Philip Pullman - jämföra

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Philip Pullman - jämföra

Inlägg av koroshiya » 12 mars 2014, 13:29

Dag den vise skrev:
Torbjörn Holmgren skrev:Philip Pullman som skrev bioaktuella fantasyn Guldkompassen har sagt att de två stora i genren Tolkien och Lewis är knökfyllda med rasism och sexism.
Är hans anklagelse trams? Jag har läst en av hans fantasy och visst framställer han svarta och kvinnor som framträdande karaktärer. Men att inte göra det är väl inte samma som rasism och sexism?
Det var ett väldigt fräckt uttalande av Pullman. Och visst, det finns kanske vissa små detaljer i Tolkien som inte kanske ser så PK ut, men det är så små detaljer att om man skulle bry sig om dem skulle man inte kunna läsa någon äldre litteratur. Och som fantasylitteratur är Pullmans böcker okej och har en del intressanta idéer, och visst, de är bättre än böckerna om Earagon och i klass med Övärlden-böckerna, men fortfarande betydligt längre ner på min så kallade"bra-fantasylitteratur stege" än Lloyd Alexanders "Krönikorna om landet Prydain", Harry-Potter böckerna, Michael Endes Den oändliga historien, Narnia-böckerna ( :P :P :P ), Bilbo och Sagan om Ringen.
Jag läste guldkompassen och de andra böckerna på engelska. I mitt tycke kändes det som att Pullman ville få läsaren att tycka något på ett alldeles för uppenbart sätt. Det var såsom om något saknades i själva skrivkonsten. Jag har också hört andra säga något liknande, och att böckerna tycks vara avsevärt mer populära bland barnen.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Philip Pullman - jämföra

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 6 januari 2015, 20:25

Håller på att läsa om dem, nu på engelska, och jag frapperas över hatet mot kyrkan, dvs institutionaliserad religion. Samt hans föreställning om hur "matter" söker bli "dust", av sig själv. Ingen gud är nödvändig. Klockren ateism, möjligen skulle man kunna se en parallell i Stjärnornas krigs "the force", eller i daoismen.
Han tar även upp hur den förste skapade (ängeln) säger till allt skapat efter honom att han är skaparen, ljuger i syfte att kontrollera, med sin mäktige Metatron som förste general - typisk gnostisk Demiurg tanke. Pullman tar även upp Lilith-myten om hur de rättrogna följer den -kvinna- som lyckades genomskåda den styrande ängeln. Bakom allt ligger kyrkan som bara vill utsträcka sin egen makt för maktens egen skull.

ps läste även hans bok om Jesus och Kristus. Samma gamla gnostiska uppdelning i två gestalter. Ganska tråkig sak.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Philip Pullman - jämföra

Inlägg av varjag » 7 januari 2015, 10:14

institutionaliserad religion
Runt omkring oss! Islam.....
Varjag

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Philip Pullman - jämföra

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 12 januari 2015, 14:39

Tja. Islam liksom protestantismen har inget mellanled mellan gud och individ. Tror Pullman gillar det. Men det vore rackarns intressant att veta hur han ser på islam som religion och samhällssystem. Hittar någon något, posta!
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar