Åsikter om Harry Potter

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Låst
jullebulle
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 augusti 2006, 13:56
Ort: jullebulle

Åsikter om Harry Potter

Inlägg av jullebulle » 28 september 2006, 17:51

Hej!

Det här kanske egentligen inte hör hemma på en sida om historia, men det är så att jag är helt insnöad på harry potter just nu, (varför har ingen skapat ett forum om detta redan) och i vilket fall som helst så kommer det ju onekligen att skriva till ett kapitel i historieboken. :) Jag har hört att dödsätarna syftar på nazisterna, och det andra kriget syftar på andra världskriget. :| .
Är det nån som vet varför sista kapitlet i HP 4 heter Början?

Många anti-potterister tyccker att potter uppmuntrar barn till nazismoch satanism, citat från http://www.save-our-children.cephasministry.com:


The following description of the thunderbolt symbol was found at the Christian countercult site:

http://www.crossroad.to/text/symbols.html

THUNDERBOLT: In ancient mythologies from many cultures (Norse, Roman, Greek, Native American, etc.) the lighting bolt would be hurled by male sky gods to punish, water, or fertilize the earth or its creatures. Navaho myths linked it to the Thunderbird, the symbol of salvation and divine gifts. On many children's toys, it represents supernatural power. Double bolts, popular with contemporary skinheads, symbolize Nazi power.

Perhaps you can guess where this is leading... Hitler was heavily into the occult and paganism, and he shared these occult teachings with his followers including the youth. The thunderbolts on the Nazi youth and SS uniforms were occult symbols, just as the thunderbolt on Harry Potter's forehead is an occult symbol. And these Nazi occult practitioners were the ones who massacred millions of Jewish citizens in the Holocaust. Why would the Jewish community now publicize Harry Potter's thunderbolt symbol, which is not only occult but is also reminiscent of the Nazi SS slaughterers? It is absurd!

jullebulle
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 augusti 2006, 13:56
Ort: jullebulle

Inlägg av jullebulle » 28 september 2006, 17:55

jullebulle skrev:Hej!

Det här kanske egentligen inte hör hemma på en sida om historia, men det är så att jag är helt insnöad på harry potter just nu, (varför har ingen skapat ett forum om detta redan) och i vilket fall som helst så kommer det ju onekligen att skriva till ett kapitel i historieboken. :) Jag har hört att dödsätarna syftar på nazisterna, och det andra kriget syftar på andra världskriget. :| .
Är det nån som vet varför sista kapitlet i HP 4 heter Början?

Många anti-potterister tyccker att potter uppmuntrar barn till nazismoch satanism, citat från http://www.save-our-children.cephasministry.com:


The following description of the thunderbolt symbol was found at the Christian countercult site:

http://www.crossroad.to/text/symbols.html

THUNDERBOLT: In ancient mythologies from many cultures (Norse, Roman, Greek, Native American, etc.) the lighting bolt would be hurled by male sky gods to punish, water, or fertilize the earth or its creatures. Navaho myths linked it to the Thunderbird, the symbol of salvation and divine gifts. On many children's toys, it represents supernatural power. Double bolts, popular with contemporary skinheads, symbolize Nazi power.

Perhaps you can guess where this is leading... Hitler was heavily into the occult and paganism, and he shared these occult teachings with his followers including the youth. The thunderbolts on the Nazi youth and SS uniforms were occult symbols, just as the thunderbolt on Harry Potter's forehead is an occult symbol. And these Nazi occult practitioners were the ones who massacred millions of Jewish citizens in the Holocaust. Why would the Jewish community now publicize Harry Potter's thunderbolt symbol, which is not only occult but is also reminiscent of the Nazi SS slaughterers? It is absurd!
Skulle bara tillägga att för att få fram den text jag använt i mitt inlägg så klickar man på a nazi connection in harry potter.

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 2 oktober 2006, 16:10

Jag tycker absolut inte att detta stämmer. För det första var aldrig andra världskriget en kamp mellan två personer som Harry Potter faktiskt är. Snarare mellan fyra i så fall (sir Winston Churchill, Theodore Roosevelt, Josef Stalin och Adolf Hitler).

För det andra så är trollkarlsvärlden inte ockuperad, snarare så bedriver Voldemort och hans Dödsätare snarare en gerillaverksamhet. De har inte invaderat något land och kan inte kontrollera någopt område utan dödar istället de som är ett hot mot dem.

Slutligen så tycker jag att din fråga hörde hemma på ett forum för historia med tanke på att detta rör andra världskriget, men kanske skall inte Harry Potter ligga på JRR Tolkien delen.

MVH: Monty

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 4 oktober 2006, 08:03

Harry Potter - forum finns ju, minst ett på svenska,
http://www.rowlingfanclub.se/


massvis på engelska, t.ex.
http://mugglenet.com/

Men inget underforum här, nej.

Vad gäller andra värlskriget, så finns det ju en anknytning där, men annan än du tror.

Dumbledore besegrade en stor, ond trollkarl. Grenwald??? DETTA skedde vid tiden för WW2. Dvs denne Grenwald? stödde Hitler, och Dumbledore underförstått de allierade...

Vet detta med säkerhet, jag brukade hänga rätt mycket på dessa forum för ett par år sedan.

jullebulle
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 augusti 2006, 13:56
Ort: jullebulle

Inlägg av jullebulle » 1 november 2006, 22:47

Sorry, har inte varit på detta stället så mycket än... dum man känner sig... Hur får man in det på ett eget forum (eller vad det heter)? Hette han inte Grindewald, i så fall? Jag visste inte att Grindewald hade med andra världskriget att göra, jag trodde att hans namn bara var en slags utfyllnad för att få något sagt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 november 2006, 19:14

Som sagt, Harry Potter hör inte hemma i ett Tolkienforum. Tråden låses.

Låst