Några frågor...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
bombadill_dyrkaren_2k
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 februari 2005, 17:22
Ort: Malmö

Några frågor...

Inlägg av bombadill_dyrkaren_2k » 30 juni 2006, 21:43

1: Hur mäktig är Sauron med ringen resp. utan ringen? Om man jämför med andra "snubbar" vid samma tidsålder, t.ex. Gandalf den Vite, Saruman, Elrond och Galadriel, Tom Bombadill osv...
2: Vet man hur Sauron ser ut/såg ut innan ringen togs bort från honom? ÄR Sauron Ögat, eller är det bara ett redskap han använder sig av?
3: Vet man hur stora, fysiskt sett, valarna var/är, och hur Melkor ser ut ungefär? Hur mäktiga är valarna gentemot maior, och de mäktigaste alverna och andra väsen?
4: Hur mäktig är Gandalf den Vite samt Gandalf Grå gentemot andra "snubbar" vid samma tidsålder? Om Gandalf Grå klarar av en Balrog måste ju Gandalf den Vite vara onekligen ganska mäktig, eller?
5: Om man får spekulera lite, hur mäktig tror ni Bombadill hade varit utanför Gamla Skogen? Inte mäktig alls, eller?
6: Hur mäktig är Balrogen i SoR gentemot andra varelser?
7: Står det nånstans i någon bok vad exakt det är som gör t.ex. Sauron, Gandalf, Saruman, Elrond osv. så pass mäktiga som de är, eller står det bara för att det är pga att de är maior, mäktiga alver osv. eller?
8: Har någon valar någonsin varit i Midgård tillsammans med människor, dvärgar, alver osv.? Som man har sett till då alltså.
9: Vem var mäktigast av den mäktigaste draken och den mäktigaste Balrogen under deras glansdagar?

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 4 juli 2006, 03:26

Jag har inte skrivit i detta forum på litet mer än 4 år, men skall göra mitt bästa på dessa frågor.

1. Sauron var mycket mäktig utan ringen, dock hade nog han svårt att anta fysisk form och exempelvis slåss med alverna/människorna. Han var nog väldigt mäktig när det gällde att ingjuta mod/raseri bland orcherna, människorna och alla andra varelser han hade makt över. Det är svårt att jämföra med andra "rakt av", men han var ju en mycket mäktig Maia.

2. Mig veterligen har aldrig Sauron beskrivits i Simarillion och De glömda Sagornas böcker. Jag tror inte Sauron valde att anta fysisk form som ett öga, utan det var en del av honom eller hur man nu ska säga.

3. Tolkien har inte direkt skrivit några längdmått på Valar direkt, åtminstone inte vad jag kommer ihåg. Men när man läser skapelsen av Dvärgarna minns jag ett stycke i stil med "när Aule blickade ner på sina skapelser fylldes han med kärlek till dessa" vilket kanske kan tolkas som att de var väldigt stora. Men å andra sidan kunde nog Valar anta exakt de former de ville.

4. Vet inte vilka "snubbar" du tänker på, men det var nog hyfsat få som kunde möta Gandalf när han var vred i Midgård i tiden runt ringens krig.

5. Troligen inte.

6. Balrogen var ju äldre än Midgård, och tillhörde nog bland de mäktigaste varelserna i Midgård i slutet på tredje åldern.

7. Maior var ju mäktiga eftersom Illuvatar skapat dem och gett dem kraft. När det gällde alverna handlade det nog mycket om släktskap.

8. Japp, när alverna vaknade var det ju en av Valar som upptäckte dem (har glömt hans namn, men alverna kallade honom "jägaren" om jag inte minns fel).

9. Balrog vet jag faktiskt inte, kanske hövdingen över balrogar när Gondolin stormades. Drakar var det Anachalion (eller hurtusan man stavar det).

bombadill_dyrkaren_2k
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 februari 2005, 17:22
Ort: Malmö

Inlägg av bombadill_dyrkaren_2k » 4 juli 2006, 19:09

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara. =)

Håller på att läsa en massa på Internet samt Silmarillion, ganska intressant faktiskt!

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 9 juli 2006, 01:52

1. man får reda på i boken att han var en utav dom mäktigaste maias och han var troligen mycket starkare än Gandalf och Saruman då dessa fruktade han om det är rätt ord att välja. Tom Bombadill är jag tveksam men har för mig dom sa att ringen inte var säker där heller.

2. I Tol-in-Gaurhoth så har jag för mig att han beskrevs som en skuga eller något liknade men är inte säker utan bok i hand :roll: men han kunde anta andra former om han ville. som varulv och han har även vart alv.

3. har för mig det stog att Melkor fastnade i en sorts mörk rusting efter han fåt namnet Morgoth...men jag kan vara ute och cyckla nu.

4.Har för mig att Cirdan gav gandalf sin ring då han kände han var mäktigare eller något. och jag vet inte om Gandalf blev så himla mycket mäktigare när han kom som Gandalf den vite. nämns det någon stans att han alls fick mer kraft?

5. jag tror inte riktigt hans krafter är ingjutna på en plats så personligen tror jag inte det är så stor skilnad.

6: Som Eöl sa så är dom äldre än Midgård och dom var fruktade fiender.

7:Som Eöl sa :)

8:Orome var det som hitade dom :)

9: Inte säker men tror jag säter på Gothmog som var herre över balrogs och Ancalagon hos drakarna.

bombadill_dyrkaren_2k
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 februari 2005, 17:22
Ort: Malmö

Inlägg av bombadill_dyrkaren_2k » 10 juli 2006, 23:24

Tackar Zagat. :)

Har en fråga till: Den där informationen som var tillgänglig innan på Skalman, som hade en massa matnyttigt om valar osv. Vart tog den vägen? Går den absolut inte att få tag på nånstans?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 juli 2006, 02:45

Här kommer även min syn på dessa frågor.

1. Han var Morgoths högra hand under första åldern och som sådan en mäktig maia, kanske den största? Det här med "hur starka" olika "snubbar" var i förhållande till varandra är förståss ingen exakt vetenskap, i silmarillion beskrivs t.ex. hur Sauron besegrar alvkungen Finrod Felagund i en ren envig, men först efter en ganska jämn och utdragen kamp. I det stora slaget av andra åldern blir han ju övermannad av 3 av alliansens hjältar av vilka två stryker med. På vilket sätt han påverkades av ringen, förutom att han själv på gott och ont blev bunden till den, är svårt att säga. Isildur och gänget besegrade ju honom trots att han hade ringen. Kanske hans kraft "spreds ut" bland sina tjänare I likhet med Morgoth. I vilket fall var det egenskaper som gynnade hans strävan till herravälde över Midgård.

2. Som alla Valar och Maia hade inte Sauron en fysisk skepnad som var hans "riktiga", från början var han ju bara en andevarelse. Han var dessutom i större grad en de flesta verkar det som, en riktig "shape-shifter", och kunde anta många skepnader. Under striden med Felagund bytte han "hamn" upprepade gånger. Under andra åldern besökte han alverna I Hollin som en gammal vis man. etc. Under hela tredje åldern hade han som bekant ingen fysisk form, jag tror han behövde ringen för det. (puh, jag börjar huamig känna mig lite ringrostig vad gäller sån här fakta, det var flera år sen nu jag läste Tolkien sist.) :D
I vilket fall, det onda ögat får man nog se mer som en metafor eller egenskap, Sauron kan "se" när någon använder hans ring, fastän han som sagt inte har någon direkt fysisk existens. Det brinnande ögat på toppen av Svarta Tornet ser jag som ett av PJs järnspöken.

3. Som sagt, valar skapade själva sina fysiska former i Arda, från början var de alla ofysiska till natur. Man kan kanske utgå ifrån att de mäktigare av dessa väsen tog sig större och mer imponerande kroppshyddor. Jag är även ganska säker på att de flesta kunde färdas utan sina kroppar och även ta en massa olika uppenbarelser etc. Men allt detta med storlek och så är ganska oklart och lika bra är väl det. De tidigare kapitlen ur Silmarillion är ganska mytiska och metaforiska över lag.

4. Grå eller vit så var låg nog inte Gandalfs största styrka i musklerna om du förstår vad jag menar, även om det inte var en liten bedrift att tampas med en balrog på det sättet. Eftersom han inte hamnade i handgemäng efter sin förvandling (ja, glöm filmen) så vet vi ju inte hur mycket "bättre" han blev. Återigen kanske den symboliska betydelsen var viktigast.

5. Vill ogärna spekulera. Läs gärna denna tråd: viewtopic.php?t=15

6. I silmarillion förekommer många strider mot balroger och de verkar överlag inte vara oöverkomliga motståndare för en tillräckligt stark alv eller människa. förmodligen var dock de sistnämda av en starkare kaliber i första åldern än i den tredje, så vid tiden för ringens krig fanns det nog inte många i midgård som kunde tampas med en balrog med några utsikter till framgång.

7. I Tolkiens värld finns de mäktigaste och stoltaste krigarna alltid i kungahusen, i fallet alver generellt sett ju äldre desto bättre. Varför det ligger till på det sättet kan man ju bara fråga honom själv, hans böcker är i grunden en mytologi och ska tolkas som en sådan. Tycker jag.

8. Morgoth är den jag kommer på spontant. Även Orome (tror jag det var) som besökte alverna vid Cuivienen. Undrar om det inte var en vala som skickades som sändebud till Numenor och försökte tala dem till sans? Blev inte Tuor besökt av Ulmo innan han for till Gondolin? Mitt minne är inte det bästa, det kanske finns fler sådana möten beskrivna.

9. Ancalagon den Svarte var den mäktigaste draken som Morgoth hann avla fram, han besegrades som bekant av en flygande Earendil under vredens krig. Balrogernas ledare (som antagligen var runt 12 till antalet) var Gothmog och han föll för Ecthelions svärd under Gondolins fall.


Vad gäller information som ska ha funnits här så var det i sådant fall före min tid. :|

Skriv svar