Gollum i TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Huan
Provmedlem
Kontakt:

Gollum i TTT

Inlägg av Huan » 21 januari 2003, 09:56

Hejsan!
Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg. :)
Detta ämne kanske har väl diskuterats litegrann i de andra trådarna.

Jag undrar bara, varför gjorde de Gollum till en gullig publikfavorit??? Vad jag minns av böckerna beskrivs han som fullkomligt avskyvärd? För er som använder Lunarstorm (nej jag är ingen fjortis, har passerat det stadiet för några år sedan), har nog noterat den lilla remsan där medlemmar kan SMS:a in en rad som alla inloggade kan se (nej jag har inte sjunkit så lågt). Jag citerar så gott det går (vad jag kommer ihåg):

"SexyGirl F14: It's mine, my own, my precious... Någon mer än jag som gillar Gollum?"

Jag blev lite illamående och tänkte att Gollum kanske blivit någon form av fjortisälskling?
Gollum är ska inte vara gullig eller rolig på något sätt. Möjligen en tragisk karaktär som man kan känna medlidande för (därav kanske man kan få ut något humoristiskt).
I boken besrkiver ju Tolkien hur denne varelse - när vågat sig ut i vildmarken - hoppade in genom fönster och rövade bort spädbarn för att sedan äta upp dem? Eller minns jag fel?

Jag blev lite besviken bara, hade inte tänkt mig Gollum som något litet gulligt djur, snarare som en slemmig, avskyvärd...ja ni vet. Visserligen vet man ju inte, det är ju i tvåan han sviker, då kanske man får se hans rätta jag.
En grej till, i filmen får man intrycket av att Frodos "svek" när Gollum tillfångatas av Faramir och hans män, är den enda anledningen till att den dåliga sidan av Gollum kommer tillbaka. Är det så i boken? Kommer inte riktigt ihåg.
För övrigt tyckte jag filmen var riktigt bra, lite smågrejer störde man väl sig på men det är nog oundvikligt när har man läst böckerna.
Stämmningsskapande, dock inte så mycket som ettan.

Tack för mig!

PS. Skrev detta ganska snabbt och jag orkar inte läsa igenom det, hoppas att dumheter som stavfel och liknande inte förekommer...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 21 januari 2003, 12:33

Välkommen till Tolkienforumet! Intressant första-post...
Jag undrar bara, varför gjorde de Gollum till en gullig publikfavorit??? Vad jag minns av böckerna beskrivs han som fullkomligt avskyvärd?
Jag blev lite illamående och tänkte att Gollum kanske blivit någon form av fjortisälskling?
Gollum är ska inte vara gullig eller rolig på något sätt. Möjligen en tragisk karaktär som man kan känna medlidande för (därav kanske man kan få ut något humoristiskt).
Enligt min mening är Gollum den mest komplexa personligheten Tolkien någonsin skapade. Jag tycker Gollum skiftar mellan att vara avskyvärd, rolig, "gullig", ond, god, trött, tragisk, patetiskt etc på ett fullkomligt lysande sätt i böckerna, ibland är han allt på en gång.

Jag tycker att Peter Jackson & Co tillsammans med skådespelaren Andy Serkis skapat en alldeles fenomenal Gollum, och scenerna med honom är absolut bäst i TTT enligt min mening. Gollum är bokens centralgestalt, eftersom han på ett tydligt sätt visar vad som egentligen står på spel. Han är så att säga Frodos spegelbild. Detta framkommer på ett briljant sätt i filmen (där de till och med gått ifrån bokens beskrivning och gjort hans ögon stora och blå, för att spegla Elijah Woods).

En del av de scener där Gollum framstår som som mest gullig och rolig är dessutom hämtade direkt från boken, exempelvis Gollums och Sams ordväxling om Fish & Chips.
En grej till, i filmen får man intrycket av att Frodos "svek" när Gollum tillfångatas av Faramir och hans män, är den enda anledningen till att den dåliga sidan av Gollum kommer tillbaka. Är det så i boken? Kommer inte riktigt ihåg.
Nej, så är det inte i boken. Händelsen är viktig även där, men Jackson har förstärkt det ögonblicket. På ett bra sätt, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 januari 2003, 13:33

Håller med Danne, Gollum är tillsammans med Bormir bokens bästa karaktärer - de visar nämligen något de andra (även om de nu inte är människor) nämligen mänsklighet i form av att de visar svaghet.

Jag tycker PJ lyckats otroligt bra med Gollum, han är utan tvekan filmens stora begivenhet och även om jag kan vara kritisk till hur han har behandlat de andra karaktärerna så har han på ett mycket stilfullt sätt klarat av den utan tvekan mest komplicerade personligheten i hela boken.
Synd bara att delar av Sam/Frodo och GOllum troligen klipptes ner - men man får väl vänta til Extended version kommer ut. :)

Bungo Baggins
Ny medlem

Inlägg av Bungo Baggins » 21 januari 2003, 14:10

Gollum kan nog bli en "fjortisälskling" bland de som inte läst böckerna och förstår vilken tragisk och komplex figur denne gynnare är. Om man bara sett filmen kanske han framstår som en söt liten gubbe med rolig röst som sprattlar omkring och jagar fisk.

Det där med spädbarn känner jag inte igen, men jag tror det nämns i Bilbo att han anfallit orcherbarn i sina tunnlar medan han ännu hade ringen och bodde där.

Jag tycker också att PJ fångat Gollum på ett bra sätt, och ser fram emot (förhoppningsvis) mer av Sam/Frodo och Gollum på den kommande extended DVD:n.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 januari 2003, 13:30

Gollum kan nog bli en "fjortisälskling" bland de som inte läst böckerna och förstår vilken tragisk och komplex figur denne gynnare är.
Jag tyckte det framgick med all önskvärd tydlighet (faktiskt tydligare än i boken) i första scenen där Gollum är med (där han överfaller de sovande hobbitarna) att han inte är direkt att leka med...

Att de sedan har förstärkt hur tragisk rollfiguren är (det tycker jag att de har gjort, med tanke på att jag fick tårar i ögonen när hobbitarna "svek" honom) gör mig ingenting alls.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 22 januari 2003, 14:09

Fast i TTT (boken) nämns det ngt liknande (Sam som tänker har jag för mig) "att man inte får glömma bort att Gollum lika gärna kunde röva bort barn".. jag måste kolla upp det..

Bungo Baggins
Ny medlem

Inlägg av Bungo Baggins » 22 januari 2003, 14:14

Jag tyckte det framgick med all önskvärd tydlighet (faktiskt tydligare än i boken) i första scenen där Gollum är med (där han överfaller de sovande hobbitarna) att han inte är direkt att leka med...
Jag tycker med, som jag sa, att Gollum är bra gjord i filmen. Jag försöker bara sätta mig in i hur en "fjortis" kan tänkas tänka. Att Gollum har en rolig röst, pratar konstigt och ser rätt söt ut ibland tror jag bidrar till att han blivit en favorit bland de som brukar hänga på sidor som lunarstorm.

Även i den scenen du pratar om, så pratar han ju på sitt säregna sätt...[/quote]

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 22 januari 2003, 14:16

Bungo Baggins skrev:
Jag tycker med, som jag sa, att Gollum är bra gjord i filmen. Jag försöker bara sätta mig in i hur en "fjortis" kan tänkas tänka. Att Gollum har en rolig röst, pratar konstigt och ser rätt söt ut ibland tror jag bidrar till att han blivit en favorit bland de som brukar hänga på sidor som lunarstorm.

Även i den scenen du pratar om, så pratar han ju på sitt säregna sätt...
[/quote]

Fast även i boken har han ju "rolig röst, pratar konstigt".. men du har rätt.. min lillesyrra är en typiskt fjååårtis.. hon fullkomligt dyrkar gollum (och alla hennes kompisar) "åååh.. han är så söt.. åhhh" har jag fan hört in absurdum nu..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 januari 2003, 15:21

Fast han är ju ganska söt... :D

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 22 januari 2003, 15:29

Jag tvingas nog ställa mig på Dannes sida här. Han ÄR ju söt :P

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 januari 2003, 15:40

...Vilket tyder på att filmskaparna gjort fel.
Om de nu skulle göra Gollum som en "Vad-Frodo-kommer-att-bli"-figur så hade de väl kunnat göra honom mer förskräcklig.

Som det är nu vill väl folk bara att Elijah ska bli en väsande liten apa som kryper omkring och äter döda kaniner...

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 22 januari 2003, 15:49

Flikkan skrev:...Vilket tyder på att filmskaparna gjort fel.
Om de nu skulle göra Gollum som en "Vad-Frodo-kommer-att-bli"-figur så hade de väl kunnat göra honom mer förskräcklig.

Som det är nu vill väl folk bara att Elijah ska bli en väsande liten apa som kryper omkring och äter döda kaniner...
Du har rätt flikkan.. jag tyckte iof Gollum var mkt bra i filmen.. men han är FÖR "ET-söt".. skulle varit mer vidrig och slemmig..

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 22 januari 2003, 17:14

Jag måste säga att han (Sméagol) är väldigt "söt" i filmen, och med rätta. Sméagol är en tragisk individ som försöker vara snäll och söker uppskattning och tycker om att leda Frodo och Sam på "rätt väg". Det är förmodligen något som tilltalar tonåringar och även andra. Men den andra (Gollum) är en vidrig liten sak. Han ser bara ringen. Ringen är nummer ett och Gollum påminner Sméagol hela tiden vad det är de behöver. Det är Gollum som är den starka, den som Sméagol hela tiden försöker kämpa emot men han är allt för svag för att lyckas. I slutscenen ser man deras kamp emot varandra och Sméagols förlust. Där ser man det vidriga i denna varelse.

Sméagol = Söt, gullig och faktiskt god

Gollum = Vidrig, slemmig, vriden i sinnet och ond.

/Rally

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 januari 2003, 17:35

Jag har aldrig tänkt ens Sméagol som speciellt god. Inte som den onda Gollum, mer som en ungdom som halkat snett... Försöker göra sig god, men är ond innuti. Bara för att han varit hob en gång måste ju inte betyda att han är god.

Användarvisningsbild
Ynnej
Ny medlem

Inlägg av Ynnej » 22 januari 2003, 17:47

Varken Gollum eller Sméagol är särskilt goda tycker jag (speciellt inte Gollum) men Sméagol vill ju iaf hjälpa till då och då, även om han själv vinner på det..
Att göra Gollum slemmig tycker jag är lite fel.. han har ju trots allt varit en hob en gång i tiden och det är ju bra att han inte är grön t ex...
Söt är han ju då och då i filmen och hans röst kan ju vara rolig ibland, men jag förstår ändå inte hur man kan tycka att han är bäst i filmen pga bara det...

Skriv svar