Alla är ju äldre än alla andra
Alla är ju äldre än alla andra
Vad blir lite trött på är att alla som frodo möter är liksom äldre än alla andra.
Ex Tom bombadill är jättegammal, han har funnits från tidens början. Men ännu äldre är enterna. Äldre ändå är Hon monstret osv osv osv.
Klart fjantigt tycker jag. Det ger alla böcker litet av ett löjets skimmer när alla folkslag är så jävla gamla.
Ex Tom bombadill är jättegammal, han har funnits från tidens början. Men ännu äldre är enterna. Äldre ändå är Hon monstret osv osv osv.
Klart fjantigt tycker jag. Det ger alla böcker litet av ett löjets skimmer när alla folkslag är så jävla gamla.
ja tycker inte det är fjantigt, ja tycker snarare det ger en konstig känsla som får en att fundera lite på det oändliga och hur det va på den riktiga sagotiden

den allra äldste, det är vad jag är. tom fanns här före floden och träden. tom minns den första regndroppens och ekollonets fall. han trampade upp stigar långt före de stora folken, och han såg när de små folken kom. han fanns här före kungarna och gravarna, före griftkumlens gengångare. när alverna drog västerut, då var tom redan här, innan havet grävt vikar i landet. han kände de dunkla makternas hemvist i fjärran dagar innan mörkrets konung bröt upp från sitt rike i det yttersta svarta

den allra äldste, det är vad jag är. tom fanns här före floden och träden. tom minns den första regndroppens och ekollonets fall. han trampade upp stigar långt före de stora folken, och han såg när de små folken kom. han fanns här före kungarna och gravarna, före griftkumlens gengångare. när alverna drog västerut, då var tom redan här, innan havet grävt vikar i landet. han kände de dunkla makternas hemvist i fjärran dagar innan mörkrets konung bröt upp från sitt rike i det yttersta svarta
- Never Spirit
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Äldst...
Nja... Jag föredrar faktiskt att inte se gamle Tom avbildad. På tal om gammal förresten, sa inte på Tom och Treebeard(vägrar använda O:s felöversättning, Tolkien skrev inget om Lav) att de var äldst?
Jag håller absolut med Kalimak, Tolkien's böcker bygger ju väldigt mycket på att många är så gammla. Hur skulle för övrigt Gandalf ha kunnat delta i de olika fältslagen om han varit en vanlig 60-70-åring. Anledningen till att både han och alverna betraktas som "visare" än vissa andra är ju att de är så mycket erfarenheter att bygga sin visdom på.
Dessutom är det en speciell känsla när man har läst "Sagan om ringen" för första gången att också kunna läsa stora delar av Midgårds förhistoria och se hur allt hänger ihop.
Dessutom är det en speciell känsla när man har läst "Sagan om ringen" för första gången att också kunna läsa stora delar av Midgårds förhistoria och se hur allt hänger ihop.
- Never Spirit
- Medlem
- Never Spirit
- Medlem
- Lord Alzamoth
- Ny medlem
- Kontakt:
- Never Spirit
- Medlem