Liten The Hobbit-fråga

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
saddas
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 augusti 2006, 18:12
Ort: Ad

Liten The Hobbit-fråga

Inlägg av saddas » 23 augusti 2006, 18:21

Hade bara sett trilogin på film innan, när jag kom över ett exemplar av Bilbo - En hobbits äventyr.
Tänkte att den kanske skulle vara kul att läsa.
Hur som helst, min första fråga går till när de blir tillfångatagna av troll och sedan vättar.
De var ju tolv dvärgar. Dvärgar kan väll ändå slåss?
Tre troll tycker jag inte låter som någon jätte-match.
Samma sak när de blir tillfångatagna av vättarna.
Varför kan de inte försvara sig? Är det bara jag som har blivit förblindad av en dålig filmverision?

Nästa fråga går till alverna.
Det skrivs att de sjunger och stojar och retas, o.s.v.
Min uppfattning av alver var snarare att de var seriösa och nästan rena motsatsen.
Ytterligare en filmförblindning?

Tacksam för svar som dämpar min förvirrning. :)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Komplext....

Inlägg av Ori » 23 augusti 2006, 20:08

Bilbo och Ringen-trilogin hänger inte ihop till 100%. Tolkien hade hållit på med texter om sin fantasi-värld i många år när han skrev Bilbo, men han flätade inte in den i sin värld fullständigt eftersom den skrevs som en barn-saga. När han sedan skulle skriva en fortsättning på den populära Bilbo så fick han idéen att förlägga fortsättningen i sin värld när han hade skrivit ett tag. Då blev det lite ändrade förutsättningar eftersom Tolkiens Midgård är mer komplex. Han fick senare "uppdatera" Bilbo för att få bort en del felaktigheter jämfört med Ringen-trilogin. Man kan ana mer "Bilbo-känsla" i de första kapitlen i Ringen-trilogin om man funderar lite på det.

Därför finns det skillnader i de bägge böckerna som inte riktigt går att förklara logiskt.

En annan förklaring är att Bilbo skrevs av Bilbo och Ringen-trilogin i huvudsak skrevs av Frodo, med varsin stil och minnesbild av händelserna.... :wink:


Förhoppningsvis blir du lite minde förvirrad, eller kanske blir det ännu värre 8O ?


--
Jörgen

saddas
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 augusti 2006, 18:12
Ort: Ad

Inlägg av saddas » 23 augusti 2006, 20:19

Aha...
Det är ju förståeligt då Bilbo är skriven långt före och dessutom barnanpassad.
Tänkte inte på det. :)

Tack för svaret.
För övrigt en bra bok, även om den är direkterad till de yngre. :wink:

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 14 september 2006, 20:40

så sant. finns boken i en "redigerad" utgåva som matchar bättre till LOTR?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 14 september 2006, 22:32

Jag kommer inte ihåg exakt vad som blev ändrat, men det är inte några stora skillnader. Förmodligen är alla Bilbo-böcker du kan köpa idag den "nya" versionen (om du inte letar på antikvariat och stöter på ett fynd).

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 september 2006, 01:10

Tolkiens första version av The Hobbit, som skrevs innan ringhistorien var ordentligt uttänkt, publicerades i Sverige under namnet "Hompen". Jag har inte läst den, men vad jag har hört så skiljer den avsevärt från den senare versionen. Bland annat skall Gollum ha frivilligt gett bort ringen som segerpremie i gåttävlingen! Tolkien gjorde senare ytterligare en revidering av The Hobbit, om än inte lika omfattande, och denna finns faktiskt inte översatt till svenska då Hallqvists "Bilbo" kom ut innan dess och sedan aldrig uppdaterats.

Det vore väl på sin plats med en nyöversättning även av The Hobbit nu, tycker jag, både för att jämka samman namnöversättningarna och för att äntligen få med Tolkiens sista redigering.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 15 september 2006, 07:57

Oj, det var länge sedan jag stötte på dig Kamelen :) !

Jag tycks ha blandat ihop de olika varianterna som finns av Bilbo :oops: , tur att det finns någon som håller minnet färskt och kan hålla faktanivån uppe... !

--
Jörgen

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 15 september 2006, 09:54

Den stegrande kamelen skrev:Bland annat skall Gollum ha frivilligt gett bort ringen som segerpremie i gåttävlingen!
Ja, om han bara hade haft den kvar. Han verkar helt klart ha varit villig att ge bort den om man ska tro ursprungsversionen:
Tolkien 1937 skrev:I don't know how many times Gollum begged Bilbo's pardon. He kept on saying: 'We are ssorry; we didn't mean to cheat, we meant to give it our only only present, if it won the competition." He even offered to catch Bilbo some nice juicy fish to eat as a consolation.
Den stegrande kamelen skrev:Det vore väl på sin plats med en nyöversättning även av The Hobbit nu, tycker jag, både för att jämka samman namnöversättningarna och för att äntligen få med Tolkiens sista redigering.
Absolut. :D

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 maj 2007, 18:47

Det här är kanske fel tråd att skriva denna kommentar, men jag läste någonstans på internet, troligen på detta forum, att Hompen skulle finnas i Örebros stadsbibliotek, så jag sökte i deras katalog och återfann den, som skulle finnas på Hagafilialen. Idag besökte jag Hagafilialen för att låna den, men den fanns inte på hyllan, och när jag frågande en anställd, sade han att eftersom den inte hade lånats ut sedan 1994 måste någon ha stulit den, eller så har den förskingrats på något annat vis. Ack och ve, är intet heligt! Den skall i och för sig finns på en annan filial, men ändå!

Jurgen.

Skriv svar