christopher tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

christopher tolkien

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 15 augusti 2002, 17:40

är det någon som vet hans mejladress om han har någon?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 augusti 2002, 19:42
Ort: Södertälje

Inlägg av Gustav_A » 15 augusti 2002, 18:26

Leta runt på Internet. (vilket super-tips alltså)

Jag har lyckats leta reda på andra kända personers email på internet och fått svar, så ge inte upp hoppet.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: christopher tolkien

Inlägg av Lindir » 16 augusti 2002, 01:35

Bombadill_dyrkaren skrev:är det någon som vet hans mejladress om han har någon?
Man brukar kontakta författare genom deras förlag. Prova att skicka ett e-mail till christina.hicks@harpercollins.co.uk och fråga (på engelska ...) hur man går till väga. De (Harper Collins i London) har Chr. T. bland sina klienter. Det troliga är att du ombeds skicka ett (pappers-) brev till en adress på förlaget, som de sedan vidarebefordrar till Hr T.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 augusti 2002, 10:09

Man kanske skulle skicka ett brev till Christopher Tolkien och fråga en del...varför han ogillar PJ:s filmatisering tex....

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 16 augusti 2002, 11:53

Jag tror att det blir svårt att få tag på Christopher Tolkien. Till att börja med är han ju tämligen till åren kommen, och dessutom har han ju dragit sig tillbaka, om jag inte missminner mig till sitt hus i Frankrike.
Man kanske skulle skicka ett brev till Christopher Tolkien och fråga en del...varför han ogillar PJ:s filmatisering tex....
Jag har inte hört något om att han skulle ogilla PJ:s film, utan bara att han inte stöder den, vilket är en helt annan sak. Jag kan i och för sig tänka mig att han ogillar själva idén om en filmatisering, men samtidigt har han antagligen tjänat en hacka på den. Anledningen till att han inte ville uttala sig om den officiellt är ju dock att allmänheten då skulle få för sig att det skulle bli en "officiell" filmatisering, vilket det ju inte är, utan "bara" PJ:s tolkning.

Dessutom har PJ sagt att han inte ville ha något officiellt stöd från släkten Tolkien, eftersom det då skulle innebära att de skulle lägga sig i själva skapandet av filmen, något som antagligen inte hade varit den till gagn. (För exempel på detta förfarande, se Harry Potter-filmen, som nog mått bra av lite vanvördighet mot basmaterialet.)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 augusti 2002, 11:57

vet någon hur gammelgubben stod i förhållande till filmatisering av böckerna? (skulle tro att han inte var för)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 16 augusti 2002, 12:42

Gilithil skrev:vet någon hur gammelgubben stod i förhållande till filmatisering av böckerna? (skulle tro att han inte var för)
Det var en tecknad filmatisering (av Morton Grady Zimmerman) på gång i slutet av 50-talet, vilket gör att vi har en del kommentarer av Tolkien bevarade. Hans första kommentar var: "As far as I am concerned personally, I should welcome the idea of an animated motion picture, with all the risk of vulgarization; and that quite apart from the glint of money, though on the brink of retirement that is not an unpleasant possibility. I think I should find vulgarization less painful than the sillification achieved by the B.B.C." (brev till förläggaren Rayner Unwin, 19 juni 1957). Jag gissar att detta är Chr.T.'s inställning också, även om han kanske har mindre behov av pengar än vad JJR hade i slutet av 50-talet.

När filmprojektet skred vidare och Tolkien fick tillfälle att läsa synopsis, började det dock (någon förvånad?) komma en ström av detaljerad sakkritik mot filmen, en lista så lång att utgivaren av Letters bara kunnat ta med ett urval ur den. Ett exempel är att orcherna (hm, vi får väl stava så, så länge) hade näbb och fjädrar ... :roll:

Filmen blev till slut aldrig av, men jag tror nog att Tolkien skulle ha accepterat en film om den gjorts med litet mer trohet mot bokens grundlinjer. Dock inte utan kritik av diverse detaljer, naturligtvis.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 augusti 2002, 20:30

Tror nog att Tolkien skulle ha varit nöjd med PJ:s filmatisering...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 augusti 2002, 22:36

Jag tror (dessvärre) inte att Tolkien skulle gillat PJ:s version... Han var nog emot en filmatisering överhuvudtaget, även om detta inte hindrade honom från att sälja rättigheterna.

Jag tror att det är Humphrey Carpenter (eller någon helt annan) som berättade om en amatörpjäs baserad på The Hobbit, som Tolkien tydligen gick och såg. Han satt och log under de delar som var direkt hämtade från originalet, men han rynkade på pannan så fort de hade ändrat nåt.

Skulle jag nog också göra...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 10:40

Jo, och angående rynka på näsan när man inte följer manus så hade Tolkien fått rynkat ordentligt på näsan när han ser PJ:s version. (Har dom DVD i himlen?)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 18 augusti 2002, 13:21

Fast manus har de nog följt... Med tanke på att manuset är skrivet av PJ, Phillippa Boyens och Fran Walsh.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 13:26

jag menade naturligtvis följt boken...

Skriv svar