Edoras: Hur mycket byggdes?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Edoras: Hur mycket byggdes?

Inlägg av 1772 » 10 juni 2009, 14:07

Egentligen kopplat till filmen, men men.

Hur mycket byggde man upp av Edoras inför filmningen? Var det enbart små modeller, eller byggdes något fullskaligt alls?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Edoras: Hur mycket byggdes?

Inlägg av B Hellqvist » 10 juni 2009, 17:15

Om du menar själva storhuset, så byggde man en fullskalaexteriör på plats mitt ute i obygden, samt ett antal hus i dess närhet plus en del av pallisaden samt porten. Resten av husen och pallisaden var CGI. Edorasinteriören var ett studiobygge i Wellington. Skådespelarna har i intervjuer sagt att de fick en kick av att filma på plats, med ett så stort och snyggt bygge som inspiration.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Edoras: Hur mycket byggdes?

Inlägg av 1772 » 11 juni 2009, 10:45

B Hellqvist skrev:Om du menar själva storhuset, så byggde man en fullskalaexteriör på plats mitt ute i obygden, samt ett antal hus i dess närhet plus en del av pallisaden samt porten. Resten av husen och pallisaden var CGI. Edorasinteriören var ett studiobygge i Wellington. Skådespelarna har i intervjuer sagt att de fick en kick av att filma på plats, med ett så stort och snyggt bygge som inspiration.
Oj! Finns uppgifter om hur stort det blev?
Jag när en dröm om att göra en replika av det och skapa ett drömhem.

Skulle vara intressant att veta om ritningar finns kvar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Edoras: Hur mycket byggdes?

Inlägg av B Hellqvist » 14 juni 2009, 22:20

Jag kollade i "Bildvärlden i Sagan om de två tornen", men fann bara ett antal skisser. Extramaterialet på extended-DVD:n borde innehålla både en dokumentär och ett antal produktionsfoton. Ritningarna borde finnas kvar, men de är nog Wetas eller Wingnut Films egendom.

preat
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juli 2007, 22:38
Ort: Göteborg

Re: Edoras: Hur mycket byggdes?

Inlägg av preat » 16 augusti 2009, 21:35

Extended visar hela bygget (i princip) av Edoras - Mycket imponerande. Alla tre extended är riktigt kul att kolla, dels de längre versionerna av själva filmen men även dokumentärerna - rekommenderas högt.

Skriv svar