Tolkientexter på svenssonblogg

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av lampros » 11 juni 2009, 12:19

På min blogg "Svenssongalaxen" har jag skrivit en del om Tolkien. Överst i scrollen på denna länk finns ett slags översiktsartikel, en smart essä om hur Tolkien började med att konstruera sitt fantasiland som en hobby, ett tittskåp, ett diorama, men att sedan verkligheten sipprade in och gjorde berättelserna till smärre klassiker:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... el/Tolkien

Längre ner i scrollen finns det texter om C. S. Lewis och lite annat. Lewis må ha varit mindre konstnärlig än Tolkien men han hade mer att säga om ni frågar mig.

Själv läste jag Tolkien som mest ingående i början av 80-talet, då var det RELIGION för mig... Filmerna och dagens kult säger mig inte så mycket; dock är jag nybliven, lycklig ägare till de inbundna Edelfeldt-utgåvorna från 1978. En hörnsten i bokhyllan.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av lampros » 22 juni 2009, 09:20

Härmed ännu en Tolkientext av mig. Dock inte på min egen blogg, utan på sajten VETSAGA:

http://vetsaga.se/?p=35

Det är en essä där jag dristar mig att jämföra Tolkien med Ernst Jünger. Båda var ju på västfronten under första världskriget, till exempel. Läs till exempel om hur de första utkasten till Ringtrilogin skapades i smutsiga skyddsrum under pågående bombardemang...

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av Ohlmarxisten » 15 augusti 2009, 10:26

lampros skrev:[...] de första utkasten till Ringtrilogin skapades i smutsiga skyddsrum under pågående bombardemang...
Tar du inte i lite väl nu?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av lampros » 15 augusti 2009, 12:57

Ohlmarxisten skrev:
lampros skrev:[...] de första utkasten till Ringtrilogin skapades i smutsiga skyddsrum under pågående bombardemang...
Tar du inte i lite väl nu?
Det där läste jag på någon engelsk, Tolkienvänlig sajt. Det ska ha varit krönikepastischer typ "Angbands förstöring".

Pengolodh
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2007, 21:09
Ort: Gondolin

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av Pengolodh » 15 augusti 2009, 21:28

lampros skrev:[...] de första utkasten till Ringtrilogin skapades i smutsiga skyddsrum under pågående bombardemang...
De första utkasten till Ringtrilogin skrevs runt årsskiftet 1937–1938. Vad hade Tolkien i skyddsrummet att göra undrar man. Det var inga krönikepastischer utan gick i samma stil som The Hobbit. Kan läsas i The History of Middle-earth.

De första utkasten till Silmarillion lär ha kommit till i slutet av 1916, efter att Tolkien skickats hem från Somme.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av lampros » 16 augusti 2009, 07:10

Vad jag menar är att texter av kröniketyp, typ de Tolkien byggde Silmarillion av, är del av den myt som ligger till grund för ringtrilogin. De spelar ju i samma värld så att säga.

Att han skrev de första utkasten 1916 på sjukpermis efter Somme skriver bland annat Humphrey Carpenter i sin biografi. Att han skrev de vid fronten har jag läst på en sajt, http://www.tolkiensociety.org/tolkien/biography.html

Härmed ett citat, den bärande biten om "skrivande i skyddsrum vid fronten" kommer i sista stycket:
Unlike so many of his contemporaries, Tolkien did not rush to join up immediately on the outbreak of war, but returned to Oxford, where he worked hard and finally achieved a first-class degree in June 1915. At this time he was also working on various poetic attempts, and on his invented languages, especially one that he came to call Qenya [sic], which was heavily influenced by Finnish - but he still felt the lack of a connecting thread to bring his vivid but disparate imaginings together. Tolkien finally enlisted as a second lieutenant in the Lancashire Fusiliers whilst working on ideas of Earendel [sic] the Mariner, who became a star, and his journeyings. For many months Tolkien was kept in boring suspense in England, mainly in Staffordshire. Finally it appeared that he must soon embark for France, and he and Edith married in Warwick on 22 March 1916.

Eventually he was indeed sent to active duty on the Western Front, just in time for the Somme offensive. After four months in and out of the trenches, he succumbed to "trench fever", a form of typhus-like infection common in the insanitary conditions, and in early November was sent back to England, where he spent the next month in hospital in Birmingham. By Christmas he had recovered sufficiently to stay with Edith at Great Haywood in Staffordshire.

During these last few months, all but one of his close friends of the "T. C. B. S." had been killed in action. Partly as an act of piety to their memory, but also stirred by reaction against his war experiences, he had already begun to put his stories into shape, . . .. in huts full of blasphemy and smut, or by candle light in bell-tents, even some down in dugouts under shell fire [ Letters 66]. This ordering of his imagination developed into the Book of Lost Tales (not published in his lifetime), in which most of the major stories of the Silmarillion appear in their first form: tales of the Elves and the "Gnomes", (i. e. Deep Elves, the later Noldor), with their languages Qenya and Goldogrin. Here are found the first recorded versions of the wars against Morgoth, the siege and fall of Gondolin and Nargothrond, and the tales of Túrin and of Beren and Lúthien.

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av Ohlmarxisten » 16 augusti 2009, 08:48

lampros skrev:Härmed ett citat, den bärande biten om "skrivande i skyddsrum vid fronten" kommer i sista stycket [...]
Skrivande och skrivande, som Tolkien sa:
That's all spoof. You might scribble something on the back of an envelope and shove it in your back pocket, but that's all. You couldn't write. This [his study] would be an enormous dugout. You'd be crouching down among the flies and filth.

http://www.nytimes.com/1967/01/15/books ... rview.html

Pengolodh
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2007, 21:09
Ort: Gondolin

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av Pengolodh » 16 augusti 2009, 21:14

lampros skrev:Vad jag menar är att texter av kröniketyp, typ de Tolkien byggde Silmarillion av, är del av den myt som ligger till grund för ringtrilogin. De spelar ju i samma värld så att säga.
Aha, trilogin om ringen i väldigt vid bemärkelse. :)
lampros skrev:Härmed ett citat, den bärande biten om "skrivande i skyddsrum vid fronten" kommer i sista stycket
Spoof, var ordet. Vare sig det var skyddsrum eller skyttegravar som Tolkien kurade i.

Superkuf
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 oktober 2006, 11:04
Ort: Superkuf

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av Superkuf » 27 april 2010, 12:30

Jag rekommenderar varmt boken "Tolkien and the Great War" av John Garth. Den beskriver den unge Tolkien både vad gäller militaria, akademika och författarskap. Ger dessutom en hel del inblick i första världskriget ur individperspektiv.

Tolkien hade redan före 1914 börjat skriva historier/dikter som såhär i efterhand kan rekonstrueras som väldigt proto-Silmarillion/Middle Earth. En upptäcksresande når alvernas stad, men upptäcker att alverna själva stuckit - vilket kan ses både som att Noldor återvänt till Middle Earth för att ta tillbaka silmarillerna från Morgoth (hela handlingen i Sillmarillion) eller lämnat Middle Earth för att återvända till Odödliga landen (efterspelet till LOTR). Detta småskrivande fortsatte Tolkien med under både tiden i Frankrike och tiden som semi-sjukskriven officer hemma i Storbritannien. Faktum är att Tolkien aldrig slutade skriva på Sillmarillion, utan efterlämnade en gigantisk mängd tämligen osorterade dokument (vilket gör referensen till en sekreterare något osannolik).

Vad han än formulerade i skyttegravarna muterade under följande decennier till närmast oigenkännlighet. Däremot är många sekvenser i LOTR antagligen rent självupplevda. Döda Träsken, med dess otaliga döda, har stora likheter med västfronten efter (ännu) en misslyckad offensiv. LOTR var dock något han skrev som uppföljare till Bilbo - innan dess hade maktens ringar inte figurerat särskilt mycket i hans tankevärld.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av lampros » 29 april 2010, 07:25

Superkuf skrev:Tolkien hade redan före 1914 börjat skriva historier/dikter som såhär i efterhand kan rekonstrueras som väldigt proto-Silmarillion/Middle Earth. En upptäcksresande når alvernas stad, men upptäcker att alverna själva stuckit -
Fascinerande - en tidig Tolkienstory, utan all den överbyggnad och mytologi han sedan skapade. Allt detta senare gods är så klart klassiker, men det är också intressant att se på de första, stapplande stegen.

Superkuf
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 oktober 2006, 11:04
Ort: Superkuf

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av Superkuf » 29 april 2010, 16:34

lampros skrev: Fascinerande - en tidig Tolkienstory, utan all den överbyggnad och mytologi han sedan skapade. Allt detta senare gods är så klart klassiker, men det är också intressant att se på de första, stapplande stegen.

Jepp. Boken jag nämnde tar upp mycket sådant - hur "alverna" går från att vara älvstora (alltså väldigt små) till människostorlek, hur Tolkien har flera helt separata sagoberättelser (proto-Eräendil, Gondolin och annat) som han dels försöker knåpa ihop och dels hela tiden ändrar. Det är också intressant att se hur det ämne han studerade, filiogi, helt ändrade inriktning under hans livstid. På 1910-talet var det snarare socialantropologi - massor av kultur, myter och litteratur, för att senare omvandlas till mer renodlat "så utvecklas språk".

Boken ger också perspektiv på mycket av Tolkiens skrivande. När Sam i ROTK tittar på den döde österlänningen (han som ramlade ner från olifanten vid Faramirs bakhåll) och undrar vem han egenligen var - om han var i botten ond eller snarare tvingad in i kriget - är det svårt att inte föreställa sig att löjtnant Tolkien stått över någon död tysk och gjort detsamma. Idén till Numenor fick han också troligen under första världskriget.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Tolkientexter på svenssonblogg

Inlägg av lampros » 29 april 2010, 16:57

Superkuf skrev:Det är också intressant att se hur det ämne han studerade, filiogi, helt ändrade inriktning under hans livstid. På 1910-talet var det snarare socialantropologi - massor av kultur, myter och litteratur, för att senare omvandlas till mer renodlat "så utvecklas språk".
Dagens filologi i all ära, den äldre varianten som Tolkien skolades i tilltalar mig. En lära med helhetssyn, en korsväg mellan olika discipliner. Kräver lite extra av sina utövare men när man har folk som Tolkien där så ger det resultat.

Å andra sidan, alla akademiska språkämnen typ döda språk - gammalnordiska, latin-grekiska-sanskrit-hebreiska - förbjuder ju inte utövaren att vara allmänbildad och skolad i mytologi, religion, världsåskådningar och tjofaderittan. Än kan vi skapa en De Lärdas Republik, nu som en virtuell region! Via forum som detta och annat.

Skriv svar