Va? Corsair, säger du allvarligt att "Peter Jackson har ett öga för detaljer vilket framkommer mer än väl i LoTR"
så skulle jag helt ärligt inte kunna säga att jag håller med.
LOTR-filmerna har en upp sjö av fel och brister som vem som helst skulle se (om han/hon hade läst boken).
Exempel:
1. Tom Bombadill är inte med i filmen alls (det kan jag förlåta mr. Jackson för, för att annars skulle fjolleriet som Bombadill orsakar ta över filmen, antar jag).
2. Dom sade i filmen att dvärgar är "snabba över korta distanser" vilket är RIKTIGT fel. Warhammer, Dungeons & Dragons, Drakar & Demoner och inte minst Herr Jon Ronald Reuel Tolkien själv sade att dvärgarna är "ett kortvuxet, men kraftigt släkte". Dvärgar är egentligen rätt långsamma, men dom är väldigt uthålliga, deras hårda, kalla liv i bergen och gruvorna härdar ju dem en hel del. Också: Korta, kraftiga kroppar håller värmen bättre än långa, smala.
3. Spindeln Shelob, dottern till Ungoliant, dödas av Sam och Frodo i ANDRA delen, egentligen.
inte i den tredje delen, men jag förstår att den scenen är med i den Tredje Filmen, för att annars skulle man knappt se Sam och Frodo för mer än en kvart. Det är förlåtligt.
I flera tidningsartiklar jag har läst (ALLA kan ju inte ha fel, hoppas jag) så framställs Peter Jackson som en typ som inte lyssnar till andra och modifierar berättelsen hur han vill.
Senast redigerad av 1 AzizNas, redigerad totalt 2 gånger.