Att utgrunda alvsläkten

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Att utgrunda alvsläkten

Inlägg av Aldarion » 25 april 2007, 07:53

Dat är rörigt med alla dessa släkter och avgreningar, speciellt när de tillhör samma släkt men kallas olika pga deras geografiska tillhåll. Jag har inte Silmarillion hemma, så tänkte att tillsammans kan vi bena ut detta.

Tänkte börja med Teleri, jag tror jag förstått rätt att de som lever i Alqualondë kallas så, medan andra, kvarvarande Teleri i Midgård har fått andra namn, såsom Sindar och Nandor. Vad är skillnaden mellan dessa två?

Fortsätt gärna med någon annan alvsläkt sedan om ni vill.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 25 april 2007, 08:05

största skillnaden är väll att Teleri fåt se Valinors ljus och lyser up? stog något sådant om Noldor skulle ha Valinors ljus i ansiktet.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 25 april 2007, 13:17

Skillnaderna mellan olika grenar av Teleri kan förenklat beskrivas som när (eller om) de avvek från vägen till Aman.

Nandor - stannade kvar öster om dimmiga bergen och grundade bland annat Lórien och Mörkmården.Skillnaden mellan dessa och Silvan (om det finns någon) ligger över mitt vetande. Under Dénethor begav sig en grupp nandoralver senare till Beleriand och kallades där grönalver.

Sindar - Avvek i Beleriand.

Falmari - de som hängde på tåget hela vägen, och alltså bosatte sig i Aman.

Något i den stilen.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 26 april 2007, 06:42

Då, börjar det ljusna lite i Telerikunskaperna. Noldor var väll en homogen grupp? I alla fall i början, innan Fëanor drog iväg med halva ligan.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 27 april 2007, 19:38

Aldarion skrev:Då, börjar det ljusna lite i Telerikunskaperna. Noldor var väll en homogen grupp? I alla fall i början, innan Fëanor drog iväg med halva ligan.
Det var nog till och med mer än halva ligan. Fingolfin, och med honom majoriteten av noldor, följde ju dessutom med.Ffast han fick traska över isen istället för att åka båt. Vill minnas att Silmarillion säger att ytterst få noldor stannar kvar i Aman.

Teleri var väl det övergripande namnet på alla som varken vara Calaquendi eller Noldor?

Avari, de ovilliga. Dessa stannade väl kvar i midgård och iddes inte följa med så långt västerut.

Moriquendi, mörkalver. Någon som minns skillnaden mellan dessa och Avari? (Har inte heller Silmarillion i närheten.)



/Johan

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 27 april 2007, 20:01

Johan Ekstrand skrev:
Aldarion skrev:Moriquendi, mörkalver. Någon som minns skillnaden mellan dessa och Avari? (Har inte heller Silmarillion i närheten.)

/Johan
Moriquendi var de alver som aldrig såg ljuset, oavsett de var Avari som inte rörde på dödköttet det minsta, eller de som orkade hela vägen till Beleriand men inte steg på för att fara till Valinor utan blev Sindar.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 28 april 2007, 07:44

Vanyar var väll en egen grupp har jag för mig, och det finns endast Vanyar i Valinor, inte i Midgård.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 1 maj 2007, 13:26

Vanyar (Ljusalver), var en egen grupp, ja. Alla följde med till Valinor och ingen återvände någonsin (vad man vet!) till Midgård, förutom vid störtandet av Thangorodrim.


/Johan

Skriv svar