Midgårds omdaning

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 19:48

Ah okej.. men en sak har jag inte fattat.. Det går inte in :

Valar ändrade midgårds land vid det där tillfället ( inge djupare in på det )

Blev silmarillion kartan till LOTR kartan ?

denna fråga har hemsökt mej, men försvann nu kom den upp på nytt.

och om det var så, hur överlevde folken den stora förändringen ?

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 20 mars 2006, 20:32

delen norr om blå bergen eller vad de nu heter norr om grå hamnarna hette beleriand och det är där silmarillon utspelar sig mest den delen sjönk men valar räddade alla goda människor på nån vänster

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 20:34

jaaaahaaaa det har jag aaaldrig fattat!!! :P

tack.. men vadå så midgårds historia fortsatte utspelas fast längre söderut ?

hur stort var midgård egentligen ? en hel kontinent låter blaffigt..

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 20 mars 2006, 20:44

jupp de bara fortsatte. fast de mäktigaste aktörerna hade försvunnit. Inga stora gudar fick längre lägga sig i. livet går ju vidare. vet inte hur stort det är tänkt att midgård skall vara. men det är nog inget litet ställe

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 20:48

mm precis.. synd att de inte finns mer berättelser från midgård.. kan inte christopher tolkien fortsätta skriva.. hatar alla luckor som finns..

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 20 mars 2006, 20:50

du får väl skriva lite fan fiction själv:)

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 mars 2006, 20:56

haha nah.. har funderat lite över en helt egen..

börjat lite också.. man får passa sig så de inte blir så mycke wannabe :P

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 mars 2006, 21:29

Delade tråden, då Midgårds omdaning förtjänar ett eget ämne. Man kan säga att Silmarillonkartans östra del sammanfaller med Midgårdskartans västra del. Kolla efter Himring/Himling; det är samma plats.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 21 mars 2006, 10:16

Finns en geografisk karta över midgård på någon tråd här i forumet, minns jag rätt så är det i tråden midgårds geografi,eller dagens bild.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 21 mars 2006, 14:17

ah okej.. finns det en karta med båda kartorna som överlappar ?

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 22 mars 2006, 10:13

Leta å du skall finna :)

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 23 mars 2006, 14:48

Det var två gånger som kartan ändrades. Först i slutet på första åldern, när Beleriand blivit så sönderkrigat att det rämnade och sjönk. Sen i slutet av andra åldern, när Númenor dränktes under havet, jorden blev rund och Valinor förflyttades till ett annat existensplan. Jag har för mig att jag har sett ganska bra kartor i någon av de glassigare referensböckerna, kan t.o.m. ha varit David Days bestiarium (som man annars inte ska ta på alltför stort allvar.)

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 23 mars 2006, 17:25

ah okej.. där ser man.. skulle va koolt om det fanns nån sån länk, så lägg den här om nån hittar..

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 27 mars 2006, 15:06

Den del av Midgård som LotR utspelas i är den västra, eller snarare nordvästra delen av en stor kontinent som sträcker sig långt utanför den del som syns på de kartor som följer med LotR-böckerna.

-Österut finns stora landområden vart två Istari begav sig för att intrigera och verka. Kvar blev Radagast, Saruman och Gandalf i väster. Dessa medverkar direkt i Ringens krig.
-Söderut finns Harad, och diverse kustområden som hålls av onda f.d. numenoriter.

-Silmarillion, Book of Lost Tales osv. beskriver världen som mycket stor, och Numenors sjöfarare reser öst, syd, och norr till världens kant, men får inte resa så långt västerut att de tappar sikten av Nummenor.

- Beleriand låg väst och nordväst om Eriador, det område som innehöll de senare fallna Angmar och Arnor, och ännu senare innehöll bl.a. Shire. I kartan som följer med Silmarillion ser man längst ner i sydost Ered Luin vilket är gränsen mellan Beleriand, som sjönk p.g.a. kriget, och Eriador. Bergsmassivet innehöll även dvärgstäderna Belegost (delar överlevde omvälvningen) och Nogrod (helt förstörd).

- Hela kontinentens namn är okänt men det område som bebos av de folk som beskrivs i de sex böckerna (och material som utkommit senare) om Ringens krig kallas Midgård, eller Endor på Quenya, men huruvida det beskriver hela kontinenten eller bara nordöstra hörnet är oklart, då litet finns skrivet om resten av kontinenten, och Tolkien själv inte är klar på den punkten. Han kallade för övrigt områdena för saker som Hither Lands osv. ett tag.

- Man bör vara försiktig så man inte låter fan fiction, rollspelsmaterial osv förstöra bilden av det som Tolkien faktiskt skrev.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 29 mars 2006, 13:33

Bess skrev:Det var två gånger som kartan ändrades. Först i slutet på första åldern, när Beleriand blivit så sönderkrigat att det rämnade och sjönk. Sen i slutet av andra åldern, när Númenor dränktes under havet, jorden blev rund och Valinor förflyttades till ett annat existensplan. Jag har för mig att jag har sett ganska bra kartor i någon av de glassigare referensböckerna, kan t.o.m. ha varit David Days bestiarium (som man annars inte ska ta på alltför stort allvar.)
David Days karta kan ingalunda kallas bra; jämför t. ex. hans Númenor med Tolkiens karta i Sagor från Midgård.

Skriv svar