Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.
Detta ämne kanske har väl diskuterats litegrann i de andra trådarna.
Jag undrar bara, varför gjorde de Gollum till en gullig publikfavorit??? Vad jag minns av böckerna beskrivs han som fullkomligt avskyvärd? För er som använder Lunarstorm (nej jag är ingen fjortis, har passerat det stadiet för några år sedan), har nog noterat den lilla remsan där medlemmar kan SMS:a in en rad som alla inloggade kan se (nej jag har inte sjunkit så lågt). Jag citerar så gott det går (vad jag kommer ihåg):
"SexyGirl F14: It's mine, my own, my precious... Någon mer än jag som gillar Gollum?"
Jag blev lite illamående och tänkte att Gollum kanske blivit någon form av fjortisälskling?
Gollum är ska inte vara gullig eller rolig på något sätt. Möjligen en tragisk karaktär som man kan känna medlidande för (därav kanske man kan få ut något humoristiskt).
I boken besrkiver ju Tolkien hur denne varelse - när vågat sig ut i vildmarken - hoppade in genom fönster och rövade bort spädbarn för att sedan äta upp dem? Eller minns jag fel?
Jag blev lite besviken bara, hade inte tänkt mig Gollum som något litet gulligt djur, snarare som en slemmig, avskyvärd...ja ni vet. Visserligen vet man ju inte, det är ju i tvåan han sviker, då kanske man får se hans rätta jag.
En grej till, i filmen får man intrycket av att Frodos "svek" när Gollum tillfångatas av Faramir och hans män, är den enda anledningen till att den dåliga sidan av Gollum kommer tillbaka. Är det så i boken? Kommer inte riktigt ihåg.
För övrigt tyckte jag filmen var riktigt bra, lite smågrejer störde man väl sig på men det är nog oundvikligt när har man läst böckerna.
Stämmningsskapande, dock inte så mycket som ettan.
Tack för mig!
PS. Skrev detta ganska snabbt och jag orkar inte läsa igenom det, hoppas att dumheter som stavfel och liknande inte förekommer...