dels därför att alla läsare skapar sin egen bild av skeendet. Dels därför att en bok, på ett helt annat sätt än en film, kan förmedla tankar och känslor som är i princip omöjliga att visa på film, försök att använda tankesekvenser används ibland, men efter misslyckandena under 70-talet med liknande längre sekvenser så är fenomentet tack och lov tämligen ovanligt.
SAURON skrev:tyckte att första filmen kändes mer som boken än vad andra filmen gjorde.
Håller med, första filmen var mer trogen boken, men å andra sidan så tampas ändå PJ med att försöka hålla samman tre(!!!) separata handlingar som sker samtidigt.
SAURON skrev:som i boken var aragorn gimli och legolas fan helt knäcka för att dom inte fann sina vänner hoberna.
synd att dom inte fångade det bättre på filmen..
jaja...lite offtopic nu kanske ...så jag slutar...
Nja, jag tyckte iofs filmen var lite sönderklippt, är inte helt omöjligt att - precis som i ettan - man får se lite mer förklarande och längre scener.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 23 januari 2003, 18:05

Patrik skrev:I båda fallen tror jag du nog får vänta förgäves, dels av kostnadsskäl, dels därför att jag tror att PJ's film kommer bli den slutgiltiga SRR filmen.
Det hoppas jag inte. Jag tror inte att det kommer bli så heller, alltid kommer nog Någon göra det. Denne Någon kan ju vara jag, du, mina barnbarn (om man nu får några sådana) eller helt enkelt väldigt mycket längre fram i tiden. SoR kommer att hålla som bok länge än - och teknologin utvecklas så det blir ännu bättre... Men vi får se.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 23 januari 2003, 18:06

Jag hörde att försäljningen av Sagan om Ringen-trilogin hade ökat med 1000% sen 2000

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 23 januari 2003, 20:42

Flikkan skrev:Det hoppas jag inte. Jag tror inte att det kommer bli så heller, alltid kommer nog Någon göra det.
Nja, det vette fan, det är inte direkt världens enklaste bok att filma och den nya filmen kommer alltid leva med att den jämförs med PJ:s.
Det kryllar dessutom av filmer - som t.ex. Krig o fred, Borta med vinden o.s.v. som aldrig gjorts om trots (även om Borta med vinden fick en tämligen misslyckad uppföljare för några år sedan) att det rimligen borde kunnat göras mycket mer avancerade filmer idag.
Flikkan skrev:Denne Någon kan ju vara jag, du, mina barnbarn (om man nu får några sådana) eller helt enkelt väldigt mycket längre fram i tiden. SoR kommer att hålla som bok länge än - och teknologin utvecklas så det blir ännu bättre... Men vi får se.
Men Flikkan lilla, en film är mer än bara teknologi... :roll:

Skriv svar