"Ny" bok av Tolkien: The Children of Hurin

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

"Ny" bok av Tolkien: The Children of Hurin

Inlägg av Marcus » 17 april 2007, 18:22

Idag släpptes den "nya" Tolkien boken "The Children of Hurin" till försäljning.
A new book by The Lord of the Rings author JRR Tolkien has gone on sale, 34 years after the writer's death.
The Children of Hurin has been completed by his son Christopher from a series of unfinished manuscripts.
Christopher said the story, set long before the events of the Rings trilogy, represents the last major work by his father about Middle-earth.
The book has been illustrated by Alan Lee, who worked on the movie series and helped launch the book in London.
Tolkien's grandson Adam, who worked as assistant editor on the book, was also at the launch.
[...]
Speaking to BBC Two's Newsnight Adam said the book had a different tone to the Rings trilogy.
He said: "It is definitely a tragic tale. I don't know what people will make of it.
"It takes place in a part of Middle-earth that doesn't exist any more when Lord of the Rings takes place but it is very much Middle-earth, it is very much the same world but it is a more serious tale."
He added: "It's a beautiful tale in itself but it may not strike a chord because people feel there aren't enough hobbits in it - because there aren't any."
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6562757.stm

/Marcus

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 17 april 2007, 20:15

Det bereder mig stor tillfredställelse att få tala om för herr administratören att det redan finns en sådan här tråd! :P
viewtopic.php?t=26768

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 17 april 2007, 20:35

Rätt åt mig som inte bläddrade så långt tillbaka :-)

/Marcus

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 17 april 2007, 20:50

Och den har redan inhandlats. En första observation: "thee" verkar inte ha överlevt redigeringen denna gång. Kanske handlar det om en anpassning till en bredare läsekrets.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 22 april 2007, 19:34

Kom gärna med ytterligare information om boken! Funderar på om jag ska inhandla den nämligen.


/Johan

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 22 april 2007, 20:03

Står lite mer om bokens innehåll här http://tolkiensarda.se/new/nyh0703.php#4

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 april 2007, 22:06

På det hela taget innehöll den inget nytt för den som läst och minns tidigare böcker, utom detaljer, men den var bitvis gripande och rörande. Älvan Nellas var så intagande (jag vill gifta mig med henne!), och Morwens öde alltid så känslosamt. Den gav alltså en emotionell upplevelse, så jag för min del ångrar inte att jag köpte den och läste den.
Några saker att beklaga: Illustrationerna var onödiga och alltför realistiska. Jag hade velat ha mer stiliserade tidigmedeltida bilder, som i sagan om smeden och stjärnan, om jag minns rätt. Vidare undrar jag om inte Hadors hjälm på omslaget borde ha en mask för ansiktet, eller har jag fattat det fel?

Kartan i slutet av boken är invikt två gånger, så det tog en stund för mig att finna den, men det är troligen gjort för att den som vill skall kunna ha den uppslagen vid läsningen.
Den tidiga historien om Turambars upptagande bland Valar och hans envig med Morgoth vid tidens slut är inte med, men JRRT hade kanske avskaffat det senare, och hur som helst är det ju Túrins och Nienors mänskliga liv som skildras, som de var kända för eftervärlden, och inte Mandos profetia.
För den som tyckte om hobbitar men inte tyckte om Silmarillion är nog denna otillgänglig, eftersom den är skriven i samma arkaiserande och förhållandevis avlägsna stil som Silmarillion, ehuru något fylligare.

Skriv svar