Fråga, om arwen.?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
grunkan
Ny medlem

Fråga, om arwen.?

Inlägg av grunkan » 7 april 2002, 22:53

Hej!

Jag surfade lite och hittade detta..

<-- Arwen at Helm's Deep -->
(on Asfaloth)
http://www.quintessentialwebsites.com/l ... 07.htm#VII

här hittade jag det.. lite ner på sidan..
Ska hon vara där ?? det är väl inte så i boken.

Kan det vara det som Peter snackat om förändring ?? eller är det lögn?

//grunkan

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

En hel del

Inlägg av Fasans Lord » 7 april 2002, 22:59

En hel del har väl förändrats när det gäller Arwen m.m.?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 7 april 2002, 23:01

Ja, hon mötte ju dom i Vattnadal, la magin så att floden i Vattnadal sjölde över Nazghûlerna, förmodligen för att det inte ska vara så mansdomminerat.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 8 april 2002, 10:53

Arwen har antagligen sin utökade roll dels eftersom PJ tyckte det var för mansdominerat och dels för att få igång Arwen + Aragorn = Sant på ett tidigt stadium. Vad som oroar mig lite är att Eowyn/Faramir - delen kanske tonas ner om det här fortsätter i de följande filmerna.

:(

*P* står förresten för Pylades. Av någon anledning kunde jag inte logga in med det namnet... Jag kanske skrev fel på e-mailet? :oops:

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 8 april 2002, 12:15

Tyvärr kan jag bekräfta att Arwen verkligen ÄR med i helms deep. Såg en bild på internet som verkade väldigt äkta. Där ser man Gandalf o co som krigar runt vid helms deep och bland dem syns tydligt Arwen. Tycker inte att det är så särskilt bra.. Frågan är ju vad som kommer sen. Åker Arwen snällt tillbaks till Rivendell efter slaget eller hänger hon med till Isengard? Och sen på dödens stig? Och sen på Pellenor?? Att Arwen var med vid Rivendell var egentligen ganska lugnt, hon bor ju där. Men vid Helms deep? vafaan? Nu när Eowyn kommer in i storyn ska väl inte Arwen fjanta runt och dra alla uppmärksamhet.. :(

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 8 april 2002, 12:27

Jag tvivlar i alla fall starkt på att PJ väljer att visa när Arwen syr på Aragorns fana... Fast det kanske är lika bra, det är inget av feminismens största ögonblick... Undrar om Gimli och Legolas orchdräpar-tävling är med i nästa film. :)

Egentligen vet jag inte varför jag bryr mig om filmerna, det är ju böckerna som räknas...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 april 2002, 12:59

vad hemskt! Räckte det inte med att Arwen räddade Frodo en gång för mkt?

jag blir mer och mer arg på PJ var dag som går...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 8 april 2002, 15:00

Vad jag vet så är det sant att PJ filmade Arwen vid Helms klyfta. Men senare information tyder på att PJ har beslutat sig för att inte ha med de scener där hon slåss.

Att hon är där, exempelvis för att överlämna Aragorns standard, i stället för sina bröder, gör mig inte så mycket... Bara vi slipper se henne slåss!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

RE:flikkan

Inlägg av hangatyr » 8 april 2002, 15:06

Flikkan, du måste inse att film och bok inte är samma sak: det går inte att följa en boks handling helt slaviskt i ett filmmanus utan att filmne blir helt omöjlig att se med någon forma v behållning. Enda undantaget (dvs det som bekräftar regeln, heheh) är Dune, där till och med dialogen är mer eller mindre identisk!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 april 2002, 15:10

mm, iofs.

men med tanke på bilderna där uppe, FYFAN!!! vart rädd....
yääk..

är det bara jag som stör mej på detta:
Arwen syns mkt mer än Sam (bla.) överallt, på alla affischer som finns, på alla bilder som finns, på skiv(vad fan heter det? "bilagan", där låttexterna står)-nånting, så ser man alltid Arwen eller någon annan som inte gjort så mycket egentligen! Jämför Arwen med Sam, vem är mest hjälte????? folk börjar tro att Sam bara är en liten jävel som inte gör nytta alls.. jag säger bara; vänta till tredje filmen!! Arwens "hjältemod" är ju inte ens med i böckerna.... SUCk..

ååh...jag blir så j*vla störd alltså!!!! jag och min älskade Sam....

till Hangatyr: jag vet.... kan int kontrollera mej själv. haha. jag blir bara så arg. sucka.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 april 2002, 15:29

Det intressantaste är väl hur PJ ska lyckas få med henne på ett vättigt sätt. Hoppas verkligen dom har med Gimli och Legolas tävling, det är väl typ repliken från Legolas att han är gladast över att se Gimli än vad han är ledsen/arg för att han loosade som för dom samman (eller?).

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 8 april 2002, 22:39

Jag tror nog att vi kommer få se en hel del mer av Sam i kommande filmer... Han är en av mina favoriter också, så jag hoppas verkligen det!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 9 april 2002, 09:48

ja... det skulle vara väldigt synd om hans roll vart nertonad.
men någonstans sa du väl att de skulle utveckla relationen mellan Sam, Gollum och Frodo, alltså måste han ju synas mer. Det känns som att vi kommer att få se mkt av Sam i andra och tredje :) längtar sååååå efter att få se The choices of master Samwise på film :)... fyfan vad jag kommer att gråta....

:aliengray

fick sån lust att se vad det var för någon krabat, inte sett innan.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 9 april 2002, 12:30

Jag gråter redan! Bilbo och Gollum är visserligen med i filmerna, men jag kan satsa rätt mycket på att ingen någonsin kommer att filma berättelsen om Tuor... :cry:

Hammer
Ny medlem

Inlägg av Hammer » 12 april 2002, 20:25

Det är kul att sam blev bra i filmen. Merry och pippin har jag lite svårt för både i boken och i filmen, undrar hur dom kommer att göra med dom i de andra filmerna men de kan ju va ganska roliga ibland.

Skriv svar