Aragorn och Haradrim

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Aragorn och Haradrim

Inlägg av Bess » 19 mars 2006, 16:35

I have crossed many mountains and many rivers, and trodden many plains, even into the far countries of Rhûn and Harad, where the stars are strange.

Om jag någonsin skriver en fanfic-roman, skulle den antagligen behandla Aragorns vandringsår i de länder som under Ringens krig var Gondors fiender. Vad var det som fick honom att ta sig dit? Vad upplevde han? Vem mötte han? Och vad gjorde han?

Från det lilla som sägs i tilläggen om hans färder mot öster och söder (att han utforskade onda och goda människors hjärtan och blottlade och bekämpade Saurons tjänares intriger) tror jag inte att Aragorn lekte Hamilton. Eller förde krig -- han hade ingen armé sedan han slutat göra tjänst hos Thengel och Ecthelion. Jag ser honom mera som en Lawrencegestalt, någon som vann de olika grupperingarnas förtroende och övertalade dem att göra enad front mot Sauron. Stred med dem där så behövdes. (Antagligen beroende på min övertygelse om att Harad är en geografisk beteckning, inte namnet på en monolitisk statsbildning.) Lärde sig språket gjorde han säkert. Knöt vänskapsförbindelser. Kanske till och med blev hedersmedlem i någon 'stam'?

Och på vilka villkor slöt han fred med folken i Harad? Vad tänkte man i Gondor om tanken på fred med de sydröna som i så många år irriterat deras sydgräns?

Någon som har lust att spekulera? Var Aragorn Lawrence av Arabien, Winston Churchill eller Woodrow Wilson?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 19 mars 2006, 16:44

Det är mycket intressant det du tar upp. Står det exakt någon stans vad aragorn gjorde? Jag tror att han var mer som en "Mithrandir" figur, som reste runt utan hem och enade folk o byar till motstånd mot Sauron. Det står ju strikt att maiarerna som kom till midgård inte fick använda våld eller kraft för att få folk att stå emot Sauron.

Så tänker jag mej Aragorn; Som en kringresande, gör jobbet som ingen ser ( han säger ju i nån berättelse, vad skulle Bri vara utan utbygdsjägarnas (the rangers) arberte?

Reste aragorn ensam runt till dessa ställen ensam.. eller hade han några med sig.. som tex Halbarad?

Om jag skulle be nån skriva nått skulle jag be den skriva om de blåa trollkarlarnas försvinnande, Pallando och allatar om jag minns rätt. Var det saruman som dödade dom långt bort i öst eller vad det helt enkelt saurons tjänare ?

Skriv svar