Patetiskt..

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

Patetiskt..

Inlägg av Kampuchea » 31 augusti 2002, 23:02

..jag är inget större sagan om ringen-fan, även om jag tyckte att filmen var väääldigt bra; jag har t.ex. inte läst någon utav böckerna..

..därför har jag en fundering kring det jag tycker förstör hela filmen och som är det mest patetiska jag någonsin bevittnat på en vit duk, såvida det inte finns någon vettig förklaring till detta; när ett sällskap om nio ska väljas ut för att föra ringen till mordor, ett uppdrag som hela världen står och faller med, så är fyra ut av dom nio små, lätt handikappade hober..(!)

..att frodo är med i sällskapet är ju självklart, men dom andra tre..??..när representanter från hela midgård samlas till rådslag så är det inte nån som ens protesterar, när dessa klumpiga inkompitenta hober (merry, pippin samt sam), rusar fram för att följa med "the fellowship" till domedagsberget och förstöra ringen..man får nästan intrycket av att alla stora ledare i midgård tar det där med liv och död lite med en klackspark..

..om dom nu ska vara nio, vilket kanske är en lagom siffra, så borde det väl vara vettigare att ta med ytterligare en skicklig krigare, typ legolas eller aragorn, eller ännu en magiker, istället för 3 små klena, klantiga, duma och ovärldsvana hober..?!..det är ju trots allt en del som står på spel..finns det någon förklaring till varför dessa hober är med så skulle jag gärna vilja höra den..!!

Beleg Strongbow
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 6 augusti 2002, 19:28
Ort: Doriath

Inlägg av Beleg Strongbow » 1 september 2002, 00:34

Det är vänskapen hoberna emellan som är den stora nyckeln i valet. Utan vänner omkring sig skulle Frodo kollapsat . Ringen hade ätit upp honom snabbare än någon hunnit säga "Banan-sufflé" och då hade historien blivit betydligt kortare. Så det är för kemin inom gruppen som de små glada hoberna kommer till hjälp. De vet inte om alla faror som lurar.. men det man inte vet tar man ingen skada av och deras goda humör och offervilja är minst lika viktig som en stark krigare.

Hoppas du förstår vad jag menar.. :)

Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

...

Inlägg av Kampuchea » 1 september 2002, 00:57

..har ändå lite svårt att få ihop det..

..i filmen (vet ej hur det är i boken), så kom ju merry, pippin å sam med endast för att dom själv föreslog/tjatatde om detta..om dom inte hade tjuvlyssnat, hade dom ju inte följt med..det där med att deras humör skuöe spela sån stor roll har jag svårt å ta till mig, då samtliga i sällskapet är erfarna krigare som vet vad uppgiften är, och dessutom verkar merparten snarare irriterade på hobernas sällskap..

..sen har jag lite svårt att tro att t.ex. dvärgen i sällskapet skulle förstå att övriga hober måste följa med, eftersom annars skulle ringen "äta upp" frodo o.s.v...varför ifrågasätter han inte.?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 1 september 2002, 10:43

Visst är hoberna små och kan kanske anses som klena, men man får ha i baktanke att Tolkien ville ha några små figurer med för att visa att storleken inte spelar någon roll, hoberna uträttar ju mycket lite senare och det står ju att det inte skulle hjälpa om tex världens största ryttarhär drog fram till Mordor för att förstöra ringen. Dessutom är ju hoberna gjorda av mer styrka och uthållighet än de ser ut för. :)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 11:00

Trippad och Beleg har redan svarat ganska bra, tycker jag.

I boken är det ju bara Sam som störtar in på Rådslaget, medan Merry och Pippin "tjatar till sig" att få följa med i en senare scen. I boken är ju Elrond emot att de ska följa med, men Gandalf ger oväntat bistånd.
?There remain two more to be found,? said Elrond. ?These I will consider. Of my household I may find some that it seems good to me to send.?
?But that will leave no place for us!? cried Pippin in dismay. ?We don?t want to be left behind. We want to go with Frodo.?
?That is because you do not understand and cannot imagine what lies ahead,? said Elrond.
?Neither does Frodo,? said Gandalf, unexpectedly supporting Pippin. ?Nor do any of us see clearly. It is true that if these hobbits understood the danger, they would not dare to go. But they would still wish to go, or wish that they dared, and be shamed and unhappy. I think, Elrond, that in this matter it would be well to trust rather to their friendship than to great wisdom. Even if you chose for us an elf-lord, such as Glorfindel, he could not storm the Dark Tower, nor open the road to the Fire by the power that is in him.?
Man kan ifrågasätta Gandalfs vishet här, men dels hade han lång erfarenhet av hobbitar, och dels var han en maia, och hade möjligen någon insikt, som Elrond inte hade.

Hur som helst fick ju Gandalf rätt. Merry, Pippin & Sam blev betydelsefulla i senare skeenden och uträttade betydligt mer än exempelvis Gimli och Legolas. Merry hjälpte ju till att fälla Stornazgûlen, Pippin räddade livet på Faramir (även om det ju indirekt innebar Théodens död) och om inte Sam hade varit hade Frodo aldrig kunnat nå målet i slutändan.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Inlägg av Vidugavia » 1 september 2002, 13:17

Gandalf ger sitt bistånd, ja, men kanske inte som den gamle mysgandalf utan som den förutseende planeraren Gandalf.

Hoberna är, förutom mysiga vänner, också reserver. Särskilt då Merry och Sam. De följer med så att de kan ta över ringen när, inte om, Frodo kolapsar under dess tyngd. Både exemplet Gollum och Bilbo visade att hober är mycket motståndskraftiga mot ringen, varför Gandalf ser till att få med sig lite extrahober. För vem skulle annars ta över ringen om något hände med Frodo.

Gandalf: Nej, vilket han redan sagt. Han vågar inte röra ringen.

Aragorn: Nej, skulle vara väldigt farligt. Aragorn skulle kanske få för sig att utmana Sauron.

Boromir: Katastrof

Legolas: Kanske, men han är alltförmycket uppe i det blå och skulle nog kunna få en och annan underlig idé av ringen.

Glorfindel (om han följt med): Nej, av samma skäl som hos Gandalf.

Gimli: Kanske, dvärgar är också ganska motståndskraftiga mot maktens ringar men varför chansa. Ingen dvärg har någonsin burit ringen.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 1 september 2002, 13:25

så borde det väl vara vettigare att ta med ytterligare en skicklig krigare, typ legolas eller aragorn, eller ännu en magiker
ingen av de här typerna växer ju på träd precis, aragorn är ju dúnedains okrönte kung, legolas är son till sylvanernas kung, och det vimlar ju inte av magiker i sagan om ringen som i alla annan tusen-fantasy, utan det finns bara en god trollkarl till i midgård förutom gandalf(radagast heter han) de 3 andra trollkarlarna har fallit för det onda redan.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 1 september 2002, 15:59

Danne skrev:Merry hjälpte ju till att fälla Stornazgûlen
Det var väl egentligen svärdet som gjorde det det hade inte så mycket att göra med Merry ju! Och självklart var det ju Bombadill som gav honom det! :D
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 19:13

Det var väl egentligen svärdet som gjorde det det hade inte så mycket att göra med Merry ju!
Själva poängen är ju att det var förutspått att Stornazgûlen inte skulle fällas av någon man. Därav Merrys och Éowyns gemensamma insats. Svärdet hade antagligen inte varit till mycket nytta om exempelvis Aragorn hade haft det i sin hand.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 1 september 2002, 20:53

"Detta var slutet för svärdet från Kummelåsarna, fornsmidet från Västerness. Men han hade gärna velat veta den mans öde som en gång för länge längesen långsamt och med konst arbetat detta svärd i det norra kungariket den tid då Dunedain ännu var unga och deras värsta fiende var Angmars fruktade välde med dess trollkarlskung. Ingen annan klinga på jorden, om än så stark hade svingat den, kunde ha tillfogat den fientlige demonen ett sådant sår, som klöv hans odödliga kött och bröt den svarta magi som sammanknöt hans osynliga muskler och senor med hans vilja."
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Glimjaur
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 september 2002, 19:56
Ort: Tänndalen, Härjedalen, Sverige
Kontakt:

Hmm...

Inlägg av Glimjaur » 1 september 2002, 21:49

Eöwyn skulle aldrig klarat att Häxmästaren själv, dom behövde Hobens kärlek till allt han hållde kärt för att dräpa denna varelse av ondska. :mrgreen:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 22:22

Du behöver inte citera, Bombadill_dyrkaren, jag vet vad där står.

Självklart var det avgörande vilket svärd Merry hade, det har jag aldrig sagt något annat om, men lika avgörande var det att det var just Merry som höll i det.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 2 september 2002, 22:18

ja men det kunde väl lika gärna ha varit t ex pippin eller sam eller frodo eller eowyn eller gandalf eller gimli eller legolas elelr vem som helst förutom en människa av manligt kön!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 september 2002, 22:54

Bombadill_dyrkaren skrev:ja men det kunde väl lika gärna ha varit t ex pippin eller sam eller frodo eller eowyn eller gandalf eller gimli eller legolas elelr vem som helst förutom en människa av manligt kön!
Legolas och Gimli red med Aragorn, Pippin var inne i staden, Sam och Frodo var visst upptagna med något annat, Gandalf var inte där, och den dödande stöten utdelades faktiskt av Éowyn. Merrys hugg distraherade (och möjligen även försvagade) Häxmästaren, så att Éowyn hann slå till.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 3 september 2002, 18:57

Legolas och Gimli red med Aragorn, Pippin var inne i staden, Sam och Frodo var visst upptagna med något annat, Gandalf var inte där, och den dödande stöten utdelades faktiskt av Éowyn. Merrys hugg distraherade (och möjligen även försvagade) Häxmästaren, så att Éowyn hann slå till.
Eh? Det var väl ändå Merrys hugg som tog kål på Häxmästaren? Kollar upp, för så står det inte i den svenska versionen...*kollar upp* JAG HAR HITTAT DET GROVASTE FELET I HELA LOTR! I den engelska versionen tar Eowyn kål på Häxmästaren, men i den svenska står det

"Raglande rätade han upp sig och med uppbjudande av sin sista styrka drev han med otroligt hugg sin klinga mitt mellan kronan och manteln när de breda axlarna böjde sig ner mot henne"

Han ska vara hon...

Skriv svar