Hjältens utseende

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Hjältens utseende

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 12 november 2006, 01:20

En sak som jag har undrat över sedan jag tidigare i år (2006) läste Howards texter om Conan barbaren är att Conan är lång, har långt rakt mörkt hår och ljusa ögon, och svingar ofta ett långt slagsvärd. Detta låter väldigt likt Tolkiens hjältar, som Turin Turambar och Aragorn Elessar. Finns det ett samband här? Howard skrev i början av 1930-talet, utgivet som "pulp fiction" i USA, och Tolkiens verk gavs ut senare, så jag tror inte att de har influerat varandra, men finns det någon gemensam förlaga, alltså en tidigare litterär hjälte som båda bygger på, eller förelåg en föreställning under mellankrigstiden om den brittiske forntidskämpen som dessa två författare lät förkroppsligas i sina skrifter?

Jurgen.

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 12 november 2006, 12:33

Det där låter som upptakten till en lång artikel. :)
Jurgen Wullenwever skrev:En sak som jag har undrat över sedan jag tidigare i år (2006) läste Howards texter om Conan barbaren är att Conan är lång, har långt rakt mörkt hår och ljusa ögon, och svingar ofta ett långt slagsvärd. Detta låter väldigt likt Tolkiens hjältar, som Turin Turambar och Aragorn Elessar.
Hoberna är ändå de verkliga hjältarna i LotR. Så de största av Tolkiens "hjältar" är ju inte stöpta i stora hjältemallen. Túrin Turambar är för övrigt baserad på Kullervo i Kalevala och Aragorn var i de tidiga utkasten ... hob och hette Trotter.
Jurgen Wullenwever skrev:Finns det ett samband här? Howard skrev i början av 1930-talet, utgivet som "pulp fiction" i USA, och Tolkiens verk gavs ut senare, så jag tror inte att de har influerat varandra […]
Det finns ju ett känt påstående från L. Sprague de Camp att Tolkien läste Howard med nöje. Påståendet och omständigheterna kring det ska kanske tas med en nypa salt, men jag tycker inte att det i sig verkar otroligt att Tolkien läste Howard.
Jurgen Wullenwever skrev:[…] men finns det någon gemensam förlaga, alltså en tidigare litterär hjälte som båda bygger på […]?
Kanske någon av H. Rider Haggards hjältar, som i sin tur byggde på …, som i sin tur …

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 13 november 2006, 20:51

Det var ett givande svar! Jag har stundom tänkt läsa Kalevala, men det har hittills aldrig blivit av, så det är nog dags.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 13 november 2006, 21:47

Om Tolkien funderade medvetet om det här - och det kan han mycket väl ha gjort med tanke på hur genomtänkt det mesta i LotR är - så lär han väl i första hand ha utgått från ett anglosaxiskt perspektiv. Hur såg deras hjälteideal ut? Finns det t ex någon tydlig beskrivning av Beowulfs utseende?

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 14 november 2006, 18:26

Den stegrande kamelen skrev:Finns det t ex någon tydlig beskrivning av Beowulfs utseende?
Inte vad jag minns. Det sägs att han är typ väldig och att han har "lika mycken kraft i sin knutna hand som trettio män" (Collinders översättning). Sedan kan man ju undra vilka av de kännetecken som Jurgen räknar upp som verkligen är centrala för forntidskämpen. Det känns som att vara lång och svärdsvingande är mer centrala kännetecken än att ha långt rakt mörkt hår och ljusa ögon. Och svärdsvingandet får väl sägas stämma bra också på Beowulf, även om det i kampen med Grendel är en poäng att han kämpar med händerna. Mörkt hår och ljusa ögon kanske har mer att göra med att hjältarna är "engelska" än att de är hjältar. Turambars förebild Kullervo är till exempel ljushårig, tror jag. Men det kan ju även ha spelat in att Conan och ännu mer Turambar är något av mörka byronska hjältar. Ja, Aragorn har även han vissa byronska drag när vi först möter honom. Men han visar sig ju senare vara snarast motsatsen till en byronsk hjälte.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 november 2006, 10:37

Nåväl, det var egentligen tjugo år sedan som jag läste Tolkien, och då i Ohlmarks och Adlerbeths översättningar. Under senare år har jag ibland läst de här "History of Middle earth"-böckerna om utvecklingen av T:s fantasier. Det som alltid har slagit mig (som jag minns det) är betoningen av hårfärg och ögonfärg. Antingen har de "ädla" människorna svart hår och grå ögon (Beors hus), eller så har de ljust hår och blå ögon (Hadors hus). Om nu Turins förebild är ljushårig så borde han inte vara utseendemässig förebild. En lustig sak med Turambar är ju annars att han är det enda av Iluvatars barn som upptogs bland Valar. Såg Turambar likadan ut från början som han gjorde senare? Det finns ju många utseenden att applicera på en forntidshjälte, han kan vara slätrakad eller ha helskägg eller mustasch eller polisonger eller pipskägg eller tjugeskägg eller ... Håret kan ju och skifta - blont, rött, brunt, svart, grått,vitt, rakt, lockigt, krusigt, krulligt, kortklippt, långt, avrakat, ... Forna kelter hade ibland kalk i håret så att det stod rätt upp. Han kan vara enögd eller enbent eller enarmad, eller ha ett stort ärr ... Hur som helst så kan jag ju ha fel om personernas yttre (minnet är bedrägligt).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 november 2006, 13:56

Man kan ju lika gärna leta förebilder i Tolkiens omgivning. Luthien och Arwen skulle väl vara hans kvinnoideal personifierat, dvs långt mörkt hår och ljusa ögon (likt hans fru), och då kunde man kanske tänka sig att man kollar hur hans mor såg ut - och därmed även hans far, med tanke på det manliga hjälteidealet.

Det finns väl också en aspekt av att hårfärg signalerar någon slags uppdelning i ursprung i Arda, eftersom Rohirrim är mer ljushåriga medan Gondorianer (och numenoranska ättlingar i allmänhet) är mörkhåriga, vilket skulle visa "nordlig" och "sydlig" bakrgrund.

Och om hjälteidealer bygger på någon slags klassicistisk model, så är ju greker och romare mörkhåriga i stort sett...

Bara några tankar över möjligheter.

Mvh -Dan

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 november 2006, 17:56

Dûrion Annûndil skrev:Och om hjälteidealer bygger på någon slags klassicistisk model, så är ju greker och romare mörkhåriga i stort sett...
"Den blonde Menelaos" i Iliaden är annars lätt att draga sig till minnes, ehuru hårfärgers beskrivning är tämligen relativ.

Jurgen.

Skriv svar