Extended Version
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Extended Version
Hur många har köpt Extended Version? Vad tycker ni (om ni sett den)?
Själv sprang jag ner på stan och köpte den direkt efter skolan men har inte hunnit sett den än, ska göra det om typ en halvtimme då pappa fixat klart med dvd-spelaren.
Själv sprang jag ner på stan och köpte den direkt efter skolan men har inte hunnit sett den än, ska göra det om typ en halvtimme då pappa fixat klart med dvd-spelaren.
-
Trippad kick
- Medlem
Jag har köpt den!!!köpte den väl vid lunchtid, drog med mig en killkompis att handla. Jag köpte fyra-discars-paketet, tyckte det var det bästa eftersom jag inte känner något större behov av de där bokstöden som man får i collectors edition och jag ville inte bara ha den "vanliga extended versionen"..har dock ännu inte hunnit se mästerverket, ska nog sitta uppe i natt 
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Trippad kick
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
Extended
Jag gav 399 kr för den "vanliga" extended.
Jag tycker den är lysande. Jag kan egentligen inte förstå varför scenerna inte var med i orginalet.
Jag har iofs hört att special effects/dataanimations -avdelningen var så överbelamrad med jobb mot slutet att man inte hann göra scenerna med Gollum i tid för premiären.
Det skulle kunna vara en förklaring.
Jag tycker den är lysande. Jag kan egentligen inte förstå varför scenerna inte var med i orginalet.
Jag har iofs hört att special effects/dataanimations -avdelningen var så överbelamrad med jobb mot slutet att man inte hann göra scenerna med Gollum i tid för premiären.
Det skulle kunna vara en förklaring.
-
Trippad kick
- Medlem
Måste bara fråga... Det är inte bara jag som haft problem med skalman? Det har stått "Sidan kan inte visas" nu ett ganska bra tag. Samma för er eller?
Japp...
Jag tycker väldigt bra om the extended, det känns som en helt ny film. Tyckte verkligen om alla dessa extra scener, speciellt dom från Lothlorien, det kändes lite bättre eftersom man fick se scener i dagsljus med...Igår skulle jag ha en liten filmkväll med systern, hon har hackat så mycket på SoR och sagt att det bara är en massa strunt så igår var det liksom upp till bevis (jag skulle visa att den var bra)hon tittade på den med mig, men kunde inte ta det seriöst, tösen skrattade grymt mycket åt allt(speciellt Pippin ..)Vissa saker fick jag förklara för henne som hon absolut inte fattade, sen började hon skratta. Hon fattade inte varför vissa alver såg ut som lampor och vissa inte, när hon undrade vad en palantír va fick jag säga att det var en slags teve, kunde ju inte förklara så nogrant.. Tösen hade lite svårt för att komma ihåg alla namn så hon kallade Galadriel för "farmorn"(råkade nämna att Galadriel var Arwens mormor). Aragorn blev för henne någon slags krydda(hon tyckte det lät som oregano)..hmm hon fick min mina saga att bli till en slags töntig skämtfilm, fast jag hade ingen aning om att man kunde skratta så mycket åt lotr som vi gjorde..
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Köpte den för 399:- på TV-spelsbutiken här i Skövde. Kollade filmen i tisdags (stax innan forumet dök), och måste säga att den är i många stycken en klar förbättring. Vissa scener har bara förlängts med några sekunder, medan andra är helt nya och flera minuter långa. Rollfigurerna får mer utrymme, särskilt Boromir, Merry & Pippin, Legolas samt Gimli. Bakgrundsinformation som ger en fylligare midgårdskänsla finns det en hel del av, och alvprocessionen när Frodo och Sam lämnar Fylke är mycket vacker (och ger inte minst bättre förståelse för senare referenser till alver, Väst, m.m.). Den ojämförligt största förbättringen står Lothlorien-scenerna för. Gåvorna, mer dialog, mer bakgrund och tid att pusta ut efter Moria. Oförlåtligt att bioversionen inte innehöll de här scenerna.
- Flikkan
- Medlem
Håller med, extended var underbar! Ett fel bara; att Boromir redan vid Elronds rådslag åtrådde Ringen, jag tänker mig mer det efter typ Lórien. Scenen då Sam och Frodo ser alverna var underbart vacker! Extramaterialet har jag också hunnit kolla igenom, vart positivt överaskad
. Gillade speciellt bitarna The Fellowship Of The Cast, den där med en Hobbits liv ungefär (kommer inte ihåg vad den hette
) och Musik-grejerna. Vart chockad då jag upptäckte att det var en liten pojke som sjöng näst sista låten på soundtracket, hade faktiskt ingen aning om det. Nu tycker jag bara att den är ännu mer underbart vacker..
Snyftlåt ju.
B Hellqvist skrev:Köpte den för 399:- på TV-spelsbutiken här i Skövde. Kollade filmen i tisdags (stax innan forumet dök), och måste säga att den är i många stycken en klar förbättring. Vissa scener har bara förlängts med några sekunder, medan andra är helt nya och flera minuter långa. Rollfigurerna får mer utrymme, särskilt Boromir, Merry & Pippin, Legolas samt Gimli. Bakgrundsinformation som ger en fylligare midgårdskänsla finns det en hel del av, och alvprocessionen när Frodo och Sam lämnar Fylke är mycket vacker (och ger inte minst bättre förståelse för senare referenser till alver, Väst, m.m.). Den ojämförligt största förbättringen står Lothlorien-scenerna för. Gåvorna, mer dialog, mer bakgrund och tid att pusta ut efter Moria. Oförlåtligt att bioversionen inte innehöll de här scenerna.
Mmm.. då jag tyckte att både Gimli o Boromir fick för lite scrren-time var det ju redigt bra att ffa de fick större plats.. samt Pippin o Merry.
Summan av kardemumman = En superfilm blev än bättre!
Jag hyrde vhs versionen med extrascenerna, eftersom jag kände mig snål... Det är förstås möjligt att jag skaffar en längre fram.
Var det bara jag som inte fattade varför PJ & co hade klippt bort en del av Isildurs död? Jag tyckte den delen blev mycket bättre i extended version. Annars förstod jag i stort sett varför de andra scenerna var borttagna, även om jag gillade den här versionen bättre. Det enda jag irriterade mig på var tidshoppet i början, när Gandalf knackar på Bilbos dörr och handlingen sedan hoppar tillbaka till när frodo möter densamme.
Var det bara jag som inte fattade varför PJ & co hade klippt bort en del av Isildurs död? Jag tyckte den delen blev mycket bättre i extended version. Annars förstod jag i stort sett varför de andra scenerna var borttagna, även om jag gillade den här versionen bättre. Det enda jag irriterade mig på var tidshoppet i början, när Gandalf knackar på Bilbos dörr och handlingen sedan hoppar tillbaka till när frodo möter densamme.
-
Trippad kick
- Medlem
Att dom kortade ner Islidurs död berodde väl antagligen på att "det bara tog extra tid" man förstod ju liksom att han dog ändå i filmen utan det där de först klippt bort, även om när Isildur plumsade ner i vattnet var väldigt bra och kul att se..Har tyvärr inte ännu haft tid till att se allt extramaterial, har småkikat lite på disc 1, när fillipa, fran och peter(heter de så?) berättar om typ varenda scen, trevlig att se på. Måste säga att jag inte blev klokare när de babblade om Saruman&Gandlaf fighten alls, suck vad den känns onödig..
- Flikkan
- Medlem