Angående filmen..

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Shosan
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:39

Angående filmen..

Inlägg av Shosan » 11 april 2002, 03:28

I förhandstitten på andra filmen så används stegar vid slaget i Helms klyfta för att ta sig över muren, detsamma som boken. Men eftersom Peter Jackson ville vara så klurig och göra orcher i första filmen utmärkta klättrare (Moria's pelare), så ska tittarna ignorera detta eller ? Eller minns jag fel ? Det deltar väl "vanliga" orcher i slaget ?
Jag lever inte som jag lär och har därför rätt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Angående filmen..

Inlägg av B Hellqvist » 11 april 2002, 08:21

Shosan skrev:Men eftersom Peter Jackson ville vara så klurig och göra orcher i första filmen utmärkta klättrare (Moria's pelare), så ska tittarna ignorera detta eller ? Eller minns jag fel ? Det deltar väl "vanliga" orcher i slaget ?
Det kan vara så att orcherna i Moria är tänkta att vara en särskild art ("goblins of Moria"), och att det mer är standardorcher och uruk-hai som används vid Helms klyfta. Med tanke på urukernas mer människoliknande kroppsbyggnad så verkar de inte vara lika bra klättrare. Har inte sett trailern, så jag vet inte vilka orchtyper som är med i slaget.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 11 april 2002, 11:15

Så är det. PJ har avgränsat Moriaorcherna till en egen underras, något som väl inte helt går stick i stäv mot Tolkiens texter. Det står väl ganska klart från böckerna att orcherna var indelade i en massa olika subkulturer, som inte ens talade samma språk.

Tolkien nämner aldrig några klätterorcher, så detta är väl PJ:s egen uppfinning. En annan sak som utmärker Moriaorcherna i filmen (så vitt jag kunde se), var att de hade annorlunda ögon än övriga orcher, för att kunna se i mörker antar jag.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 april 2002, 17:58

att orcherna talade olika språk tycker inte jag är så konstigt med tanke på dom avstånd som det var mellan de platser som de hållde till på i förhållande till hur det står till hos oss människor...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 april 2002, 19:23

ja, så är det, den enda hela ja funnit är filmad en aning snett också hör man en kille som horklar sej i början...skitfult, sen finns det en nerkortad verision av trailern på inspelad från ett japanskt tv-program med .

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 12 april 2002, 15:01

Var hittade du den?

:|

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 12 april 2002, 22:53

kazaa, båda två... man blir skitskraj på ett ställe, gandalf (eller först saruman, men sen gandalf) hoppar fram och skriker till som fan...blev skraj som bara den. filmen verkar överlag vara väldigt bra filmad, väldigt dyster och fin (det va snyggt när aragorn gick för att visa sej i palantiren för den delen)

dego
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 april 2002, 17:07

Inlägg av dego » 13 april 2002, 01:43

Jag har för mig att det står ganska klart i boken att orcherna i Moria INTE kunde klättra, och att de därför var hindrade från att komma åt Frodo och gänget eftersom de var på olika höjdnivåer eller nåt...
Samt att det var en mur av eld som trollen slängde stenblock över så orcherna kunde kila över. Det verkar ju bli helt överspelat i och med den där klättergrejen.
Iofs så är ju just det där stycket i boken ett av de rörigare och det är banne mig inte helt enkelt att fatta hur de där rummen i Moria såg ut, så det kanske krävdes lite modifiering.
Men nog var det lite irriterande tyckte jag i alla fall.

Shosan
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:39

Inlägg av Shosan » 14 april 2002, 23:30

Om det framgår tydligt i filmerna att orcherna är olika så är det helt lugnt med mig. För er som har problem med p2p kan bero på att ni har nån brandvägg eller liknade. Win XP har ju en egen brandvägg aktiverad efter installation.
Jag lever inte som jag lär och har därför rätt.

Skriv svar