etnicitet

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
brimer
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 juli 2006, 12:37
Ort: Sverige

etnicitet

Inlägg av brimer » 1 augusti 2006, 19:49

Jag undrar om någon har en ide om huruvida Peter Jackson hade några speciella tankar angående etniciteten hos de folkslag som stöttade Mordor i de två sista filmerna (alltså paralleller till nuvarande eller "riktiga" historiska folkslag)? Jag tänker då på de olifant-ridande folket samt de som marscherade in genom Mordors portar då de nästan fick syn på Frodo och Sam.

Herr Nilsson
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 29 juli 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Herr Nilsson » 1 augusti 2006, 23:15

Angående "södringarna", folket från Harad och Haradwaith så säger "de" (minns inte exakt vem/vilka) att de först experimenterade med olika benrustningar/djurhudar för dessa, men sen upptäckte de alltför stroa likheter mellan dessa rustningar och rustningarna hos vissa folk i Afrika, varför de bytte koncept. De lyckades hitta någon liten ö i Indiska Oceanen där man virkade/knypplade sina rustningar, och mer eller mindre snodde rustningarna därifrån.
De trupper som marscherar in genom Svarta Porten borde ju också (med tanke på varifrån de kommer marscherandes) vara söderifrån, men jag känner inte igen några detaljer i deras rustningar från den verkliga världen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 augusti 2006, 01:16

Frågan ska snarare ställas om huruvida Tolkien hade några tankar om etniciteten; Jackson var ju bara uttolkare. Östringarna var i Tolkiens böcker ett folk snarlikt hunner och mongoler, medan de i filmerna fick ett mer generiskt Fjärran östern-utseende. Haradrim bestod dels av folk motsvarande nordafrikaner (Tunisien, Egypten, etc), dels mer negroida folkslag. I Jacksons version var det "nordafrikanska" utseendet mest framträdande. På det hela taget behandlades de "främmande" folkslagen ganska försiktigt i filmerna genom att man undvik alltför uppenbara stereotyper och undermänniskosyn. Likväl blev det en del gny från de mer politiskt korrekta hållen, men för att citera Piraten: "Om man skriver om en synål, så är det alltid någon enögd jävel som tar illa vid sig."

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Inlägg av Corsair » 3 augusti 2006, 15:22

Anledningen till att huvudpersonerna och de mer civiliserade folkslagen är vita är väl just den att publiken i huvudsak är vit. Skulle den gjorts i Japan misstänker jag att huvudaktörerna hade varit asiater, och i arabvärlden hade de varit araber. Man anpassar filmen efter publiken för att de skall kunna sympatisera med hjältarna?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 4 augusti 2006, 14:17

hm.. jo men männen från söder var ju mörkare än de från Gondor. Som de där mörka människorna som Rohan stötte på och genom dom där skogsmännen gick runt ( innan Slaget vid Pellenors slättar). jag tänker inte de mörka som afrikaner direkt. utan mer mörka män med massor av svart hår.

På tal om vilka verkliga folkslag som Männen från Harad skulle vara.

I filmen alexander den store slåss dom mot elefanter. det fick mig att tänka på Harad. Så det är väl Indier av något slag eller något afrikanskt land t.ex egypten. I AOE 1 så har man elefanter kommer dock inteihåg vilket folk det är. annars är det väl perser som har dem i t.ex Spel?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 augusti 2006, 18:41

Corsair skrev:Anledningen till att huvudpersonerna och de mer civiliserade folkslagen är vita är väl just den att publiken i huvudsak är vit. Skulle den gjorts i Japan misstänker jag att huvudaktörerna hade varit asiater, och i arabvärlden hade de varit araber. Man anpassar filmen efter publiken för att de skall kunna sympatisera med hjältarna?
...eller så håller man sig till den litterära förlagan. Dessutom är ju figurerna i t.ex. japansk anime påtagligt västerländska till utseendet, trots filmernas ursprung.

Skriv svar